Varme kilder og kald hytte

Hungary's flag
Europe » Hungary
June 5th 2006
Published: June 5th 2006

Etter aa ha tilbragt det meste av turen i smaabyer og paa landsbygda, var det naermest et stoy- og temposjokk aa komme til Budapest. Biler og folk overalt som forflytta seg maalretta i heseblesende hastighet (antakelig slik vi vanligvis haster av sted). Da vi la oss den forste kvelden var vi rett og slett litt matte. Vi hadde forresten tatt inn paa et hotell som ligger paa oya Margitziget midt i Donau. Der var det i alle fall stille.

Heldigvis skulle byen vise seg fra en langt bedre side allerede neste dag. Vi brukte dagen paa Buda-sida av elva. Slottet og den ovrige bebyggelsen der oppe er fabelaktig. Til tross for hordene av turister var det riktig saa fint aa vandre rundt der.

Dagen etter (forrige sondag maa det ha vaert) var vi i badet Gellert fürdö paa hotellet med samme navn (et av bildene som ligger ute er derfra). Det var det desiderte hoydepunktet i Budapest. Som vi skrev sist, det var som aa bade i en katedral: tjukke soyler, hoyt under taket og naermest sakral stemning. Det var ogsaa egne herre- og kvinneavdelinger med badstuer, boblebad og andre (altfor) varme rom, for ikke aa glemme massorene som vi ikke tok sjansen paa aa la ta i oss. Det var rett og slett et vidunderlig sted, som fra en helt annen tid.

Den siste dagen i Budapest skaffa Lars Erik seg nytt pass, mens Jesper og Liv Randi rekreerte med spasertur paa oya der vi bodde.

Ikke helt som forventa

Neste stopp paa ferden var innsjoen Balaton. Det er i folge reklamebrosjyrene Europas storste innsjo, men de maa ha glemt at Skandinavia ogsaa er en del av Europa. Uansett, det er visstnok dit solhungrige ungarere og andre mellom-europeere reiser om sommeren for aa bade, feste og slappe av. Sesongen er ikke helt i gang enda, derfor var det rolige dager der. Det vil si, det var heller ikke saerlig godt vaer, saa vi satt en del inne paa den relativt slitne hytta vi hadde leid. Varmt var det heller ikke den forste dagen. Det hjalp da vi fikk en varmovn, men ikke saa morsomt aa finne fram soveposene for aa holde varmen innendors i slutten av mai. Paa toppen av det hele hadde Jesper et dogn med feber og sutring. Kort oppsummert levde ikke Balaton opp til forventingene vaare.

Vi hadde likevel en virkelig fin dag der. Vi kjorte den korte turen fra hytta vaar til den vesle bygda Tihany som ligger ytterst paa en halvoy i Balaton. Et skikkelig postkortsted med postkortutsikt. Den dagen skinte faktisk sola ogsaa. Flaks med den.

Mer bading

Noen begynner kanskje aa bli lei av aa hore om at vi bader, men siden denne delen av Europa flommer over av varme kilder, hva er vel da mer naturlig enn aa dyppe kroppene vaare ned i det varme (men ofte illeluktende) vannet? Det er i tillegg en glimrende familieaktivitet, og Jesper stortrives i vann, spesielt det som er varmt.

Vi tok en endagsstopp i en bitteliten by som heter Heviz. Der ligger det en innsjo med en kilde i bunn. De paaberoper seg at dette er den storste kilde-innsjoen i Europa, noe i hvert fall Lars Erik tviler paa etter aa ha sett et par andre paa Island. Nu vel, temperaturen i vannet er om lag 30 grader paa denne tida av aaret. Det var perfekt for en svommetur. Vi var ikke helt sikre paa om Jesper var helt klar for bading etter sjukdommen, saa han fikk vente til vi kom paa hotellet hvor det var, riktig gjetta, et varmt, svovelstinkende basseng i kjelleren. Vi tok et bad der ogsaa.

I Slovenia

Pussig det der hvor enkelt det er aa krysse grenser med gyldig pass. I gaar, sondag, kjorte vi fra Heviz i Ungarn, via Kroatia der vi tok lunsj, og saa gjennom det meste av Slovenia for vi til slutt kom fram til Bled, en liten by noen mil sor for Ljubljana. Byen ligger lekkert til ved foten av de Julianske alpene som er omtrent saa hoye som Jotunheimen. Det var fullt paa de to forste stedene vi forhorte oss om overnatting, men paa den tredje fikk vi klaff. Og dette er virkelig en perle av et sted: det heter Alp Penzion og innehaverne setter sin aere i at gjestene deres skal trives. Vi har et digert rom, og i gaar var det treretters med grilling i hagen. Ok, det er betraktelig dyrere enn de andre landa nedover, men ca 500 kroner per dogn med frokost er good value for aa laane et uttrykk fra reisehaandboka.

Endring i planene

Vi har gaatt bort fra den opprinnelige planen om aa dra innom Sveits. Det hadde blitt en droy ekstra runde. Vi kommer til aa vaere i Slovenia og Osterrike ca ei uke, foer vi stikker innom Johan og Tina i Regensburg og plager dem noen dager. Deretter setter vi kursen nordover. Regner med aa vaere hjemme rett foer den 20.6.

Nytt om Jesper

Sjukdommen er nevnt. Han kom seg, heldigvis for baade han og oss, raskt til hektene. Aldri noe hyggelig naar litjkaren ikke er i form. Dere som er foreldre har vel opplevd det selv, men det er pussig hvordan vaar egen sinnsstemning preges av at Jesper ikke er bra. Det var rett og slett ingen god dag.

Vi slutter ikke aa vaere fornoyd med at det gaar greit aa kjore bil med en liten en med paa tur. Vi har naa tilbakelagt over 300 mil, og det er forbausende lite klaging fra baksetet. Takker og bukker.

Ellers er han fortsatt i form og smiler stort sett. Han har sjarmert en endelos rekke ost-europeiske damer, spesielt de som er 50+. Noen av dem blir jo saa begeistra at vi nesten blir ille berort, dem skal borti aa klappe og dikke og dalle. Han ser ikke ut til aa ha det minste i mot folk han ikke kjenner, men det kommer vel?

For dem som fortsatt henger med gjennom detaljer, personlige betraktninger og annet blablabla: vi har det meget bra og er glad vi fortsatt har et par uker igjen.

Tot: 0.281s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0513s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb