9 mars - musikterapi


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Etterbeek
March 9th 2011
Published: March 9th 2011
Edit Blog Post

2:a dagen på praktiken. Tåget - minibussen och sen var jag på plats ännu en gång!
Morgonen bestod av träningar med patienterna på båda avdelningarna som min handledare är ansvarig för.
Först var det en som hette "actualité" (nyheter) vi repeterade vad som hänt under den gångna veckan och alla fick komma till tals. Men först så presenterade min handledare mig för de som jag inte träffat än.
Den givna frågan från en av "alkisarna" var att när han hade varit och jobbat i Sverige i början av hans arbetskarriär så hade han tyckt att alkoholen varit alldeles för dyr! (skratt!!) Jag kunde ju inte annat att hålla med och så satte en diskussion igång på detta ämnet...
Lite senare snackade vi även om en ny öl som debuterade igår i handeln, öl med smak av endive (grönsaken) vi kom fram till att det verkar vara sådär...
(kändes dock sådär att de första ämnena handlade om alkohol när man tittat på deras diagnoser...)

****

Sedan var jag med under en musikterapi övning. Det var en passivövning, vi lyssnade på musik och sedan skulle alla patienterna säga vad de fick för känslor och vad de tyckte om låten. Vi lyssnad på musik med och utan text och vissa rörde mer än andra. Två stycken började gråta.. känslorna flödade.
En av låtarna handlade om ensamhet och om obesvarad kärlek och patienterna berättade, den ena värre än den andra, hemska historier om kärlek. En av männen avslutade med att säga, kärlek har aldrig varit något för mig...

****

Kort vecka denna veckan. Har bytt bort fredagen mot en måndag längre fram då Emma kommer imorgon! Vi ska upptäcka Bryssel och kanske även Belgien tillsammans under en långhelg! Lycka! 😊

Advertisement



Tot: 0.465s; Tpl: 0.046s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0929s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb