Za krizackymi hrady na Rhodos

April 13th 2008
Published: April 13th 2008

LindosLindosLindos

Krizacka pevnost ukryvajici zbytky antickeho chramu
„Ty jo, děcka, tam je víc hradů ne na Kypru!“. Takhle reagovala naše kamarádka historička na naše oznámení, e jedeme na výlet na Rhodos. Byli jsme toti společně před dvěma roky na Kypru a díky ní a naší další kamarádce historičce jsme poznaly taje středověkých křiáckých hradů, kterých je ve východním Středomoří poehnaně. A tak jsme se o to více těšili na výlet, který vznikl z otázky: „… co s volnými svátečními dny na začátku července?“.

Jak na Rhodos
Plán zněl jasně: řecký ostrov přiměřené velikosti, kde lze půjčit auto nebo motorka. Ostrov s přírodou, historií, krásným mořem a dobrým jídlem a pitím. To vše během deseti dní zahrnujících čtyři volné dny na začátku července. Za 250EUR letenka, transfer, ubytování, snídaně a to vše na Rhodosu - no, neberte to …!
Let z Norimberku trval něco málo přes tři hodiny. Německá důslednost na sebe nedala dlouho čekat, vše stoprocentně klaplo a my necelou hodinu po přistání u smáčeli svá těla v hotelovém bazénu. Náš rodinný hotýlek byl v tichém koutu městečka Archangelos, které je známo svými výrobky z kůe a nachází se na východním pobřeí, přiblině uprostřed mezi dvěma největšími městy ostrova - Rhodosem a Lindosem. V recepci hotýlku jsme
PrasonisiPrasonisiPrasonisi

Nejjiznejsi bod ostrova Rhodos
si hned objednali auto na tři dny - 75EUR včetně neomezených kilometrů. Po optání v městských půjčovnách jsme zjistili, e hoteliéři i pronajímatelé aut drí stejné ceny.

My a Punto
Snaili jsme se dny s pronajatým autem vyuít do poslední minuty, a tak ostrov rozdělili na tři části, které jsme chtěli prozkoumat.
První den vedla naše cesta směrem k místu zvaném Prasonisi, které je nejjinějším bodem ostrova. K majáku na poloostrově vede od místa, kam lze nejdál zajet autem, krátký trek. Místo je to větrné a tak není divu, e tento nejjinější mys ostrova je vyhledáván převáně lidmi z řad windsurfeřů. Jih ostrova je vyprahlý, málo osídlený a poměrně dost větný - těšili jsme se z divoké krajiny Středomoří. Naší další zastávkou byla křiovatka několika cest - vesnice Kattavia. Veškerý ivot se zde točí kolem náměstí, na kterém je několik taveren svádějících boj o pocestné. Gyros a řecký salát pocestnému zpříjemní pouť v jakoukoli denní dobu. Kousek odtud jsme uviděli to, na co jsme se těšili kvůli našim kamarádkám - svůj první křiácký hrad na Rhodu - hrad Monolithos. Jak naznačuje název hradu z 15.století, nachází se na osamocené skále nad mořem, co z něho dělá hrad s
MonolitosMonolitosMonolitos

Jeden z mnoha krizackych hradu na ostrove
nejimpozantnější polohou na ostrově. Je zde poměrně zachovalá sýpka na obilí, ale hlavně pravoslavná svatyně. Vše je sice přístupné zdarma, ale pro dobré fotky je třeba vynaloit určité úsilí. Má roztrená sukně je toho dokladem. Konečnou zastávkou prvního dne bylo druhé největší město na ostrově - Lindos. Ve většině průvodců je toto místo prezenováno jako nejhezčí na ostrově. Ne se trochu ochladilo, strávily jsme pár příjemných hodin na plái v zátoce, kde se v 1.st.n.l. vylodil apoštol Pavel a přinesl tak na ostrov křesťanství. Místo pro mě jako pro křesťana mělo zvláštní atmosféru. Z pláe je krásný výhled na skálu nad Lindosem, kde lze tušit zbytky antického chrámu uprostřed areálu další křiácké pevnosti. Město je vzpomínáno ji v Homérově Iliádě, poté zde v 16.st.n.l. sehráli významnou úlohu křiáci, aby zde v dnešní době návštěvníci vstřebávali atmosféru směsice těchto dob. Z architektury nás tu zaujali nejvíce tzv.kapitánské domy, na jejich střechách jsou dnes u povětšinou restaurace a které poskytují nádherný výhled na střechy města. Procházka podvečerními ulicemi starověkého města notně brnkalo na romantickou strunu.
Druhý den jsme začali krátkou zastávkou na místě zvaném Seven springs. V místě pramení řeka Loutanis, která po pár metrech naplní celou přehradu napájející nedaleké okolí pitnou vodou. Jako atrakci zde nabízejí monost projití tunýlku mezi řekou a ústí do přehrady. Místo je poměrně hojně navštěvované. Horskou silnicí se odtud snadno vyjede pod Mt.Prof.Ilias - druhým nejvyšším masívem na ostrově. Za zastávku stojí některý z mnoha pravoslavných klášterů na ostrově. Všechny jsou udrované a zdarma přístupné. Po třiceti kilometrech se silnice začne opět svaovat k pobřeí a k antickým ruinám ze 7.st.př.n.l. s názvem Kamiros. Procházka mezi ruinami trvala příjemnou hodinku a dala nahlédnout na poměrně dobře zachovalé domy z helénské doby a přes moře na nedalekou pevninu Turecka. Západní pobřeí ostrova je poměrně dost větrné a v době naší návštěvy plné mořských řas. Pokračovali jsme proto na sever, co nejblíe k hradbám hlavního města ostrova Rhodos. Mezi letištěm na severozápadě ostrova a hlavním městem se táhnou hotelové komplexy, kterým je dobré se co nejrychleji vyhnout. Mysleli jsme na koupání, ale ulice plné suvenýrů a „pláoví inenýři“ nás přesvědčili, e přece jen koupání oelíme. A tak jsme uhnuli do údolí Petaloúdes - Údolí motýlů. Údolí je plné červenočerných motýlků čeledi Callimorpha quadripunctaria, kteří sem přilétají v červnu a zůstávají do srpna. Údolí lze projít za necelé dvě hodinky po vyznačených cestách - byla jsem doslova unešená mnostvím
LindosLindosLindos

Do uliček stredomorskeho mestecka prisel soumrak
těchto neustále poletujících můrek. V této oblasti lze navštívit i soukromé vinné sklípky s ochutnávkou místních produktů, které pak lze samozřejmě zakoupit. Vína jsou poněkud draší ne v obchodě.
Městem, které lze procházet kříem kráem několik dní a zaslouilo by si jistě samostatný článek je Rhodos - největší město a zároveň správní středisko ostrova. Město v sobě nese pozůstatky všech dob, které ostrovem prošly. Našli jsme zde rytířskou čtvrť s gotickými stavbami jako připomínku přítomnosti křiáků i zbytky Afroditina chrámu z dob antického Řecka. Největší a nejsilnější atmosférou zde ale oplývá stále ivá turecká čtvrť. Typické bazary plné lidí, siluety minaretů a čajovny s nargile - snadno dají vzpomenout na čas strávený na protějším břehu, v Turecku. Místo, kde kdysi stával jeden ze sedmi divů světa Rhodský kolos, dnes připomínají jen dva sloupy u vjezdu do přístavu. I zde stejně jako u Artemidina chrámu nebo Diova chrámu v Olympii platí:“Všechna sláva, polní tráva!“. Rhodos oíval s přibývajícími hodinami, taverny se zaplňovaly a ulice se zahušťovaly lidmi jen tak nazdařbůh se potulujícími … inu, středomořské město!
Třetí den jsme vyrazili napříč vnitrozemím pod nejvyšší horu ostrova Mt.Ataviros 1216m vysokou. A do městečka Laerma vede úzká asfaltová silnice vyprahlým vnitrozemím. Teprve zde jsme zjistili, e silnice, která není v mapě lutá, má nezpevněný povrch. Cestu vhodnou jen pro horská kola nebo auta 4x4 z Laermy a do Agh.Isidoros jsme jeli 40 minut . Celou cestu jsme doufali, e Fiat Punto má dostatečně vysoký podvozek, abychom neuvízli na kořenech borovic nebo kamenité cestě. Auto vydrelo a my se ocitli v „horském městečku“ Embonas. Tato oblast ostrova není tak hojně navštěvovaná. Městečka jsou zde proto klidná, ijící si svým pomalým řeckým tempem. Kousek odtud se nad východním pobřeím ostrova tyčí další rytířský hrad Kamiros Kastéllo z 16.století. Lze zde vychutnat nádherný výhled z vrcholu pevnosti na modré vody moře nebo protilehlé ostrůvky. Den se chýlil k pozdním odpoledním hodinám, a tak jsme přejeli na divočejší východní pobřeí a zkusili plá Ládikou - plá nesoucí kromě tohoto oficiálního názvu jméno plá Antony Quinn, který zde v 60.letech minulého století trávil spoustu svých dovolených … není se co divit. Tak jako většina pláí na východním pobřeí i tato je skryta mezi útesy, o které se rozbíjí klidné vlny Středozemního moře. Tyto pláe nejsou tolik opsypány lidmi a zajdete-li na kraj mezi skály, stane se Vám, e za celé odpoledne nikoho nepotkáte. Takovou pláí můe být i
Pravoslavny kostelikPravoslavny kostelikPravoslavny kostelik

Tak jako vsude ve vychodnim stredomori, i zde se misi nekolik nabozenstvi: pravoslavi, katolicismus a islam.
plá Tsambika. Naopak chcete-li si uít pláových taveren zajeďte na plá Stegna. Místo je skryto v hlubokém zálivu dva kilometry od Archangelosu.

My a skútr
Další dny jsme auto vyměnili za skútr. Naše rychlost se tak sice sníila z průměrných 70km/hod. na polovinu, ale za to jsme si díky stálému dosahu sluníčka konečně spálili i to co jsme doposud pečlivě chránili! Objeli jsme vše v dosahu kolem Archangelosu. Pro naše kamarádky historičky jsme navštívili další rytířský hrad Feraklos, tyčící se nad poklidnou vesničkou Haraki a opuštěnou pláí Agathi s poustevnickou svatyní. No a konečně i vystoupali nad pevnost nad Archangelosem, kterou jsme kadý večer pozorovali krásně osvětlenou.

Za kolik
Jak to tak bývá, čas utekl a my najednou seděli v letadle a pod námi se v zapadajícím slunci topily ostrovy Kos, Lesbos a pak balkánské hory … a nakonec náš „Stříbrňák“ na parkovišti u letiště v Norimberku.
Nastal proto čas na sečtení nákladů:
Vstupné do placených objektů činí 4-6EUR, gyros 1,5EUR, pivo 0,5-2EUR, frappe 1,5-3EUR, 1,5l vody 0,80EUR, 0,75l vína 3-10EUR, zelenina a ovoce jako u nás
2 x 250EUR - letenka, transfer, ubytování, snídaně na sedm dní
75EUR - půjčení auta na 3 dny
36EUR
Vnitrozemi ostrovaVnitrozemi ostrovaVnitrozemi ostrova

Vnitrozemi ostrova je typicky stredomorske. Olivy, makie, krovi... Na jare se trochu zaelena, ale pak je zbytek leta neuprosne sezehnute sluncem.
- benzín do auta (600km)
19EUR - skutr i s benzínem na 1,5 dne
41EUR - parkovné na 8 dní na letišti v Norimberku
1000Kč - nafta Praha - Norimberk - Praha
+ kapesné

KamirosKamiros
Kamiros

Antické ruiny v Kamirosu - jeden z vrcholu helenisticke doby na ostrove.
RhodosRhodos
Rhodos

Ulice hlavniho mesta ostrova. Minarety nedaleke mesity davaji jasne tusit velky vliv islamu v techto koncinach.
Ztraceny ve vnitrozemiZtraceny ve vnitrozemi
Ztraceny ve vnitrozemi

Nezpevněný povrch rhodských vnitrozemských cest.
Plaz AgathiPlaz Agathi
Plaz Agathi

Přímořská poustevnická svatyně na pláži Agathi na vychodnim pobrezi ostrova.
Pohoda ...Pohoda ...
Pohoda ...

Moře, skútřík, slunce a křizácká pevnost na obzoru … co víc si přát!
Bílo-modrá ...Bílo-modrá ...
Bílo-modrá ...

Řecké hřbitovy díky své bílé barvě mají jedinečnou atmosféru klidu pod středomořským sluncem...

Tot: 0.127s; Tpl: 0.011s; cc: 18; qc: 77; dbt: 0.0751s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb