Panama City

Published: April 18th 2012

Vi landet på Panama flyplass i går ettermiddag. Litt småredd for om bagasjen faktisk dukket opp. Vi sjekket jo inn bagasjen i Oslo for så å overnatte i Amsterdam før flyet gikk videre til Panama. Jeg bekymrer meg alltid for om bagasjen dukker opp eller ikke, men etter 15 min dukket den opp. Vi hadde bestilt henting via hotellet, og når vi kom ut var det stinn brakke av folk som skulle hente passasjerer på den lille flyplassen. Vi fant omsider skiltet med navnet vårt på og turen inn til hotellet var både spesiell og artig. Sjåføren snakket ikke et ord engelsk, noe som forsåvidt går igjen over hele linja, men det er dog en annen sak, vi så fort at det er store kontraster i områdene her. Selve byen ser ut som mini manhatten, med store skyskrapere av nyere datom rundt om ligger dert tett i tett med små hus eller bygninger hvor lokalbefolkningen bor. Hotellet vi bor på er lite, og man tenker nok ikke wow for et hotell når man passerer, man kan knapt se at dette er et hotell vis man ikke kikker opp å ser skiltet på veggen. Hotellet er alikvel av god standard, rommene er rene, frokosten bra og personalet er behjelpelig med absolutt alt det måtte vær. Litt utfordringer med språket inn i mellom, men det løser seg lett med litt tegnspråk her og der 😊.

Tradisjon tro måtte vi innom Hard Rock Cafe i går for middag, dette er noe vi gjør i alle større byer vi besøker, så Panama var intet unntak. Vi spiste hamburger på amerikansk vis før kvelden endte tidelig i hotellsengen, det er nemlig syv timer tidsforskjell så når vi la oss i går hadde vi vært oppe i nesten ett døgn. Vi våknet tidelig i dag, og dro for å oppleve den kjente panamakanalen. Vi var så heldige å få se en båt passere selve kanalen. Rart å tenke på at det hele ble bygget for hånd. Vi leide privatsjåfør som tok oss med rundt i byen slik at vi fikk oppleve mest mulig på den ene dagen vi hadde her. Når vi takket for følget med han dro vi på et stort shoppingsenter hvor både jeg og Aleksander fikk handlet litt.

I kveld har vi vært i gamle byen Casco Viejo og spist middag, for noen år tilbake var dette en av de værste områdene i hele Panama by, men nå er denne delen blitt fredet av UNESCO og er en av de sikreste stedene man kan ferdes i byen. Det krydde av politi på hvert et gatehjørne. Vi spiste middag på en koselig resturant, og på bildene kan dere se at maten så meget god ut, bare så synd at den ikke falt helt i smak hverken for meg eller Aleksander. Men vi koste oss iallefall 😊

I morgen går turen videre til Popa Paradise. For å komme hit må vi først ta fly til Bocas del Toro, her blir vi hentet og kjørt med båt i 45 min til øyen som ligger øde for seg selv. Hotellet har kun 18 rom, vi gleder oss. Det kan jo ikke bli annet enn idyll 😊.

Tot: 0.05s; Tpl: 0.009s; cc: 14; qc: 26; dbt: 0.0337s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb