Norsk forfatter, hippier og andre dagligdagse hendelser

Published: February 8th 2006

Livet gaar naa sin vante gang her nede og uten kamera blir det lite bilder og kjedelig aa oppdatere bloggen! Men idag gjor jeg et unntak! :D Det ser forresten ut som jeg faar et nytt kamera til helgen, takket vaere verdens snilleste soster og en norsk jente som reiser fra Oslo ned hit paa fredag. Tusen takk til dere begge!

Jeg bor fortsatt i San Juan hos verdens greieste familie, har fortsatt bare vann annenhver dag og synes spanske verb er et djevelens verk! Men det begynner aa komme seg! Naa har jeg halvannen uke igjen paa skolen og vil laere mest mulig gramatikk for jeg slutter!

De siste to og en halv ukene har jeg vaert sammen med Helene og Morten, et norsk par her nede, hver dag. Etter at de kom har det blitt stadig mer norsk paa meg. Det er egentlig veldig deilig, for vi konsentrerer oss nok paa skolen til aa synes det er godt aa slippe aa tenke naar man skal snakke paa fritiden. Vi har klaffet utrolig bra, de er ikke typisk kjaerestepar og jeg kommer nok til aa ha kontakt med dem hjemme ogsaa. Det som er ekstra morsomt er at de skal vaere paa Cuba naar jeg er der, saa vi kommer nok til aa treffes der ogsaa. I tillegg er vi med Trude fra Oslo, som kom for halvannen uke siden. Vi er etterhvert et bra firklover og har det utrolig morsomt!

I helgen var vi fire i San Pedro la Laguna ved Lago de Atitlan. Trude er ikke helt min type, men hun er grei altsaa. Vi bare slappet av, skikkelig deilig. Byen er en krysning av et hippiereir og en strandby (bare at det er her innsjo og ikke strand), saert sted med mange 68'ere som har slaatt seg ned for livstid, samt backpackere som har blitt boende. Vi oversaa dopreirene og holdt oss paa det renere stedene, noe som var veldig bra. De fleste barene har sofaer, sittekroker og reaggeton musikk, artig!

Vi bestemte oss forresten for aa skeie ut paa hotell da, fant fineste hotellet i by'n, ett minutt fra kaien, 75 kr pr prs for 2 netter, med varmt vann, rene, store senger, sittegrupper paa terassen... deilig! Det forste som skjedde da vi kom dit, var at det kom en norsk fyr ut naar vi holdt paa aa installere oss! Verden er liten, da. Vi spiste middag med fyren og det viste seg etterhvert at det var Mads Larsen, forfatteren av Pornopung og Pornopunghaandboka, som handler om det norske sjekkemiljoet. Han skulle bo to maaneder i San Pedro for aa skrive ferdig den nye boken sin. Goy var det. Verden er liten, altsaa.

For aa gi dere et eksempel paa hvor flink jeg er blitt i spansk og hvorfor jeg til tider er litt oppgitt: I dag arbeidet jeg med direkte og indirekte objekt. Paa spansk gjor man det skikkelig morsomt, setningen " Du! Gi jenta en gave" kan paa norsk sies som "Du Gi henne den". Paa spansk blir dette faktisk "Da un regalo a la chica" og ved aa bruke kortform (objektene) til det meget forstaaelige "daselo" Enda verre er det naar man har verb i en tid med laaang endelse, for eksempel imperfekto eller presens partisipp (jeg er snakkende, betyr det samme som jeg snakker, men paa spansk har man selvsagt begge deler). Da er det bittelitt verb, masse endelse og et objekt eller to paa slutten - av samme ordet selvsagt.

Ting jeg ellers har opplevd den siste uken:
- kaffemuseum, naa kan jeg mye om hvordan kaffe blir laget
- klesmuseum, masse tradisjonelle tekstiler
- musikkmuseum, masse gamle instrumenter laget av naturlige ting. Morsomst var filmen med musikk fra ulike mayaseremonier, det hortes helt grusomt ut og ingen, absolutt ingen, spilte i samme dur. Konseptet var "kan du lage lyd, er du med" og Mortens kommentar om "jaja, er i allefall ikke noe problem om noen i bandet blir syk" (Morten spiller i band selv, red.anm) fikk meg og Helene til aa knekke sammen av latter. Under filmen, selvsagt!
- jordskjelv. Knottlite som var over for vi egentlig merket det.
- vulkanutbrudd. Fuego er litt sint for tiden, saa bare i dag har han buldret og sent opp royk fire eller fem ganger.
- solbrente skuldre. Brant de veldig paa skolen i forrige uke og naa skaller de masse. Dakars meg.
- sint kanadier. Kanadieren som bor i huset mitt nekter aa snakke spansk. Jeg synes det er skikkelig uhoflig aa snakke engelsk ved middagsbordet, saa jeg svarer paa sporsmaalene hans paa spansk - familien kan jo ikke engelsk. Morsomt. Hihi! Det er ikke pent gjort, men familien min og jeg baksnakker han litt paa spansk. Maa skrive et eget kapittel om Byron egentlig.
- Byron. Kanadier som er paa bibelskole og har tre maaneder i latin-amerika. Han er er forst og fremt fordi en kamerat mistet 25 kg da han var her nede og Byron syntes det var en god ide. Han har vaert paa skolen i snart tre uker og sier fortsatt hei, hadet, takk og flott paa engelsk. Han skal gjore voluntorarbeid her nede og vil inn i fengselsvesenet fordi han da kan spille fotball i to uker. Vi liker ikke Byron.
- rocke skolen! Den norske kolonien styrer naa tidspunktet for avslutning av storefri. Naar klokken ringer etter 20 minutter, saa blir laererne bare staaende til vi slutter aa prate. De tor rett og slett ikke avbryte, og vi synes egentlig at 4 timer skole hver dag er litt hardt, saa vi liker lange pauser.

Bilder fra alt dette kommer! Trude, Helene og Marjatta har alle bilder som jeg skal faa paa cd, saa da blir livet bra!

Gleder meg til aa hore beretninger hjemmefra!

Klem fra verdensfareren!

9th February 2006

tips:
kan jeg få være så frekk og foreslå en revolusjonerende ny oppfinnelse, som vi på godt norsk kalles solkrem? å hahahahah. Stor klem! ps: fri fra jobb 30.06 er skrevet ned. gleder meg!

Tot: 0.049s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0297s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb