mangrove, strand, tortuga!

Published: August 14th 2007

Hola todos!

We zijn alweer een paar daagjes onderweg, al lijkt het al veel langer!
Vliegreis ging prima, wel heeel lang en blij, dat we de eerste overnachting al hadden geregeld. De eigenaresse van het hotel was ook zo aardig om ons de volgende ochtend naar het busstation te brengen.
Daar duurde het even voordat de bus vertrok, maar er was genoeg vermaak: mensen die de bus in en uit lopen om van alles aan je te verkopen, zelfs hele maaltijden ´s ochtends vroeg...
Ook de busrit zelf is erg vermakelijk in zo´n volgestouwde bus en het hulpje van de buschauffeur die fluitend aangeeft als de bus weer moet stoppen om mensen in of uit te laten stappen. (die kunnen echt hard fluiten, zonder hun vingers te gebruiken!)
We waren iets te relaxed en dachten blijkbaar dat het allemaal vanzelf ging, zodat we heel fijn te ver doorgereden waren met de bus. Toen we daar achter kwamen, kwamen wel meteen alle mensen om ons heen in actie om het bushulpje in te schakelen om te stoppen. En wij dus weer terug met een andere bus naar de eindbestemming.
En die eindbestemming was Leon, een stadje in het noordwesten. Hier zit de organisatie quetzaltrekkers, die hikes organiseren, waarvan de opbrengst naar straatkinderen gaat. Daar hebben we ons meteen opgegeven voor de hike naar vulkaan Telica. (voor de geinteresseerden: www.quetzaltrekkers.com)
Omdat we voor de hike nog een paar dagen overhadden, zijn we met de bus naar de kust vertrokken, naar het plaatsje Las Penitas. Vier Amerikanen drongen bij ons hotel van eerste keuze voor, waardoor ze de laatste kamer voor onze neus wegkaapten. Maar ja, dit bleek achteraf niet erg te zijn, want we vonden nog een veel beter hotel met uitzicht op de zee en gezellige palmdakjes waaronder je kon eten.
Het is een plaatsje met eigenlijk maar 1 hoofdstraat, die je behalve met mensen ook met veel straathonden en varkens deelt.
Die avond zijn we met een gids het nabij gelegen natuurreservaat in geweest. Ze sprak alleen Spaans, dus dat was meteen even goed voor ons om weer in te komen. Hoewel we geloof ik ook wel langs elkaar heen geluld hebben, denk ik.
We voeren eerst met een bootje door de mangrove om vervolgens bij een strandje aan te leggen, waar ik niet verbaasd had opgekeken als de familie krokodil daar ook zou zitten. Maar die zat er gelukkig niet. Over een smal paadje liepen we richting het strand. Ze vertelde ons van alles over de mangrove, met toch wel wat gebarentaal erbij, zo goed is ons Spaans nou ook weer niet en toen begon onze wandeltocht over het strand op zoek naar schildpadden. Mijn ervaring met dat soort zoektochten is, dat die beesten toch niet echt op commando het water uitkomen, dus we gingen er maar vanuit, dat het gewoon een mooie avondwandeling over het stand zou worden. Het onweerde op de oceaan en de golven lichtten heel mooi op, dus dat was ook al super!
Onze gids was alleen erg vastberaden en was niet van plan ons weer bij het hotel af te leveren, voordat we een schildpad hadden gezien. En na kilometers lopen toch maar aan haar gevraagd om zo´n beetje terug te gaan. En gelukkig, op de terugweg dan toch nog een schildpad!! Ze was al bezig eieren aan het leggen. Echt heel bijzonder!
Daarna terug naar de boot en onze gids voer ons zachtjes zingend weer terug naar het vaste land.
Toen we terug liepen naar het hotel werden we nog getrakteerd op een concert van reuzenpadden. Wat een kabaal maken die beesten!
De volgende dag zijn we nog op eigen houtje gaan kayakken in de mangrove. Wat zilverreigers gezien en veel opspringende visjes in het water.
Vandaag zijn we vroeg opgestaan om weer met de bus richting Leon te gaan. Het is hier vandaag een soort feestdag om te vieren dat in 1947 Cerro Negro net niet de stad onder de as heeft bedolven. Het is hier dus gezellig druk en we konden nog net een kamer in een hotel bemachtigen. Ook wordt er nu voor de deur vuurwerk afgestoken.
Ons hotel heeft trouwens als huisdieren een paar kleine schildpadjes rondlopen.
Morgen vertekken we om 6 uur om de vulkaan Telica te beklimmen met ongeveer 13 man.
Daarna volgt denk ik wel weer een update!
Groetjes Afke

15th August 2007

Wouw!
Hoi Af, Wat onwijs leuk om te lezen dat je opnieuw een heel avontuurlijke reis aan het doen bent. Ik word jaloers a;s ik het allemaal lees! Weer een tocht met de Quetzaltrekker. Ben benieuwd naar de volgende update met een verslag van deze tocht. Waar ben je eigenlijk? Nigaragua? (hoe schrijf je dat?) Ik moet maandag beginnen met werken, maar jij bent net vertrokken zo te lezen. Wanneer moet jij weer beginnen? Liefs Marjolijn
15th August 2007

Wauw!
lieve Afke, Wat leuk om te lezen. Ik heb nogal wat gemist, geloof ik. Kayakken tussen de Mangrove, lijkt me super. Ik heb afgelopen weekend een cursus zeekayakken gedaan en dat smaakt naar meer. Echt spannend om elkaar weer overeind te helpen als je omslaat! Waarschijnlijk ga ik binnenkort nog een waddentocht doen. Joan

Tot: 0.378s; Tpl: 0.011s; cc: 16; qc: 66; dbt: 0.0783s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb