En kulturell uke


Advertisement
Published: February 25th 2008
Edit Blog Post

Foran la catedralForan la catedralForan la catedral

Sto mange mennekser med fakler foran katedralen, og nederst i hoeyre hjoernet ser dere Jesus paa vei oppover gaten.
1 uke har gaatt, mye har skjedd, where to begin.. Jo altsaa nevnte forrige soendag at jeg skulle rett hjem og gjoere lekser, men det var altsaa ikke en mulighet for viste seg at det var en stor prosesjon i Antigua paa dette tidspunktet, noe det er hver soendag. Gatene var tjokka fulle av mennesker og stedet vi vanligvis tar taxi fra ble brukt til prosesjonen. Det var ganske fantastisk aa se paa da; det var moerkt ute og i prosesjonen gaar det utallige Guatemaltekere i diverse kostymer. Skummel musikk spilles, roekelse blir viftet med og STORE "statue-platformer" blir baert gjennom gatene. Jeg syns dette var stort, saa er veldig nysgjerrig paa hvordan det blir i paaskeuka..

Prover aa vaere en flink student, men er ikke bare leksene som gjoer meg bedre i spansk.. det er foerst og fremst at jeg praktiserer spansken min med familien, lokalbefolkingen, laereren og venner her nede😊 Og konverseringen med lokalbefolkningen tar jeg naar jeg drar ut paa byen:P Og for sikkerheten; saa gaar det helt fint, saa lenge man tar sine forhaandsregler. Dessuten satt Anita og jeg av halve dagen paa mandag til aa gjoere lekser sammen😊

Paa onsdag deltok jeg paa en
JesusJesusJesus

Disse baarene er STORE og blir baert av mer enn 20 mann. Baaren av Maria blir baert av kvinner. Akkompagnert av en ganske dyster musikk blir dette litt skummelt i nattemoerket..
av ukens skoleaktiviteter som var en gaatur opp til Cerro de la Cruz. Dette er et stort kors, som staar paa toppen av en aas i Antigua, som et symbol paa korsfestelsen av Jesu Kristi, men noen ser ogsaa paa det som en beskyttelse av byen. Er en ganske oede plass, saa turister boer for all del ikke gaa opp hit alene, vi derimot ble beskyttet av et dusin politimenn. Egentlig har man et utrolig godt syn utover hele byen fra denne plassen, men vaeret ville ikke tillatte oss det denne dagen. De gode bildene jeg hadde haapet paa er stort sett taakelagte. Men stoppet ikke her med aktiviteter, dro jammen meg til San Antonio Aguas Calientes dagen etter. Skolen arrangerte en tur til denne landsbyen ikke for aa se paa omgivelsene, men for aa besoeke Maya'er - som gladelig ville fortelle oss litt om kulturen sin. Var ganske interessant og alt selvfoelgelig paa spansk. Vi fikk se diverse haandarbeid, smake paa en kjent matrett (som jeg burde huske navnet paa), lage tortillas, hoere litt om de forskjellige tekstilene de lager og bruker og vaere med paa et tradisjonelt mayask "bryllup" (boda) - var rett og slett bare Anita og
Lekser paa taketLekser paa taketLekser paa taket

Satt oss i 2. etg over huset mitt og gjorde lekser. Fikk hoere etterpaa at dette er doen til kaninen og hunden, noe som gav mening til avfoeringen som laa rundt omkring.
en gutt fra gruppa som ble kledd opp og giftet til hverandre. Ellers er omstendighetene foer et Mayabryllup ganske spesielle (dette gjelder ikke alle stammer, men den vi besoekte); altsaa naar en kvinne er singel skal hun vise det i klesdrakten sin og naar hun er gifteklar skal hun gaa med en spesiell type klede over skulderen. Slik gaar hun rundt i byen til en hvilken som helst maya-mann tar tak i dette klede, hvilket betyr at han har valgt henne til sin brud. Likevel skal ikke bryllupet staa foer om et aar og paa denne tiden faar de ikke snakke med hverandre, og kvinnen maa veve et slags sjal, voldsomt dekorert, som tar henne 8 - 10 mnd. Saa naar bryllupsdagen er her skal hun overrekke dette sjalet til svigermoren sin og da er det opp til svigermoren om det blir bryllup eller ei. Er hun fornoeyd med sjalet blir det selvfoelgelig fest, men hvis ikke.. Vi fikk ogsaa prove aa baere en kurv med avokadoer paa hodet slik de gjoer det. Og tro meg, det ser mye lettere ut enn hva det virkelig er.

Fikk magetroebbel for foerste gang torsdagen, noe som varte hele natta. Utrolig daarlig
Aran(j)aAran(j)aAran(j)a

Denne "lille" karen fant jeg vandrende rundt i klesspaket mitt..
tidspunkt i og med at turen gikk til El Salvador dagen etter, men gav seg heldigvis😊 Saa da er vi aapne paa det og😉


Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement

Cerro de la CruzCerro de la Cruz
Cerro de la Cruz

Her staar jeg da foran korset. Tenkte et bilde av meg egnet seg bedre i og med at utsikten var saa taakete;)
HaandarbeidHaandarbeid
Haandarbeid

Et helt utrolig moenster, noe som ikke akkurat er gjort paa 1-2-3..


Tot: 0.189s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 58; dbt: 0.0511s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb