Mitt antigua paa godt og vondt!


Advertisement
Published: March 10th 2006
Edit Blog Post

MyggestikkMyggestikkMyggestikk

Aajada! Dette er ett stikk. Dessverre er ikke kameraet mitt saa bra paa aa fange inn fargen, for det dere ser som lyserodt rundt den rode kaken er egentlig... ganske saa rodt! Stikket er varmt og hovent og verker en del!
Hei alle sammen!

Naa er det endelig fredag og jeg er helt utslitt. Masse, masse spansk som er blitt puttet inn i hodet mitt og baade familien min og laereren min snakker naa til meg utelukkende paa spansk. Mandag faar jeg heller ikke lov til aa snakke engelsk paa skolen, hjelpe meg! I gaar fikk jeg en forsmak paa det aa vaere turist da jeg hadde en middels elefant eller saa trampende paa magen min (det kjentes iallefall saann ut!) Min mamma hadde samme problemet saa vi ressonnerte oss frem til at det maatte vaere eggene vi hadde til frokost. Ble iallefall lite sovn i natt, men naa har jeg begynt aa spise litt igjen. Orket ikke noe saerlig til lunch, men Estella (min mamma) sa jeg maatte faa i meg litt mat, saa jeg fikk smaa squashlignende saker, gulrotter og en potet - alt kokt og dandert som en stor sol paa tallerkenen. Hun er saa sot! Ellers har jeg et oppdrag til dere medisinkyndige der hjemme. Se paa bildet av myggestikket mitt. Dette er etter tre dager med paasmorning av hydrokortison og maaler naa omtrent 10 cm i diameter! Er bare et myggestikk som er blitt saann, de
Antigua fra Cerro de la CruzAntigua fra Cerro de la CruzAntigua fra Cerro de la Cruz

Her et oversiktsbilde av byen. Skolen min ligger i nederste venstre hjorne, mens jeg bor i overste hoyre hjorne av byen.
andre er smaa og sote! Hva kan dette skyldes? Angrer veldig paa at jeg har glemt zyrtech, saa pappa, du er hjertelig velkommen til aa sende over en pakke, bare merk esken paa engelsk med allergimedisin... 😊

Ellers har jeg naa endelig faatt lagt inn bilder fra Antigua. Byen er som dere kan se veldig liten og jeg elsker den! Den ligger i skyggen av vulkanene, saa solen gaar tidlig over Agua (den vulkanen rett nord for byen), otmrent klokken seks.

Menneskene her nede er veldig hyggelige. Den soteste damen er til naa damen min paa vaskeriet, jeg snakker jo veldig lite spansk og hun veldig mye spansk og vi prater om masse forskjellig uten saa mange ord!

I Antigua finnes det et eget turistpoliti. Det er en grunn til det... saa lenge de folger oss til steder utenfor byen, saa er alt greit! Men sikkerhetsnivaaet generelt er veldig annerledes. Utenfor de fleste bankene staar det menn med store gevaer og i banken er det helt normalt aa see en tegning som sier at vaapen er forbudt. Idag da jeg gikk hjem fra skolen stod det en mann med vaapen rett ved siden av huset mitt. Forst
VaapenmannVaapenmannVaapenmann

Disse sjarmorene voktet olleveransen til naborestauranten og synes det var kjempemorsomt at jeg ville ta bilde av dem!
skjonte jeg ingenting, men saa skjonte jeg jo at det er en selvfolge at olleveranser til restauranten i nabohuset blir voktet med vaapen. Det er noe for hansa, det!

I morgen (lordag) reiser jeg og fire jenter fra skolen, to tyske og to nederlandske, til panahajel og lago de attitlan. Shuttlebussen vaar gaar klokken 06.45 og tar to timer. Veien her nede er visst noe for oss selv, saa vi slo oss virkelig los og betalte hele 36 kroner for bussturen. Og da er det privatbuss med individuelle seter og aircondition. Skal vi se... med gaia kommer vi... aaja, ikke fra by'n til Sandsli en gang for den summen! Stemmer det! :D




Additional photos below
Photos: 13, Displayed: 13


Advertisement

Central ParqueCentral Parque
Central Parque

Dette er hjertet av byen. Parken ligger omtrent paa Calle 4a, Avenida 4a og ut fra her heter gatene nord, sor, ost og vest i tillegg til calle (gate) og avenida (avenue).
Fontenen i central parqueFontenen i central parque
Fontenen i central parque

Noe av det forste jeg gjorde i Antigua var aa sette meg ned paa en benk og ta bilde av fontenen midt i parken.
Kirken ved central parqueKirken ved central parque
Kirken ved central parque

Denne kirken ligger paa vestsiden av parken og er en av de gamle kolonibygningene. Slike ruiner finnes en mengde av rundt i Antigua.
Mi casaMi casa
Mi casa

Naar jeg laaser opp doren fra gaten kommer jeg inn i denne gangen. Mitt hus er det forste til hoyre og noen i min mammas familie bor i huset lengst inne.
Mitt romMitt rom
Mitt rom

Dette er rommmet mitt. Se - det er ryddig! Egentlig ganske lett naar du har faa klesplagg...
GateGate
Gate

Dette er en helt vanlig gate i Antigua. Alle gatene ser saann ut ogsaa - noe som kan vaere et problem naar du gaar nye veier!
La FuenteLa Fuente
La Fuente

Dette er bakgaarden paa kafeen vi henger paa, la fuente. Her bruker vi internett, leser spansk naar vi venter paa ledig maskin, drikker juice eller shopper i de smaa butikkene rundt bakgaarden.
Travel agencyTravel agency
Travel agency

Dette er _veldig_ Antigua. Disse finner du absolutt overalt, og de tilbyr privat transport i shuttlebuss til de fleste steder!
FruktbodFruktbod
Fruktbod

I disse bodene kan man kjope poser med nyskrellet, solmoden frukt for 3-5 kroner. Nammenam!
PutputcabPutputcab
Putputcab

Vi har enda ikke skjont hva disse heter, saa vi kaller dem bare for putputcab - det er en drosje som sier putput og minner om en krysning av en sykkeltaxi og en moped!


Tot: 0.069s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0471s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb