Paaskeaften i sengaa


Advertisement
Published: March 22nd 2008
Edit Blog Post

Vi har JesusVi har JesusVi har Jesus

..bare saa du vet det. Aedda-baedda!
Da er det Semana Santa og FULLT av folk i Antigua. Heldigvis er det allerede loerdag og snart slutt paa kaoeset, for villt har det vaert:P Hver dag har det vaert store prosesjoner, med Jesus baerende paa korset, Jesus hengende paa korset, Jesus blir tatt ned fra korset og Jesus i en kiste. Like etter kommer en soergende Maria og andre bibelske karakterer. Masse roekelse og praktfulle alfombraer - men for mange mennesker til aa bli lei av det hele. Paa skjaertorsdag dro vi ut. Spiste en god middag paa restaurant og satt oss ned paa La sala - Ladies night😉 Vi skulle holde oss vaakne hele natten, noe som ble en ildproeve for meg.. gjespet allerede under middagen:/ Men altsaa, slik gikk det til: mellom 1 og 2 dro vi til Giorgios for en nattburger. Forlot utestedet klokken tre, for aa se paa et lite rollespill med romere som gikk rundt i gatene og annonserte at de hadde Jesus og at han skulle korsfestes. Mellom 3 og 5 gikk vi for aa se paa alfombraer i skapende prosess. Fordi det var moerkt ble ikke bildene saerlig gode, men helt utrolig hva man kan lage av blomster og blomsterstoev - mange
En alfombra i skapende prosessEn alfombra i skapende prosessEn alfombra i skapende prosess

Dette er bare blomsterstoev folkens!
kunstverk. Kulden tok oss sakte, men sikkert igjen. Men vi sto utenfor La Merced-kirken og ventet, fast bestemt paa aa see den foerste prosesjonen Langfredag. Langfredag er nemlig den mest markerte dagen i Semana Santa, hvor det ikke bare er en prosesjon i loepet av dagen - men utallige! Overalt!
Endelig skjedde det noe, flere lilla-kledde menn kommer ut og etter dem kommer den lengste Anda prosecional'en ("baarene" med de bibelske figuerne paa) jeg har sett siden jeg kom hit. Den var like lang som to norske busser, og lurer paa om ikke over hundre mann bar den.. Saa ventet vi til Maria ogsaa kom ut, etter det gikk vi mot taxiene. Paa tide aa dra hjem for noen timers soevn. Var i seng halv 7 og saa var det opp igjen til 12 - Andrea og jeg bestemte oss for aa se mer. Det var tross alt Langfredag. Men KAOS.. mennekser overalt, hvor skulle vi gaa? Foelte oss heller ikke veldig freshe etter gaarsdagens bytur, men nektet aa gi oss - vi skulle hvert fall se noen alfombraer og en prosesjon. Det spesielle med prosesjonene i dag i forhold til alle andre dager er at naa fikk vi se
Nyyydelig =)Nyyydelig =)Nyyydelig =)

Baade store og smaa deltok i paaskefeiringen
Jesu korsfestelse og doed, tidligere har det bare vaert Jesus baerende paa korset, saa det var jo litt allright aa fa meg seg. Elleers var mennene i prosesjonene svartkleddet og hadde ikke lenger lilla drakter. Kom oss etter hvert hjem og sov en god time, skulle gjerne vaert lenger.. men siste dagen til vaare engelske venner Chris, Lily og Anabell, og maatte selvfoelgelig moete de paa La Sinventura. Da var utrolig hyggelig og absolutt verdt turen. Soetere engelskmenn har ikke Andrea og jeg moett foer😊 Lily og Chris kommer faktisk til Norge i 2009! Vi gleder oss allerede og har planer om aa forberede dem litt. Derfor lager vi puggekort med norsk-engelske gloser i avskjedsgave😊

Forrige helg tilbrakte jeg forresten paa stranden, under Monterricos straalende sol. Var nok litt for ivrig paa brunfargen og naiv til solens kraft for endte med aa bli saann passe toasta.. Gjorde ganske vondt to dager etterpaa, og naa gaar jeg igjennom et hamskifte paa brystet:/ Men paa resten av kroppen kan man faktisk se en liten endring i farge, har faatt skille til og med.. Hurra!

Men klokken naermer seg kinotid. Andrea og jeg skal moete danskene Marlene og Vicky for aa
Pikene paa strandenPikene paa strandenPikene paa stranden

av Monterrico
se La Pasion del Cristo (Passion of the Christ). Kunne aldri i livet tenke meg aa se den foer jeg kom hit, men saa opplevde jeg paaskeuka og saa katolikken - saa ble det plutselig interessant. Rart, men jeg gleder meg.

Dette innlegget er dedikert til fjoraarets paaskefeiring, som fant sted paa Veggli-fjellet paa hytta til Chattis, sammen med hele familien Fortun Fjeldstad og Ane😊 Chattis og Ane: maa vi alltid huske "Paaskaften i sengaa!". 😊

Advertisement



1st April 2008

Forslag til gloser engelskmennene må lære seg før de kommer til Norge
Hei! Høres ut som du storkoser deg. Tenkte på å sende deg kvikklunsj som påskegave, men den hadde nok vært temlig klam før den hadde havnet i munnen din (eller da kanskje rett i søpla). Som nordmann føler jeg det er viktig at disse engelskmennene ikke kaster bort tida på å lære seg "feil" ord på norsk, hvis du skjønner hva jeg mener. Derfor følger en prioritert liste: 1. Pub 2. Corner 3. Fotball 4. Chips 5. Øl Med disse fem norske orda, vil enhver engelskmann/kvinne kunne føle seg til rette i Norge. Lykke til videre og kos deg! Snakkes sjef. Kosejokk Fetter Ørn

Tot: 0.234s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 51; dbt: 0.1507s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb