12. Zat 12jan - Entering Guatemala


Advertisement
Published: February 4th 2008
Edit Blog Post

Chicken busChicken busChicken bus

Kijk! Het is ne Ford .. zo heb ik er ook ene thuis, of ongeveer toch ;) Bagage gewoon op het dak gezwierd. Ik was nog helemaal in SanCristobal-koud outfit, dus ben erna nog op het dak geklommen om mijn sleffers te pakken :D
Vroeg uit te veren .. want moest bus van 6u45 halen naar de grens van Mexico en Guatemala. Stadje noemde 'Ciudad Cuauhtemoc'. Probeer dat maar eens uit te spreken!! De bus was zo goed als leeg .. enkel nog 4 anderen, slik. En wist niet eens of die wel naar daar gingen en niet vroeger afstapten.
Maar iedereen bleek grens over te steken, dus we waren met een groepje.

Bij Mexicaanse grens (onuitspreekbaar 'Cuauhtemoc' ding), papier dat we gekregen hadden als we mexico binnenkwamen afgegeven en stempel gekregen in paspoort (jippieee). Dan taxi moeten nemen om aan de Guatemaalse kant te komen. Allemaal nog al spannend! Allee .. eigenlijk was het niet zo spannend, maar omdat sommige mensen mij toch wel wat schrik hadden aangejaagd leek het mij toch spannender dan het eigenlijk was :P.

Het guatemalaanse (of hoe zeg je dat) deel was een en al chaos! Kraampjes overal en mensen overal en kleuren overal. Mensen (vrouwen eigenlijk) droegen daar nog allemaal traditionele klederdracht.
Na stempel in paspoort gekregen te hebben en wat zwart geld betaald te hebben .. officieel de 'grens' over gestoken en een kilometer moeten lopen naar het busstation. Langs de kraampjes en de mensen .. Was wel overweldigend eigenlijk, maar voelde goed aan!
Guatemala beviel me al wel die eerste minuten.

Onze pesos in quetzales gewisseld ..

Na een klimmetje (want daar was het ook weer niet vlak) aan het busstation (lees: open plek zand waar hoop 'bussen' stonden) aangekomen. De bussen hier zijn SUPERRRR! De befaamde 'chicken buses', great!
Afgedankte amerikaanse schoolbussen dat helemaal opgepimpt zijn! En wij hadden toch wel de koelste bus van allemaal!
Bagage wordt los op het dak gezwierd .. en blijft daar (hopelijk) liggen tot aan je bestemming.
(Engels koppel houdt travelblog bij, hier kan je foto zien van hun aan onze bus. Foto heb ik genomen 😉)

Was wel een avontuur op die bus! Je komt daar aan de grens aan .. moet wat grenswachten passeren, loopt door die markt .. wordt op een bus gezet, uw bagage wordt op het dak gezwierd .. en dan begint het he. De 'helse tocht' met de bus .. mensen dat instappen en uitstappen. Met 3 man op een bankje gepropt zijn. U moeten vasthouden in de bochten enzo. Koud krijgen van de trek omdat alle ramen opstaan en chauffeur er redelijk vandoor sjeest.
De eerste rit was
Chicken busChicken busChicken bus

Vanbinnen .. (onduidelijke foto)
eigenlijk nog redelijk moet ik zeggen, chauffeur reed normaal en rustig. Maar in Huehuetenango (ook redelijk onuitspreekbaar) moesten we overstappen op een andere bus en die chauffeur was echt ZOT! Die reed alsof hij werd achterna gezeten ofdat hij op tijd om zn bestemming moest zijn anders werden zijn patatjes koud. Amaai! Verschiet ervan dat ik niet bus-ziek ben geworden. Sjeezen door de bochten .. voorbijsteken als wij hiervoor ons rijbewijs ingetrokken zouden zien! Mensen dat moesten op/afstappen moesten van/op bus springen want hij bleef altijd beetje rijden. Echt een devils ride!

Maar geen echte accidenten gebeurd .. en aangekomen op plaats van bestemming 'Quetzaltenango' (ook redelijk uitspraakbaar me dunkt!!), of kortweg 'Xela' (tsjeela).
EN! onze rugzak lag nog steeds op het dak :P

Ik mijn couchhost Eddy gecontacteerd en Penny en Darryl een hotel gezocht.
Eerste indruk van Xela .. bwaaa .. ni echt ne vette. Het parque principal was maar klein en niet echt parque, en was precies niet veel te zien ook niet.
De mensen dat ik daar ontmoet heb zeggen het zelf ook .. dit is meer plaats om tijdje te blijven en de leuke cafeetjes/restaurantjes te ontdekken en vrienden te maken, dan om als toerist een paar dagen rond te lopen.

Eddy me komen oppikken met zijn superauto!! Zeeeer jaloers, een oude volvo (ofzo) uit de jaren '70. Bij ons zou die geklasseerd worden als 'rommelkar' of mits wat opknapwerk als 'oldtimer', maar ik vond het ne fantastischen bak! (had ook iets weg van ne mustang .. mss daarmee 😉


Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement

The Black CatThe Black Cat
The Black Cat

Darryl and nachos!
The Black CatThe Black Cat
The Black Cat

Penny, onbekend, Eddy and Darryl
Eddy's CarEddy's Car
Eddy's Car

Sjikken bak!! En vanbinnen met zo van die echte leren zeteltjes zonder hoofdsteun! mmmmm!!


Tot: 0.052s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0216s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb