28 januari - Fredag!


Advertisement
Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Brussels
January 29th 2011
Published: January 29th 2011
Edit Blog Post

4 patenter har blivit så bra att de nu lämnar oss, vilket såklart är positivt. På tisdag blir det alltså att lära känna nya patienter!
****
En patient som varit i isolering innan och inte kunde lämna sitt rum (när jag gick in för att mobilisera patientens axel som har artrit) fick jag ta på mig en gulrock och handskar. Väl där inne mobiliserade jag axeln och de knakade rejält imellanåt. Det är benen som går mot varandra vilket kan göra väldigt ont. De gäller alltså att hitta passager genom att istället för att gå rakt ut i en abduktion ta cirkelrörelser framåt och utåt och på så sätt mobilisera.
Fingrarna på andra handen, speciellt pekfingret, kunde inte riktigt extendera, så det gällde även att stimulera de passagerna att riktigt sträckas ut.
Nu har patientens blivit av med bascilusken och rummet är desinfekterat alltså kan Pat. komma ner till oss nästa vecka. Bra! Det kan inte vara kul att ligga helt isolerad i ett rum.
****
En annan Pat. runt 60-70 års åldern har gjort otroliga framsteg sedan jag kom. Pat. fingrar har helt plötsligt börjat fungera mycket bättre och Pat. är super motiverad, sådant gillar vi!
****
Kvällen blev det en inflyttningsfest för Philippe (en annan fransk kille som jag gick i samma klass som i Grenoble, känns som halv klassen bor i Bryssel nu). Det var trevligt och en mycket fin lägenhet, ända tills polisen kom. Ja, polisen, vi var ett gäng i köket en kille spelade gitarr och vi sjöng, och plötsligt bankar det super hård på dörren.
Där står två poliser. Klockan var strax efter halv tolv och tydligen hade någon granne (trots att de blivit tillsagda i förväg) ringt och klagat till polisen. Jag menar, varför göra sig sådan besvär, varför inte bara knacka på dörren och säga till själv. Om det sen inte skulle hjälpa kan man väl ta till de tunga artilleriet.. nåväl. klockan var ju över 22.30 så för min del gjorde det inte.. skämt och sido. Alla var tvungna att lämna annars så skulle de tre som bodde där var tvungna att betala en straffavgift...
(Det var bara Marco som var hemma när jag lämnade, han sa att jag kunde ta hans nummer om jag hade något problem så var det bara att ringa, så omtänksam så! Sen frågade han om jag skulle komma hem sent? Jag sa att jag visste inte. Sen sa han, ja alltså innan eller efter 22.30... Hur kunde detta bli ett sådant skämt...)

Advertisement



Tot: 0.237s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.054s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb