Cuba


Advertisement
Cuba's flag
Central America Caribbean » Cuba » Oeste » La Habana
February 29th 2008
Published: February 29th 2008
Edit Blog Post

CUBA

Cuba is een verwarrend land. Nog steeds duizeld het enigzins als ik terug denk aan mijn belevenissen. Overigens heb ik met een positieve indruk het land verlaten.

Het begon direct goed. Met de neus in de boter. Tijdens de tocht met de vliegveldbus naar het toestel groeide mijn angst. Voor ons doemde de Yakovlev YAK-42 op. Zo´n Russisch toestel waar iedereen je voor waarschuwt. Het zag er afschuwwekkend uit! Antiek ook. Zelfs de verf was al aan het afbladeren. Het interieur was niet veel beter. Vreemd was ook het feit dat de rugleuningen vd stoelen allen naar beneden waren geklapt bij binnenkomst.
De temperatuur in het vliegtuig bereikte al snel de 40 graden, waardoor iedereen klaagde en zweette. Toen de motor begon te draaien en het toestel snelheid maakte om op te stijgen, wijsten de dames achter mij naar de grond. Rook kwam daar het vliegtuig binnen. Binnen enkele minuten stond de hele achterkant onder een dikke laag rook. Hilarisch!!
Instinctief waarschuwde ik de crew die adequaat reageerde maar direct ontspanden toen het om de rook bleek te gaan. ¨Oh¨ zeiden ze: ¨gebeurt altijd¨…...
Alle Europeanen begonnen te lachen. Waarschijnlijk de ontlading.

Eindelijk in Cuba!

De omgeving van Cuba was een lust voor het oog. De foto´s die ik heb ingevoegd in de galery laten dit zien. Het heeft een typische natuur die niet valt te vergelijken met een ander land dat ik tot nu toe heb gezien. Heb zowel een tabaks als een suikerplantage bezocht. Interessant en vermakelijk.
De mensen op het platteland zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam. Havana was meer chaotisch en calculerend. Hoewel daar wel groteske coloniale panden prijken. In de oude stad heb ik in één ervan drie dagen doorgebracht, Magnifiek.

Het voedsel is enigzins een probleem op Cuba. De helft van de tijd heb ik verrukkelijk gegeten - zelfs rauwe tonijn. De andere helft was afschuwelijk. Een hamburger heeft me zelfs een voedselvergiftiging gegeven - beste nacht ooit!!

Cubanen dansen, roken en drinken veelvuldig. Elke avond is er ergens een salsaavond met opzwepende muziek en veel rum. Prima avonden!!
Het verband tussen de armoede, het niet hebben van vrijheid van spreken en niet kunnen verhuizen of het land uit te kunnen, is snel gelegd.

Er is veel te vertellen over Cuba. Met name over het regime en de impact daarvan op het leven. (Bizar grote hoeveelheid sekstourisme, dubbele economie met twee munteenheden en de altijd aanwezige staatspropaganda). De details vertel ik zeer graag aan geintresseerden wanneer ik terug ben.

Veel groeten,

Jeroen.

Bekijk de foto´s!!


Advertisement



29th February 2008

Goed bezig!
Jeroen, Wat de VS met meerdere invasies en handelsboycotten in 50 jaar niet lukte, doe jij in een paar weken: adioz Fidel. Ik ben onder de indruk ;)

Tot: 0.058s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0365s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb