Psiloritis

Published: February 2nd 2022

Na szczycie PsiloritisNa szczycie PsiloritisNa szczycie Psiloritis

Ja na szczycie.
Psiloritis to pasmo górskie zawierające Timos Stavros, najwyższą górę Krety, o wysokości 2456m n.p.m. Popularny szlak, także wśród tubylców, dostarcza przepięknych widoków, przy dobrej pogodzie.

Chociaż formalnie Psiloritis to nazwa całego pasma, zwykle nazwę tę odnosi się do najwyższego szczytu, Timos Stavros lub Góra Ida. Timos Stavros, czyli Święty Krzyż, to nazwa góry pochodząca od mini-kościółka znajdującego się na jej szczycie. Popularnym w Grecji zwyczajem jest odnoszenie się do szczytu po nazwie kościółka na nim wybudowanego. Góra Ida, natomiast, oznacza zalesioną górę. Chociaż dziś Psiloritis pozbawione jest nie tylko drzew, ale nawet krzaków, w starożytności na ich zboczach podobno rozpościerały się lasy.

Szlak na najwyższą górę Krety rozpoczyna się przy rozwalonym schronisku Mygero (35°14'29.3"N 24°46'40.6"E). Kamienny budynek znajduje się w dziwnym stanie pomiędzy ruiną, a niekończącym się remontem i wydaje się być smutną ofiarą greckiego kryzysu. Ażeby dojechać do Mygero, należy przejechać wąską, ale asfaltową drogą od Livadii. Należy tu nadmienić, że zarówno moja grecka mapa, jak i Google Maps sugerują błędną drogę zaczynającą się pomiędzy Zonianą a Kraną. Jest to ewidentny błąd, albowiem pewien półkilometrowy odcinek tej drogi zwyczajnie nie istnieje.

Sam szlak na Psiloritis jest szeroki i wydeptany, ma długość około 4km i pnie się niemal
Na szczycie PsiloritisNa szczycie PsiloritisNa szczycie Psiloritis

Kamienna struktura na szczycie to pół-schron, pół-kościółek.
jednostajnie w górę o około 850m. Jak wszystkie szlaki na Krecie jest kamienisty, więc dobre, twarde buty się przydają. Moja mapa sugerowała 3h godzinną wspinaczkę w górę i 2,5h na zejście, jednak przy dobrych warunkach wejść można znacznie szybciej: mnie to zajęło 1h40min. Trzeba też pamiętać, że na szczycie może być bardzo zimno i wietrznie, a śnieg utrzymuje się nawet do końca kwietnia. Ja moją wycieczkę przedsięwziąłem w listopadzie, przy niezbyt ciepłej pogodzie, gdy na szczycie temperatura wynosiła kilka stopni powyżej zera.

Na szczycie góry znajduje się kamienna struktura służąca częściowo za schron, a częściowo za kościółek. Ze szczytu natomiast rozpościera się wspaniały widok. Niestety, ja wybrałem na wspinaczkę dzień dość pochmurny. Pomagało to istotnie w tempie marszu, ale znacznie przeszkodziło w widoczności. Jedynie widok na stronę południową nie był zasłonięty chmurami. Ale jakiż jest to widok! Mówimy tu o górze wysokiej na dwa i pół kilometra a oddalonej od morza o jedynie 15km! Wrażenie, że brzeg morza znajduje się po prostu u stóp jest niesamowite!

Na szczycie PsiloritisNa szczycie Psiloritis
Na szczycie Psiloritis

Wnętrze pół-schronu, pół-kościółka.
Widok na południeWidok na południe
Widok na południe

Widok na stronę południową. Widoczne miasto to Tympaki, znajdujące się na końcu doliny Messary.
Widok na północWidok na północ
Widok na północ

I gdzieś tam powinien być Heraklion...
Schronisko MykeroSchronisko Mykero
Schronisko Mykero

Chociaż z zewnątrz jest to wciąż nierozwalony budynek, w środku znajduje się gruz i śmieci. Czy to pozostałość po dawnych, przedkryzysowych czasach?

Widok na szlak w kierunku Mykero.

Widok na gołe góry otaczające pasmo Psiloritis.

Takie puste i kamieniste są góry na Krecie na wysokości około 2000m.
Widok na szlak ze szczytuWidok na szlak ze szczytu
Widok na szlak ze szczytu

Widok na pasmo Psiloritis ze szczytu Timos Stavros.
Widok na PsiloritisWidok na Psiloritis
Widok na Psiloritis

Widok na ośnieżone pasmo Psiloritis z parkingu mojego instytutu pod Heraklionem.

Tot: 0.126s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 47; dbt: 0.0282s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb