Dec till Feb


Advertisement
France's flag
Europe » France » Nord-Pas de Calais » Dunkerque
February 19th 2006
Published: February 19th 2006
Edit Blog Post

PiraternaPiraternaPiraterna

Fester här i Lille brukar vara helt galna. Häromdan hade vi fest hemma hos Bruno med tema "Pirat." I bilden är det Carl, Carlos och jag som har förfest. Den väldigt dumma posen kan förklaras med att vi var smått berusade och visste inte riktigt vad vi gjorde. Smått berusade är att tona ner det om ni inte hade gissat det redan.
Ja det har ju varit ett tag sen sista uppdateringen, hoppas alla har det bra och nu kommer ni säkert må bättre när ni får läsa om mitt liv! 😉

För er som undrar varför jag inte lade in en blog om Mexiko så beror det på att vi aldrig kunde åka dit då min pappa blev sjuk veckan innan och fick föras till sjukhus under en vecka. Nu mår han bra igen så det är ingen större fara.

December

Inte så mycket hände då vi tentapluggade mest. Veckorna såg ut ungefär som kurs-tentaplugg-festande-tenta-festande-tentaplugg-festande. Det enda som var någorlunda intressant var sista festen innan alla åkte iväg till alla världens hörn. Det var egentligen två fester som hölls i två följande dagar men egentligen blev det nåt i stil med 2,5 dagars festande i streck. Första festen var en after-ski som David ordnade, de allra flesta som dök upp hade aldrig sett ett par skidor i sitt liv så after-ski var väl nåt främmande, som att se en svensk kille dansa utan alkohol typ. Festen skulle ha blivit ointressant om det inte var för Carl som hade druckit alldeles för mycket och sov igenom halva festen, den andra
Oraklet i DelfiOraklet i DelfiOraklet i Delfi

Som sagt så stänger alla turistställen vid 15. Jag undrar fortfarande varför då det måste vara hur mycket turister som helst som vill besöka ställen efter 15... Delfi var iaf väldigt fint och som vanligt i Grekland fanns en massa gamla tempel
halvan var han upptagen med att dra på sig uppmärksamhet från en förbipasserande polisbil. Han hade tydligen på något sätt gått ut på gatan utan att någon märkt det, och när polisen frågade om han kom från festen svarade han av nån anledning nej... Ja, polisen fick gå in i festen och reda ut allting iaf. Det var först efter poliserna hade gått som festen urartade. Jag stack därifrån vid sex tiden på morgonen och kom tillbaka igen mitt på dagen. Då fick jag veta att två tjejer hade sovit över på soffan, David, Marcus och Carlos sov i Davids säng, och Scott i Davids badkar. Så festandet pausades i sex timmar, sedan började det på nytt under eftermiddagen med för/efterfest.

På kvällen gick vi hem till Bruno för att käka middag samt supa. Vid ca 23-tiden dök alla andra upp. Vid 01-tiden började spontan-sjungandet av en hel massa nationalsånger och finalen stod mellan "du gamla" och "star-spangled banner." Amerikanerna vann mest för att de hade högst falsetto och mer människor kunde melodin och spontansjöng med dem. Marseilläsen var dock mystiskt frånvarande under tävlingen. Vid 04-tiden bestämde jag mig för att stapla hem då jag hade flyget hem till
Bussen på AeginaBussen på AeginaBussen på Aegina

Som sagt åkte vi en buss från typ 50-talet på ön Aegina. En minst sagt skrämmande upplevelse som jag helst inte upprepar. Om jag måste göra det vill jag helst vara drogad till medvetslöshet
föräldrarna att hinna med kl 10. Fick reda från Carl att de allra tappraste stannade kvar ända till ca 13-tiden då de bestämde sig för att köpa en grillad kyckling och fira. Från det här drog jag två slutsatser: 1. Festande i två dagar ger en sjuherrans baksmälla och 2. det är inte skönt att flyga när man är bakfull.

December avslutades ganska lugnt hemma hos föräldrarna i USA. Fick hälsa på några kompisar från high school och glodde mycket på dumburken.

Januari

Tog flyget tillbaka till Lille den 17:e och ingenting hände under januari. Det enda som är av intresse är att vi äntigen fick internet i lägenheten efter två månaders kamp mot fransk administration. Det första jag gjorde när jag fick internet? Tanka förstås...

Vi fick också en hord med nya utbytesstudenter och genast började man märka den tydlig grupperingen mellan "de gamla" och "de nya." Eller "de coola" och "de inte-så-coola." Kan med stolthet i rösten meddela att jag var en av de första som steg över den här barriären (mest för att det fanns några söta tjejer som man ville lära känna). Den som jag lärt känna mest är Wacey, en amerikan
OlympiaOlympiaOlympia

Nu när vinter-OS pågår undrar jag om de antika grekerna ens hade vintersporter? Snowboardcross kanske inte fanns på schemat men ändå... Problemet hade nog varit bristen på snö som man märker i den här bilden
från Oklahoma. Hans far har mitt nya drömjobb, att dressera kor till att kunna gå mellan hagen och stallet. (Kallar man det ett stall förresten? Eller är det bara för hästar?) Han får alltså betalt för att lära kor hur de ska gå mellan dessa två ställen. Låter skitkul. Wacey är väl mindre förtjust i det jobbet, han verkar vara mer inne på politik, undar hur han fick den iden för sig?

Februari

Det första som händfe i februari var att vi fick veta resultaten från våra tentor och på nåt sätt lyckades jag få godkänt på alla mina tentor. Det tycker jag borde vara värd en nominering till bragdguldet. För bortsett från sportkrönikor på Aftonbladet så har jag inte sett maken till så mycket skitsnack. Att kunna skriva det jag hittade på och klara av tentorna är minst ett lika stort mirakel som damkronornas seger över USA. Jag är dock en väldigt ödmjuk person och delar gärna med mig av bragdgulded med damkronorna...

En liten skandal blev det när det visade sig att hälften av alla utbytesstudener hade kuggat en obligatorisk kurs... Det blev genast en massa bråk och eftersom fransmännen (och den franska administrationen) är kända för att vara väldigt diplomatiska beslutades det att alla skulle omprövas och att en ny (mycket lägre) godkänt-gräns skulle göras. Varför kan inte administrationen i Uppsala vara så "diplomatiska"? Tänk vilka möjligheter som skulle finnas då.

Den 10 åkte jag och Sophie (en kanadensiska) och hennes kompis till Grekland i en vecka då de franska studenterna faktiskt har sportlov. Vi besökte Aten, Delfi, Olympia samt ön Aegina.

Den 11 var vi i Aten och gick till alla turistställen. Vandrarhemmet vi bodde på heter Hotel Lozanni och styrs av "Joe" en man som jag svär tillhör nån form av grekisk maffia. Han passar in på stereotypen om en grekisk maffia-boss iaf. Han var iaf väldigt förtjust i alla tjejerna som bodde på vandrarhemmet och ville att Sophie skulle jobba som servitris i baren på vandrarhemmet. Med mig var han mindre trevlig av nån anledning... Förutom "Joe" så var det väl mest bilisterna i Aten som var intressanta. Blev nästan överkörd två gånger. Första gången var det nån kvinna som ville backa mitt in på en stor gata, och tydligen har de inga backspeglar i grekland för jag fick slå på bakrutan för att hon inte skulle använda mig som broms. Andra gången var det en gammal man som av nån märklig anledning inte ville stanna vid rött ljus och höll på att köra in i en klunga människor som korsade gatan, som tur var hann jag stanna innan han kunde köra på mig. För att göra det ännu mer grekiskt stannade han mitt i övergångstället. man undrar ju varför han inte stannade innan dess...

Den 12 var vi vid oraklet i Delfi och det var snö där! Snö! I grekland! Kanske är det mina fördomar men jag associerar inte grekland med snö... Det var väldigt fint där men det konstiga med grekland är att allting stänger vid 15-tiden (det som inte har med mat eller dryck eller kläder att göra iaf) och eftersom vi hann fram till Delfi vid 13-tiden hann vi inte med så mycket. Så under dagen tillbringade vi 2 timmar i Delfi och 6 timmar i bussen...

13-14 var vi i Olympia och visst märktes det att det är en turistort. Vi var nästan de enda turisterna där och alla restaurangägare och butiksägare tittade på oss som wienerbakelser. Man blev nästan rädd för det är inte roligt när folk tittar på en som nån sorts bakelse att sluka. Om jag blir återfödd i ett annat liv vill jag definitvt inte bli en wienertårta eller semla, det är säkert... Vandrarhemmet vi bodde på var ett dårhus. Ägarna är ett äldre par som är helt galna. De var väldigt noggranna med att påpeka för oss att vandrarhemmet stängde vid 22 och att vi inte fick göra för mycket ljud efter det. Olyckligtvist var de två VÄLDIGT bra på att bråka med varann och man kunde höra hur de skrek med varann i hela vandrarhemmet. Så vi fick ligga där och lyssna på deras skrik till 23-tiden. Var allvarligt talat rädd att de skulle smyga in under natten och knivdöda oss typ...

15-16 var vi på ön Aegina och det var en ganska klassiskt grekisk turistö. Mopeduthyrning överallt, samt indier som gick omkring och sålde plastleksaker. Vi hyrde ingen moped utan åkte omkring i en buss från 50-talet. En intressant upplevelse och de klippiga bergsvägarna i kombination med bussförarens körstil fick mig att seriöst fundera på om jag inte skulle börja tro på Gud. Trots allt detta var det väldigt skönt att kunna koppla av på ön. Det var mindre roligt på morgonen den 17:e då vi fick reda på att alla färjor var inställda pga strejk och de skulle köra igång igen den 19:e. Problemet var att vårt flyg skulle iväg den 18:e... Ja, lite panik fick man men vi fick reda på att det fanns vattentaxi mellan ön och Aten. Problemet med detta var att eftersom det inte fanns några färjor var taxiförarna ganska hårda med sina priskrav. 200 euro för att hyra vattentaxin. Men detta var ju trots allt grekland och det pris man säger är aldrig det slutgiltiga priset. Så vi bestämde oss för att ha lite is i ådrorna och ljuga helt enkelt med att påstå att vi kunde vänta tills den 19:e. Jag antar väl att det var för mycket för taxiförarna att se potentiella kunder bara gå omkring lite obekymrat så till slut prutade vi ner prised till 40 euro så vi fick åka tillbaks till aten ändå.

17 var vi återigen i Aten och för första gången under hela resan var det varmt, ca 15 grader. Så vi gick mest omkring i stan och kollade in affärer. Tidigt på eftermiddagen gjorde jag misstaget att beställa en "grekisk kaffe" och det är typ fem espresso shots i en kopp. Var hyper hela kvällen. Och på morgonen den 18:e åkte vi tillbaks till Lille.

Advertisement



22nd February 2006

tjena kompis, kul att läsa din blogg, berätta gärna mer om staden och skolan...tycker du verkar trivas rätt bra. Uppsala är...som vanligt. :(

Tot: 0.08s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0245s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb