Vertrek vanaf Schiphol en aankomst in Sarajevo


Advertisement
Bosnia and Herzegovina's flag
Europe » Bosnia & Herzegovina
January 10th 2005
Published: January 10th 2005
Edit Blog Post

5.00 uur: De wekker gaat. Ik word wakker en realiseer me in een tiende van een seconde dat het D-day is. Vandaag gaat het dus echt gebeuren. Ik vertrek voor een jaar naar Bosnia i Herzegovina. Ik wordt samen met andere collega's van de politie en de KMar. uitgezonden in het kader van de European Union Police Mission(EUPM). De missie gaat zijn laatste jaar in. Met behulp van deze missie kan Bosna i Herzegovina zich voorbereiden op aansluiting bij de Europese Unie. Een van de voorwaarden daarvoor is een op Europees niveau functionerend politie apparaat. Daar moeten wij als missieleden ons steentje aan bijdragen. Dat is dus onze taak voor het komende jaar.

De reis naar Schiphol verloopt rustig. Daar aangekomen zoeken we de collega’s op. Nadat we die hebben gevonden haal ik mijn ticket af en is er nog tijd voor een kop koffie. Na de koffie gaan we terug naar de collega’s en is er even tijd met ons vieren. Mijn vrouw en kinderen hebben nog een cadeau voor me. Het is een foto van haar met de kinderen, liggend op de atletiekbaan. Die ga ik in mijn huis voor een jaar een mooi plekje geven. Daarna gaat het allemaal erg snel. We checken in een eigenlijk ben ik weg voordat er bij mijn vertrek teveel emoties los kunnen komen.

Om 11.35 uur, een kwartier later dan gepland stijgen we op en zetten koers Zagreb waar een tussenlanding wordt gemaakt. Het vliegtuig is slechts voor ongeveer 1/3 vol, zicht is goed en ik zit naast Gerard en de rij van drie is kompleet met Hein aan het raam. We praten met elkaar over veel dingen maar vooral over het werk. In Zagreb staat vervolgens een zogenaamde Turbo-propper voor ons klaar klaar. Een tamelijk klein propellervliegtuigje. Binnen een uur landen we in Sarajevo en worden daar opgewacht door de Nederlandse contingentscommandant en een aantal Nederlandse collega’s. Door mijn bezoek in november 2004 ken ik al een aantal van deze mensen. De meeste van hen vertrekken de 12e januari weer voorgoed naar Nederland. Hun jaar in de missie zit er dan op. Degenen van ons die dat willen, kunnen naar Hotel Hollywood worden gebracht. De meeste van ons gaan daarom mee met de klaarstaande bus. Enkelen hebben al een woning in Sarajevo of elders geregeld. Zij gaan met hun collega’s mee naar de betreffende woningen.

In Hollywood betrekken we onze kamers en daarna lopen we in groepjes even de stad in om geld te halen. De valuta die in BiH na de oorlog wordt gebruikt is de Konvertibilna Marka, afgekort KM. De voormalige munteenheid Kuna, wordt bijna niet meer gebruikt. Wel is de Kuna nog het betaalmiddel in Kroatie. Er is geld, dus er kan gegeten en betaald worden. Omdat ik nog van mijn vorige bezoek weet dat Brajevistj een prima maaltijd te bieden heeft wordt daar de avondmaaltijd genuttigd. Na de maaltijd wordt er nog iets gedronken en wens iedereen elkaar een goede nachtrust. De reis zit er op, de missie kan gaan beginnen.


Advertisement



Tot: 0.069s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 55; dbt: 0.0462s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb