Costa Rica

Published: February 4th 2008

CULTUUR

Costa Rica (CR) is veruit het meest ontwikkelde land van Centraal Amerika. Het heeft zich volledig aangepast aan de behoeften van de Amerikaanse en, in mindere mate, Europese touristen. Hieruit probeert het voldoende financiele middelen te generen voor haar eigen welzijn. Iets waar ze volgens de naburige landen in slagen. Zij zien CR als het leidende voorbeeld.

De lijfspreuk van CR is ´Pura Vida¨. Een kreet die iedere Tico en Tica (de lokale inwoners) bezicht. Continu slingeren ze het om je oren. Tegenspraak wordt niet geduld.
Tevens heeft CR geen leger. Na de burgeroorlog in 1948 is deze afgeschaft en sinds dien weten ze aardig de corruptie (die zo bekend is in de aanringende landen) buiten de deur te houden.

Als ze nu alleen eens zouden aanleren niet al het afval in de bermen uit de bus te gooien. Het is verbijsterend om te zien dat coca cola blikjes, plastic zakken en papieren argeloos uit het raam van de gele schoolbussen worden gegooid. Alsof het probleem ophoudt te bestaan als het uit het oog verdwenen is....

Opvallend is ook om te zien wat een ´rijker´ land voor invloed heeft op de bevolking en cultuur. Nu ik kort geleden CR verlaten heb en weer in de arme gebeiden (nu Nicaragua) van Centraal Amerika vertoef, valt het mij op dat de rijkere landen misschien meer brood op de plank hebben, maar minder vreugde en hulpvaardigheid bezitten dan de armere landen. Zowel Guatemala als Nicaragua kennen bijzondere en schitterende mensen. In de ´rijkere´ landen zijn ze meer bezig met onderscheid en geld verdienen.

NATUUR

CR is divers. 27% procent van het land is dan ook beschermd natuurgebied. Er is vanalles te beleven. Wandelingen om zeldzame vogels te zien, grote golven die getrotseerd worden door surfdudes en schitterende kusten met overheerlijke cocktails.

Ingesloten tussen de Atlantische en de Pacifische zee heeft CR veel relax tijd te bieden aan het strand. Aan beide kustkanten tref je een totaal andere beleving aan. De Atlantische (Caribbean) kant wordt bevolkt door de creolen. De instelling is layback en tranquilo. Creolen hebben een leveninstelling die zich het best laat omschrijven als ´go slow´. En inderdaad. Een maaltijd in een restauarant wordt 1,5 uur na de bestelling geserveerd, 09:00 kan ook 10:00 zijn en in de bewoonde omgeving tref je hier en daar de nodige nalitigheid aan. Dit alles wordt overspoeld met een ´no worries´ houding waardoor je al gauw afleert je ergens druk om te maken.
Een verademing onderging ik dan ook aan de andere kant van CR. De Pacifische zee is voornamlijk gecultiveerd door Amerikanen en Europeanen. De stranden worden onderhouden, de keuken is internationaal en er is enige vorm van structuur herkenbaar. Nog steeds is het ontspannen, dus wederom ´no worries´.

CR is het land met uiteenlopende bewoners. Met veel genot heb ik een luiaard, diverse apen, slangen, giftige rode kikkers, reusachtige kevers (groter dan een sigarettenpakje), idem voor kakkerlakken en ´herons¨ gespot. Elke keer verbaasd ik mij over mijn eigen enthousiasme bij het zien van een dier in het wild. Denk dat mijn volgende reis een safari moet worden in Afrika.

CR is heuvelachtig in het binnenland. Er is eindig veel jungle, waarvan een deel als ´cloudforest´ bekend staat. Tevens prijken er (wederom) veel vulkanen in het landschap. Adembenemend was mijn ´zip-lining´ door en over de jungle. Met 21 kabelbanen verplaatste jezelf door het woud. Sommige lijnen waren 400 meter lang, waardoor er een verbluffend uitzicht ontstond.
De ´hotsprings´ na de ´zip-lining´ zorgden voor de nodige ontspanning. Om en nabij 25 baden, met water verwarmt door de actieve vulkaan ernaast, zorgde voor dat heerlijke rossige gevoel.

ERVARINGEN

Met veel plezier heb ik drie weken doorgebracht aan de Pacifische kust. Een paar dagen in het linkse en liberale dorp Montezuma waar het internetcafe bestaat uit een tiental nieuwe witte I-Macs en het voedsel met de hoogste kunst van koken tot stand wordt gebracht en 2,5 week aan het strand van Samara.
Samara heeft een van de meest paradijselijke stranden die ik ooit gezien heb. Ronduit oogstrelend. Mijn leven vond er plaats in een cirkel van 30 meter met mijn strandcabine als centrum. Het strand was 10 passen verwijderd, de plaatselijke bakker 20, de fruitstand 14 en de supermarkt 25. Ronduit vervelend!!

Playa Samara is ook de plek waar ik met volharding ´Oorlog en Vrede´ heb gelezen van Tolstoj. Trots laat ik het verhaal dan ook achter op deze aangename plek.

Mijn oog heeft een voorlopig hoogtepunt beleeft in CR. Halverwege Januari moest ik op bezoek bij een oogspecialist in San Jose voor een nadere check. Een hele tour, gezien het slechte wegennetwerk in dit land. Mijn oogconditie was wederom verslechterd. De oogspecialist wist me te vertellen dat het een soort van virus is dat heerst tijdens deze maanden. Een bekend verschijnsel. Met nieuwe behandelingswijzen proberen we de bacterie/ virus uit te roeien.

Ondanks mijn oog perikelen voelde ik mij gelukkig in CR. Samen met een aantal aangename en plesante mensen heb ik een heerlijke tijd beleeft. De rustgevende werking van de zee en het strand hebben een een dito weerslag om mijn gestel en mij tijd gegeven om het een en ander eens nader onder de loep te nemen.

Uiteraard heb ik wederom fotó´s op de site geplaats. Deze zijn te vinden in de ´Galery´.

Veel groeten,

Jeroen

Tot: 0.069s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0419s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb