Bosni-JA!


Advertisement
Bosnia and Herzegovina's flag
Europe » Bosnia & Herzegovina » South » Mostar
August 17th 2007
Published: August 17th 2007
Edit Blog Post

Vi liker overraskelser, saerlig de positive. Bosnia og Hercegovina har vaert en saadan. Sarajevo viste seg aa vaere litt av en ferieby. Og best av alt, det var billig. Vi fikk shoppet litt suvenirer og slikt, og spist en helt latterlig billig middag. Drosjesjaafoerene vi hadde i Sarajevo var noe for seg selv, jeg har allerede fortalt dere om hockeysveisen med kroeller og krepp. I dag, paa vei til jernbanestasjonen, spurte drosjesjaafoeren min om jeg kom fra Bergen. Ja, sa jeg, og ble overrasket over at han visste det, og at han visste hvor det var. Vi snakket litt til, men han snakket daarlig engelsk. Han spurte om vi kunne slaa over til tysk, og jeg sa ja. Han spurte meg hvilket spraak vi snakker i Bergen, og jeg svarte norsk. Han ble overrasket, for de fleste han hadde truffet snakket fransk. Da skjoente jeg det. Han snakket ikke om Bergen, men om Belgien. Altsaa Belgia. Greit, tenkte jeg, hvorfor ikke vaere belger? Saa vi snakket litt om hvor mye bedre alt var foer naar Jugoslavia var ett land. Og vi snakket litt om hvor fint det var at Belgia er ett land.

Togturen fra Sarajevo til Mostar var forsinket, men fantastisk. Toget gikk langs bratte fjellsider, og etter hver tunnel aapnet det seg en ny dal, og jeg ville rope WOW! fra toppen av mine lunger, men de jeg kunne juble med sov. Det ble moerkt, men da saa vi skogbranner. Det var spennende. Paa togstasjonen moette vi vaar vert i Mostar, og hans mor. De hadde begge bodd i Skandinavia, moren i Norge og han i Sverige. Moren kunne stolt fortelle at hun hadde bodd tre aar i Hokksund, og at hun hadde faatt diplom for ferdig utfoert mellomnivaa i norsk. Hun var blid som en sol, akkurat som vi. Og samme vi spurte henne, saa hadde hun samme svar: ja, jeg har bodd tre aar i Hokksund. Vi ble kjoert til hostelet, som er i en leilighet naer gamlebyen. Det er greia her i Bosnia, og vi liker det, at hostelet er hjemme hos folk. For ingenting slaar bosnisk gjestfrihet. Vi ble moett med kake og saft, og fikk et fat med ferske, modne fikener. Ferske fikner har jeg aldri smakt foer, de var akkurat passe saftige og soete. Saa det var dagens middag, billig og sunn. Det tok oss ca fem minutter foer vi skjoente at vi ikke kan dra i morgen, for Mostar er fantastisk, og i morgen skal vi oppsoeke gamle borger, bade i kulper og utforske grotter. Og spise mat, og drikke vin, og le, og ta bilder, og utforske gamlebyen. Og saa baerer det til Kroatia, der det ser ut som at vi har faatt fikset en billig leilighet for oss selv naer stranden, saa der er vi soendag kveld.

Er vi fornoeyd med aa vaere turister i Bosnia? Svaret maa vaere ja, jeg har bodd tre aar i Hokksund.

Advertisement



20th August 2007

Hei på dere !
Kjekt å lese fra turen ! Opplevelser er det visst over alt - og i alle sammenhenger ! Virker som du har et kjekt reisefølge , Per. Håper de synes det samme ! Dere klarer i hvert fall å friste flere til å ta samme reiserute en gang ! Blir kjekt å få deg heim bitte litt før du drar til Afrika, Per. God klem fra mamma

Tot: 0.112s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0712s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb