29 mars - Händelserik vecka och helg!


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Brussels
March 29th 2011
Published: March 29th 2011
Edit Blog Post

Tisdag - onsdag - torsdag - var det praktik. Allt flyter på, har fått välja de olika ateljerna som jag vill testa. har varit med på keramikaktivitet, vattengympa och lugn gympa med sjukgymnasten, säga nej till alkohol kurs, hjärngympa och sedan de vanliga aktiviterna som jag gör på förmiddagen då jag följer min handledare.

På onsdags kvällen efter att ha varit ute och sprungit med Julian så gjorde jag en korv-stroganoff och bjöd de andra på. blev lyckat! (dock en stroganoff utan falukorv..)

Fredagen var min handledare ledig så eftersom hon bokat bort alla sina aktiviter så bytte jag bort en fredag mot en måndag då jag annars inte brukar vara där.
Kände av "arbetslös-syndromet", när man inte har något att göra och gör allt för mycket så att man blir stressad... då man är ledig vill man ju göra allt det som man annars inte hinner. Jag tog sovmorgon, vilket gjorde att jag kom efter redan från början. Men efter en utgång med kombosarna på torsdagskvällen var detta ett måste. Torsdagskvällen var för övrigt väldigt trevlig. Julian ringde mig efter jobb och sa att han satt och tog en öl med en kollega nere vid torget och frågade om jag ville komma. Jag mötte upp de där, och stiftade bekantskap med hans kollega som var jätte rolig och trevlig!
Sedan slöt Gabbi (den andra killen jag bor med) upp och vi stack sedan vidare för att möta upp hans kompisar på en annan bar. Det blev lite natta mat (läs: pommes, vad annars i detta land) innan vi kom hem och jag fick vara med om en konsert i vardagsrummet. nåväl, trevligt var det!
Så för att komma igång efter en långnatt så stack jag ut och sprang i det super fina vädret. Vi har haft kanon nu i över en vecka, kan knappt tro att jag är i Belgien! Vårkänslor så det heter duga!
Värmde sedan mat och tog på shortsen och drog ner till Place Flagey för att avnjuta lunch i solen, underbart!
Sedan gick jag upp mot stan och fixade en födelsedagspresent till Emmy som hade "kalas" på kvällen.

vid 17 efter att ha gjort en misslyckad kaka (ville baka en födelsedagstårta till Emmy, men eftersom vår ugn endast fungerar på grill-funktionen så gick det mer sämre än bra... kolsvart på ovansidan och degig som bara den på insidan... suck. sedan var det dags att åka till gare du midi för att hämta upp nicklas! (när vi står och ska lösa biljett så kommer en tjej fram, nämen hej vanessa!! helt otroligt, det var Anne-Laure, som gick i samma klass som jag i Grenoble. vi träffade för ca. 4 veckor sedan helt otippat på brysselsflygplats efter att inte ha setts på 1,5 år. och nu mitt i fredagsrusningen så springer vi på varandra på bryssels största tågstation. häftigt! jag visste dock att hon skulle komma till Emmy för att fira hennes födelsedag men ändå!)
Jag tog hand om de två turisterna och vi gick med A-L hem till Emmy innan vi kom hem till mig.

Lite middag och sedan var det party party! Först hemma hos Emmy och sedan på en klubb nere i stan!

Lördagen bestod av turistande, Grande Place, Manneken Pis och runt i stan. På eftermiddagen slöt vi upp med Julian och Greg (hans kollega) och gjorde en "Pizza-raclett" vi tillverkade våra egna små pizzor som vi sedan tillagade i "ugnen" som stod på bordet. Riktigt trevligt och gott! Efter lite shopping med pågarna så drog vi alla hem och hade myskväll!

I söndags så flyttade Lucille ut (fransyskan) som bott här nu i nästan 2 månader.
vi drog ut på promenad för att leta reda på sjön i Bois de la Combre, när vi hittat den (inte så svårt som det låter) så firade vi med glass och glassande i solen! GÖTT!
Vi promenerade sedan vidare ner i EU-området och in i Parc de Cinquantnaire!
Sedan promenerade vi hemåt.

Måndagen bestod lustigt nog av föresläsning i Lund (!) via nätet. Det är alltid spännande att se hur tekniken fungerar men under själva föreläsningen så fungerade allt bra, men då jag skulle delta i grupparbetet med ljud fungerade det mindre bra. men absolut något att jobba vidare på så att fler studenter kan åka utomlands!

På eftermiddagen slöt jag upp med Nicklas i stan och vi turistade lite till, sen på kvällen blev jag bjuden på middag ute. Nicklas ville äta typiska belgiskt (franskt) vi hamnade på en mysig restaurang på den smala fiskrestaurang gatan och beställde i (jag) räkor i vitlök, och sniglar!! (nicklas) till förrätt. jag som aldrig ätit sniglar blev tvyngen att smaka. efter X antal tuggor och den kändes som att snigels snarare växte än krympte avslutade jag mitt försök om att välja den lilla slämmiga saken. nicklas tyckte dock det var gott.. (läs: ätbart).
Sedan beställde vi in musslor och pommes och avslutade det hela med en belgiskvåffla och grädde! Mätta och beslåtna så begav vi oss hemåt!

Idag har jag varit på kliniken, min handledare har dock blivit sjukskriven. Hon har gått och haft ont till och från i magen senaste veckorna, och förra veckan kunde hon knappt gå imellanåt. hon skulle undersökas på sjukhuset idag och på torsdag och kommer förhoppningsvis tillbaka på fredag.
Idag följde jag alltså med en av de andra AT, en som jobbar på geriatri-avdelningen, vilket var trevligt då jag fick se något annat.
Pratade blandannat med en 89 årig dam som var hur gullig som helst!

Nu sitter jag här i vårt vardagsrum, i lugn och ro (och äter lösgodis) då killarna är iväg på fotbollsarenan och ser Belgien - Azerbaijan, EM-kval match.
Börjar bli trött så borde gå och lägga mig snart.

Ha det fint allihopa!
Vanessa

Advertisement



Tot: 0.399s; Tpl: 0.008s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0829s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb