Paris blandar och ger


Advertisement
France's flag
Europe » France » Île-de-France » Louvres
October 24th 2013
Published: October 24th 2013
Edit Blog Post

London är en gammal, skinande ren och vit stad medan jag än så länge finner Paris mer smutsgammal.

Om jag idag rankar de fyra stora historiska europeiska städerna hamnar Paris efter London och Rom men före Aten.



Resan startade inte särskilt bra. Våta kläder i bagaget efter att det regnat på Säve flygplats. Ryan air är billigt men har sina nackdelar...

Väl framme i norra Paris med tåg från flygplatsen visade sig hotellet undermåligt.

Dessa delar av Paris är inte att rekommendera. Man skulle kunna kalla de de afrikanska kvarteren och området är fattigt.



En sevärdhet inom gångavstånd är den berömda kyrkan Sacre Coeur med vacker utsikt över Paris.



Andra dagen flyttade jag till Relais de louvre. Ett pittoreskt litet hotell, centralt, ett stenkast från Louvren.

Jag tillbringade morgonen flanerande i Tuilerieskvarteren.

Därefter några timmar i det berömda museum de orsay på andra sidan Seine.

Museet är framförallt känt för sina målningar från impressionismen och tiden som ledde fram till den.

Tidsmässigt skulle man kunna säga att museet tar vid där Louvren slutar.



Det vimlade av ovärdeliga verk.

I synnerhet de franska konstnärerna var representerade.

Hundratals verk av dessa: Monet, Manet, Pisarro, Renoir, Seurat, Cezanne, Gaugain, Toulouse-Lautrec m.fl.

och målare som tillbringade tid i Frankrike som Van Gogh, Sisley, Degas.



Van Gogh är normalt ingen personlig favorit men ska jag välja ut endast en målning från museet så får det blir hans: The Church in Auvers-sur-Oise.



Den här skulle väl ha varit Emmas favorit: 😊

Degas: The dancing class.

Hon får fixa en sådan utstyrsel till årets dansuppvisning...som jag tyvärr missar 😞





På eftermiddagen hann jag med Notre dame och Pantheon.

Paris Panthenon nådde inte riktigt upp till Roms Pantheon.

Dessutom saknades Foucoults pendel pga av reparation.

Som fysiker hade det varit sevärt. Pendeln visar jordens rotation och är en tung kula som hänger i en tiotals meter lång vajer.



Kryptan var sevärd. Här har viktiga personer för nationen begravts.

Man känner historiens vingslag när man står två meter från filosofen och författaren Voltaires grav, ironiskt nog begravd mitt emot sin motståndare Rousseau.

Jag har en oläst Candid hemma i bokhyllan - kanske lägligt att ta tag i den vid hemkomsten.

Här vilar också den franska litteraturens tre högsta höns - Alexander Dumas, Emile Zola och Victor Hugo: författaren till Samhällets olycksbarn, vilken var min ungdoms favoritbok.

Även paret Curie, Louis Braille och Lagrange - en av alla tiders mest framstående matematiker begravdes här.

Jean Paul Marat - ni vet han i badkaret - grävdes upp och kastades ut efter revolutionen....


Paris är en riktigt dyr stad tyvärr. Och som jag påtalade tidigare är jag ännu inte lika imponerad som av tex London och Rom.

Även om andra hotellet och områdena kring Louvren var ett lyft och tredje hotellet där jag nu sitter, vid triumfbågen, ett ännu större lyft

med fantastiska omgivningar och ett lika fantastiskt hotell...förutom ett surrande ljud som gör att jag inte kan sova och skriver denna blogg istället...



Dessutom känner jag att motivet för denna resa förskjutits från att se ALLT i Paris under en månad till att ta det mer lugnt:

Flanera, sitta på cafeer och läsa, titta på folk, vila upp mig efter en stressig höst osv.



Därför kommer jag nog tidigare än planerat fortsätta min resa mot Lyon med höghastighetståget TGV (toppfart 320 km/h).

Staden i sig är intressant men samtidigt kan jag få ut vad jag önskar utan att betala hutlösa pengar för vistelsen.



Vi får se vad som händer.

Jag är samtidigt sugen på att se Federer i BNP Paribas Masters och Zlatan den 1 november.



/Linus

ps: Klicka på bilderna om ni vill se dom i större format.

Advertisement



Tot: 0.072s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 55; dbt: 0.0456s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb