Karneval, syk, prosesjon, pizzafest og mer hurra for meg!


Advertisement
Published: March 7th 2006
Edit Blog Post

Klassen minKlassen minKlassen min

Her er hele klassen min. Kanskje ser dere en Margarita der bak ogsaa?
Det jeg merker best etter 8 uker er at jeg har kommet inn i en hverdag. Jeg skal aldri noe spesielt, tar ting som det kommer - og nyter aa ikke ha noen planer. Dere merker det nok dere ogsaa, er ikke saa mye nytt som skjer! Men noe skjer da alltids...

Helgen 24/25
I helgen var jeg "alene" i Antigua. Det vil da si at Helene og Morten forlot meg for en helg. De dro til Coban, tok med seg Tina og Marte og dermed maatte jeg klare meg selv. Det sier jo noe om hva slags venner jeg har! Sukk! At jeg har vaert i Coban for og ikke ville vaere med har ingenting med saken aa gjore...
Trude tok heldigvis litt ansvar for meg og fredag var jeg paa vorspiel hos norske Line fra Geilo og Tine fra Danmark. Deretter var vi og spiste paa en svindyr italiensk restaurant for vi gikk ut. Dessverre var min mage ikke helt glad i meg og klokken halv tolv dro jeg hjem. Noen skikkelig krise var det egentlig ikke, tatt i betraktning at man aapningstidene folger 3.5 times forskyvning her ogsaa. Forvirret? I Norge legger jeg meg vanligvis mellom 23
Jugar carnivalJugar carnivalJugar carnival

Her leker vi karnevalg. Det vil si vi loper rundt i kostymer og knuser egg i hodet paa hverandre og kaster picapica paa hverandre. Goy!
og 23.30 - by'n stenger 03.00. I Guatemala legger jeg meg vanligvis mellom 21 og 21.30 - by'n stenger derfor 01.00. Saa norsk tid var klokken halv to - og det er da akseptabel leggetid?

Lordag formiddag gikk med paa aa holde meg paa rommet mitt. Ikke fordi rommet mitt er saa utrolig festlig eller saann, men fordi det er innenfor 30-sekunders radius til badet. Uten aa gaa i detaljer kan jeg slaa fast at det ikke alltid er en fordel aa vaere norsk i utlandet... 😊 Lordag kveld var derimot mye bedre og jeg motte Cecilie for kinesisk middag og deretter en tur paa by'n. Cecilie er fra Oslo, men har baade norsk og svensk pass og er fodt i Sverige. Hun har i tillegg bodd noen aar i England og et aar i Singapore og gjort litt andre saere ting. Det mest saerpregne er kanskje at jenten er litt sta naar det er noen hun vil - saa da IB-linjen paa Berg vgs i Oslo ikke hadde buisness (som Cecilie tok i England) saa pendlet hun like godt til Goteborg i et aar for aa ta buisness der - mens hun gikk paa Berg saann innimellom. Syyyk
Diana full av picapicaDiana full av picapicaDiana full av picapica

Naar et lite knott saa slik ut, kan noen da tenke seg hvor mye picapica det var plass til paa meg? Jeg har da i tillegg IKKE glatt guatemalahaar, saa picapica i haaret sitter... i haaret!
jente - men utrolig kul! Vi spiste rorende billig kinamat og ol (110 kroner for masse, masse mat og to liter ol) for vi traff noen guatemalske gutter Cecilie kjente. Rart saa flinke man blir i spansk etter noen ol altsaa! 😊 Men til dere lettere bekymrete der hjemme, slapp av! Jeg finner meg ingen guatemalere!

Sondag snakket jeg med hele familien paa Geilo, morsomt aa prate med Ingrid igjen. Ja, de andre ogsaa forsaavidt, men med 0.60 ore til fasttelefon i Norge saa har jeg jo snakket med mamma en gang for da...

Karneval
Tirsdag var det karneval paa skolen. Jeg fikk beskjed om aa kle meg ut jeg ogsaa og hva var dda mer naturlig enn aa kle meg ut som en Margeritt? Paa spansk er nemlig navnet mitt og navnet paa denne blomsten akkurat det samme - Margarita. Karneval gikk ut paa at alle stilte seg opp i skolegaarden. Saa presenterte hver klasse seg og fortalte hva de hadde kledd seg ut som. Deretter danset vi i noen minutter, for det var neste klasse ut. Faar dessverre ikke lagt ut video. Etterpaa startet lekingen av karnevalet. Da tok alle cascaronesene sine (eggeskallene i malte og
Min favoritt!Min favoritt!Min favoritt!

Jaime var dalmatiner! Har dere sett noe saa skjont?
fylte i forrige uke) og posene sine med picapica og lop etter hverandre, kastet picapica paa hverandre og knuste egg i hodet paa hverandre. Morsomt! Jeg var jo en fremmed fugl og derfor ekstra morsomt aa treffe... Etter paa hadde jeg picapica over absolutt hele kroppen - til og med under fotsaalene og i underbuksen! Noen var glad hun hadde vann den dagen altsaa... 😊

Askeonsdag og syk
Onsdag var askeonsdag. I Guatemala, som mildt sagt er litt katolsk, saa markeres denne dagen ved at alle som kan krype og gaa gaar i kirken for aa faa askekors i pannen og paa denne maaten bli "renset" etter karnevalsperioden, slik at man er klar for faste og paaske og det som ellers maatte komme. For de som lurer: En times gudstjeneste paa kirkespansk med 16 unger som ikke synes dette var det spor morsomt var IKKE goy for en stakkars Margrethe med vatt i orene, oyne og nese som rant og et hode som verket masse. Da vi endelig var ferdige paa skolen fant jeg sengen og ble der til fredag kveld, mer eller mindre. Influensa er lite goy, men med vaksine mot influensa blir influensa til vondt i hodet,
ProsesjonProsesjonProsesjon

Slike prosesjoner blir flere og storre frem mot paaske! 40 maann bar denne "flaaten" - tungt!
rennnende oyne og nese, vatt i orene - men uten leddsmerter og vondt i halsen. Saa alt i alt var jeg godt fornoyd og Gloria tok tross alt veldig godt vare paa meg. Godt aa ha en mamma naar man er syk, uansett hvor man er!

Men hva skjer egentlig naar man sperrer en Margrethe paa et rom i mange nok timer? Jo, hun kjeder seg! Og naar man har lost alle kakuro-brettene i kakuroheftet man tok med fra Norge, da rydder man rommet. Og naar man har ryddet rommet, da leser man Lonely Panet. Og naar man har lest Lonely Planet, da horer man paa musikk paa Ipoden. Og naar Ipoden maa lades, da... da motte Margrethe veggen. Resultatet er folgende sporsmaal:
- Hvem var egentlig Kristin Flagstad? Har hun noen sammenheng med teatersalen paa den andre siden av den norske 100-lappen?
- Er det tilfeldig at paa mine 50-oringer og mine 5-kronere staar det Noreg, mens det paa 1-kronen og 10-eren staar Norge?
- Hva er de to symbolene paa Noreg-siden av 5-kroningen? Det til venstre er to hammere i kors, men det til hoyre? Og hva symboliserer det?
- Andre enn meg som har lagt merke
Veske fra familien minVeske fra familien minVeske fra familien min

Dette er vesken jeg fikk fra familien min!
til at det er samme drake i metallstripen paa 100-lappen (hvor det forovring staar skrevet 100 hundre kroner med miniskrift i halvsirkler) som det er paa 50-oringen?
Ellers kan jeg berette at av 5.38 EURO er 3.28 fra Portugal og de andre myntene fra Italia, Spania, Tyskland, Hellas, Nederland og Belgia.
Jeg hadde godt av aa bli frisk!

Bursdagshelg
Lordag var jeg igjen frisk og rask. Jeg var i Antigua paa dagen for aa vaske klaer (du merker at du hadde tenkt aa vaske torsdag ja...) og litt andre smaaerend. Vi saa "de utrolige" paa cafe 2000, en cafe som viser gratis film om du kjoper noe aa drikke. Det er greit 😊 Om kvelden gikk meg, Helene, Morten og Tina ut og spiste, skeiet skikkelig ut med biffmiddag til hele 70 kroner! Trude var dratt til Cuba, Michael til Mexico og Marte til Panajachel, saa vi var litt reduert i antall, uten at vi lot oss stoppe av det! Anledningen var jo ogsaa stor, noen ville etter 00.00 ha lov til aa konsumere alkohol med mer enn 22%!s(MISSING)agt enkelt, jeg not mine siste timer som 19-aaring. Etterpaa gikk vi paa Monoloco hvor jeg ble feiret etter
Blomstene paa pakkenBlomstene paa pakkenBlomstene paa pakken

Meg som elsker blomster har selvsagt lagt disse i press - haaper jeg kan ta de med meg til Norge!
00.00.

Sondag ble jeg ikke vekket av fyrverkeri. Det var igrunnen veldig rart, for her nede er det tradisjon aa vekke folk med fyrverkeri klokken 05.00. Jeg ble litt snurt til aa begynne med, kanskje alle hadde glemt bursdagen min! Men saa husket jeg at jeg var blitt stor jente og ikke skulle furte. Det viste seg fort at pappa'n min her nede at tenkt at siden jeg var saa sent hjemme ( 01.00) saa var det best at jeg fikk sove. Og det var jeg jo forsaavidt enig i, jeg liker jo ikke aa bli vekket 05.00! 😊 Familien min her nede er ufattelig sote med meg. Da jeg kom for aa spise frokost laa der en presang til meg ved siden av tallerkenen min. Det var absolutt ikke forventet og ikke nodvendig - jeg begynte nesten aa grine, saa glad ble jeg! Pakken var pyntet med friske blomster og jeg fikk en kjempesot liten mayaveske. Skjonte fort at de ikke hadde glemt bursdagen min da!!!

Sondag i fastetiden betyr her nede prosesjon. Denne helgen var det Santa Catalina som stor for tur, en landsby mellom San Juan og Antigua. Da jeg tok bussen gjennom fikk jeg
BallongerBallongerBallonger

Torkesnorer i gaarden er supre til aa henge ballonger i!
et glimt av hvor stort det egentlig er - dette er i tillegg den minste prosesjonen. I gatene lagde folk tepper av granbar og blomster, nydelige monstre som skal symbolisere palmene paa palmesondag. Folk bar paa kapper, spissede stokker og lykter. Morten og Helene, som dro til Antugia litt senere maatte gaa i mangel paa busser. De havnet dermed midt i smoroyet - jeg skal definitivt faa med meg en slik prosesjon for jeg drar!

Pizzafest
I Antigua handlet vi inn til pizza. Ost er, om dere lurer, norsk pris paa her nede, og et brett sjampignoner (hvordan skrives det???) kostet 20 kroner. Men ellers var det rimelig! Vi skulle nemlig lage norsk pizza i huset mitt - skikkelig bursdagmiddag altsaa. Helene er veldig glad i aa lage mat, Morten hadde en (for meg) ny vri paa bunnen og med min dyktighet til aa smake paa ingrediensene underveis regnet vi med at dette skulle gaa storveis. Vel hjemme hang vi opp ballonger (Morten) (tusen takk, Solveig, mammaen til Helene! Eidsberg sparebank har fine ballonger!), sprakk litt ballonger (Morten) og begynte paa deigen (Morten).

Enkelte vanskeligheter motte vi selvsagt paa: torrgjaer i store poser (hvor mye er 2 poser
PizzafestPizzafestPizzafest

Her er vi i gang med pizza nummer 3. Morten var oppskjaerer og latteren stod i taket da Gloria sa noe saann som at "Ja, det blir ikke mat paa Morten for han maa bare jobbe" hvor Morten tar pizzaen i hendene og reiser seg mot doren! Kjempegoy!
norsk torrgjaer av 0.236 libro guatemalsk torrgjaer?) og stekeplater som ikke passet i ovnen (men siden de var av aluminium saa bare boyde vi de til) . Men det hele gikk overraskende bra! Et hoydepunkt maa sies aa vaere da Gloria (min mamma) spurte Morten om han trengte kjevle til pizzabunnen og ser himmelfallen ut naar han sier "nei, denne deigen klapper vi ut". Enda bedre var det da hun tittett ned i bakebollen til Morten og gikk og hentet mer mel - den deigen der var da ingen deig. Da Morten sa at deigen var fin ristet hun paa hodet, lo noe om at dette var nytt for henne og gikk ut for aa sladre til Felipe (min far) om hvor saert dette her var! Men deigen ble helt fint og bunnen til Morten ble den beste pizzabunnen jeg har smakt noensinne. Aeresord! Og det beste er at den er kjempeenkel! Skal ikke kjevles og om man ikke er helt noye med maal og saann, saa blir den vellykket likevel!
For dere som har lyst aa prove selv:
- Ta ca 600 gram hvetemel, ca 6 dl lunkent vann, 1 pose torrgjaer og ca 6 spiseskjeer olivenolje. Bland sammen
PizzaPizzaPizza

Sjekk den pizzaen da! Litt mye gjaer, men ufattelig god!
til deigen er klissete men slipper bollen. Deigen skal vaere slik at du tror du trenger dobbelt saa mye mel for aa lage en kjevledeig. Det skal du nemlig IKKE lage! Sett deigen til heving. Etter ca en time har du en myk, gjaeret, klissete blanding som slipper det du maatte rore i den med (en plastskje av den typen vi bruker til pastasaus er for eksempel super). Ta en bakeplate, legg paa bakepapir (ellers smor med olje) og klapp deigen ut. Det kan hende du trenger litt olje paa skjeen du klapper med. Naar du har klappet ut deigen smorer du paa pizzasaus, legger paa ost og legger fyllet oppa der igjen. Stekes i varm ovn (over 220 er bra) i ca 20 min, men for guds skyld, IKKE bruk varmluft! Lover at det blir godt!

Vi laget tre store pizzaer, fylte dem med osteblanding, pepperoni, marinert biffkjott, sjampignoner (ved enda ikke hvordan det staves), tomatsaus, oliven og andre godsaker. Gloria, Felipe, Vladimir og Pablo ble invitert inn, Tina ble hentet og det ble en knallbra bursdagsfest. Fordelen med mange pizzaer er at du maa vente litt mellom hver pizza (for i guatemalsk propanovn tok det fort 30
Min kake!Min kake!Min kake!

Jippi! Hurra for meg!
min) og dermed ble det plass til mer mat! I lopet av maaltidet bare toyset og lo vi. Alt fra Felipe og Morten som "konkurrerte" om mest chili, til toys om Byron (ingen som liker kanadieren nei, heldigvis var han ikke hjemme til Mortens skostorrelse (46? Hae???) Felipe sa etterpaa at det var lenge siden han hadde hatt det saa morsomt, disse nordmennene var skikkelig festlige. Helene og Morten - jeg boyer meg i stovet! :D Vi spiste sikkert i halvannen time og til slutt var alle veldig mette.

Etterpaa fikk vi kake. Her nede er det visst finere aa kjope kake enn aa lage. Gloria bakte en fantastisk kake til Byron, saa jeg tror egentlig at den ville vaert veldig god uansett, men naa hadde de naa kjopt. Samme kake som Helene hadde paa sin bursdag, saa den visste vi at var god. Jeg var iallefall utrolig mett, men et lite stykke klarte jeg naa aa presse ned. Rester ble det ogsaa, saa kake flere dager er bra! Og for dere som lurer av bilder: musen har ogsaa hatt bursdag, saa den var 19 da Byron hadde bursdag og 20 naa. Saa det saa 😊

Helt sikkert
Den lille klemmebokenDen lille klemmebokenDen lille klemmeboken

Gaven fra Ingrid skal nok bli flittig brukt! :) Soteste boken jeg har!
er det iallefall at jeg kommer til aa huske denne bursdagen min LENGE. I aar hadde jeg ingen forventninger og bursdagen min ble bare ufattelig bra! Naa husker jeg hvorfor unger synes det er saa goy med bursdag! :D

Pakkesanger
Men: Jeg skal vaere barnslig nok til aa si at ingen bursdag er helt bursdag uten pakkesanger. Noen husker kanskje at jeg fikk en pakkesang fra Ingrid da jeg fikk nytt kamera. Vel, den fikk jeg da lov til aa aapne naar vi lekte med ballonger. Og Ingrid har tydeligvis vaert i sitt ess: En ballong med Hurra paa, et bursdagskort som sang en kortversjon av Hurra for deg og - den lille klemmeboken med klemmetips for alle. Veldig sot og veldig Ingrid-gave. Boken inneholder masse flotte klemmetips og grunner til aa klemme. En av mine favoritter er "Klemming er god enok (energiokonomisering, red.anm) - sparer varme". Tusen takk Ingrid! Stor visualiseringsklem fra meg!

Mine nye venner her nede fikk jeg ogsaa pakkesang fra. Er faa mennesker jeg har klaffet saa bra med som Helene og Morten, saa bare det er egentlig presang nok i seg selv. Vi deler ogsaa mye av den samme humoren, som foreksempel
Flink MargretheFlink MargretheFlink Margrethe

Dette var beskjeden jeg fikk. Og jeg var flink :) Borden er forresten laget med stempeltusjer fra IKEA, hvis noen lurte paa det. Ikke sant, sos?
at vi holdt paa aa le oss ihjel av at de faktisk selger brystvorteskjulere her nede og av at laereren min vaer saer. Folgelig fikk jeg dermed brystvorteskjulere og et stort bilde av meg og laereren min til bursdagen. Hihi! I tillegg fikk jeg krollegavekort fra Helene, Morten og Tina - gavekort paa enten kroller eller striper hos frisor. Baade meg og Helene er litt lei av haaret vaart for tiden, saa det var en gave jeg ble skikkelig glad for! Tusen takk alle tre! Og til Helene og Morten: Jeg sier bare hurra og klapper i hendene for aa ha truffet dere! Dere er kjempefantastiske hele tiden, og iallefall naar dere er med paa aa lage superbursdag for meg! :D

Av mamma, pappa og Henrik har jeg faatt den mer trauste, men nodvendige gaven penger. Tusen takk for det! Fra Camilla og Eivind har jeg faatt et kjempekoselig bursdagkort paa mailen. Tusen takk, dere er herlige! Fra Cathrine har jeg faatt snakke med henne. Det var fantastisk lenge siden det. Tusen takk, min skjonning! Og for alle andre bursdagshilsener: Tusen takk!



Additional photos below
Photos: 16, Displayed: 16


Advertisement

BursdagskortBursdagskort
Bursdagskort

Se saa sote Helene og Morten er med meg da! Me gusta mucho!
KrollegavekortKrollegavekort
Krollegavekort

Forklaringen paa baksiden utdypet da at dette gjaldt frisorbesok!
Sliten bursdagsjenteSliten bursdagsjente
Sliten bursdagsjente

Blir sliten av aa bli gammel og ha det goy hele dagen! :) Fine ballonger paa veggen, forresten!


7th March 2006

oppklaring
margrethe har skrivi saa mye positivt om oss i bloggen sin, saa vi fant ut at vi maatte oppklare at vi faktisk ikke er saa snille! (egentlig er vi to sauer i faareklaer som smisker som soeren med henne naa saa vi kan selge henne til noen landeveisroevere paa cuba.) Margrethe er jo veldig snill ho ogsaa, som ba oss paa bursdagspizzaspiseparty, selv om vi riktignok maatte lage pizzan selv! du skriver veldig bra margrethe, men stakkars folk som skal lese naar du har opplevd mye, for det var jo mildt sagt en del aa lese naa, selv om du ikke hadde gjoert no saerlig...! takk for at du skriver litt dagbok for oss ogsaa! :) (og vearsaagod for at du faar laane bilder! kildehenvisninger kreves fra naa av. ellers kan du forvente en bot paa tre oel (HVER!) per bilde.)
8th March 2006

Hola!
En litt forsinket bursdagshilsen fra meg! Bra å se at du har det bra! Kjøss og klemmer Marte
29th March 2006

Du store min...
....for en super blogg. God tur til Cuba. Jeg er dypt misunnelig og ser ut på skyene...som ligger så lavt at det er vanskelig å vite hva som er sky og hva som er tåke og tenker....jeg skulle også vært på Cuba...men jeg hadde vel blitt arrestert der, tenker jeg. Ellers; er du i familie med advokat Knut Nergård? Vel, uansett, hyggelig mann som hjelper oss i Lungheisenteret.
30th March 2006

hilsen fra alle oss på scandic!!
hei, hei margrethe! gratulerer med overstått :-) håper du koser deg masse (det ser ihvertfall slik ut på bilder og det du skriver). tusen takk for kortet vi fikk av deg. kjekt å høre at du lever og har det bra. var litt bekymret en stund om du hadde blitt kidnappet av noen skumle bømenn som var ute å lusket på deg :-) må si jeg er ganske mesunnelig på alt du får oppleve. du er vel ute på reising nå når jeg skriver dette. skal nå stikke innom siden din av og til å holde meg oppdatert. lykke til videre på reisen! alle fra scandic hilser! klem fra anne marie :-)
17th April 2009

Stoppet det?
Der var det visst slutt på nye innlegg fra deg. Vel, takk for lesningen - skummet gjennom sidene dine sånn i forkant av min egen reise verden rundt. :)

Tot: 0.093s; Tpl: 0.015s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0312s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb