8 mars - Ny praktik


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Etterbeek
March 8th 2011
Published: March 8th 2011
Edit Blog Post

Dags för ny praktik, i Waterloo. Åkte med regional tåget dit imorse för första gången. Och sen är det är minibuss från kliniken som hämtar upp en. Och ute i skogen så låg kliniken!
Men först, igår gick jag till stationen för att köpa mitt tåg abonnemang. Det är bra för det fanns ett speciellt abonnenmang som man kunde köpa om det var för skola man skulle resa. Fick utskrivet ett intyg på skolan som stärkte att jag skulle göra praktik och så gick jag för att köpa det.
Mannen i luckan granskade det nog, bad om min legitimation, när jag gav honom mitt körkort frågade vad detta var för legitimation, jag fick berätta att det var mitt körkort och att det gäller som ID i Sverige, han godtog det som tur var. Efter några samtal så godtog han även mitt intyg och lät mig köpa tågkortet. Ska ju ha praktik här i två månader så ville köpa 2 månader direkt.
Mannen säger, vill du köpa 1, 3 eller 4 månader. Jag fattade inte var han menade, jag menar det stod ju på mitt intyg att jag skulle göra praktik i 2 månader?! Han upprepade sedan: 1,3,4. Jag sa två, han sa att det går inte. Nähä?! Men du kan komma tillbaka om en månad och köpa en månad till. Vad bra sa jag, varför göra det lätt när man kan göra det svårt...

****

Förra praktiken var på ett stort universitets sjukhus (läs: jätte stort) i Bryssel. Denna kliniken är liten, en villa på 3 våningar mitt i skogen. Fick ett väldigt bra intryck, alla verkar trevliga och började snacka med mig direkt! Gjorde dock inte så mycket idag, hade först ett möte med grupp chefen som tog över 2 timmar. Sen lite praktiska saker och sen lunch. Åt ute i solen med en annan AT praktikant.
På eftermiddagen fick jag vara med på en "öppen grupp verksamhet". Där patienterna jobbade självständigt med olika saker. Korsord, brodderi, målning osv..

****

Min handledare är ansvarig för två av de fyra avdelningarna. Jag kommer att jobba med patienter som har psykiska problem pga. alkoholbesvär och sedan patienter med schitzofreni, bi-polär sjukdom och depressioner. Tycker alla patientgrupperna verkar intressanta.
Fortsättning följer!!

Advertisement



Tot: 0.315s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.054s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb