Dag 5: Natioal Parque Braulio Carillo

Published: November 29th 2012

Dag iedereen,

Mijn camera is nog steeds stuk van de regen aan de vulkaan Poas. Ik hoop dat de camera binnenkort erdoor komt want anders zou dat wel een lichte ramp betekenen voor mij...
Zeker net nu we al die prachtige landschappen te zien krijgen.

Vandaag zijn we heel vroeg opgestaan om de bus te nemen naar het Nationale Park Braulio Carillo. Dit is het 2e grootste park van Costa Rica en is het dichtste regenwoud bij San Jose.

We wouden vroeg vertrekken omdat men ons gezegd had dat als je als eerste groep aankomt, dat je dan meer dieren ziet omdat ze dan nog niet zijn weggelopen van de drukte.

Onderweg reden we voorbij het park en het uitzicht was adembenemend. Vele natuurlijke watervallen en torenhoge dichte bebossing langs de weg.

De chauffeur zette ons verkeerdelijk aan de Aerial tram aan de rand van het nationale park. Op zich was dit niet erg want dit gingen we morgen doen dus onze dagen zijn even omgewisseld. Morgen moeten we dus heel duidelijk zeggen dat we naar de ingang willen van het nationale park 😊

De Aerial tram is een tram die tussen het regenwoud glijdt en die zelfs tot boven de bomen gaat. Je hebt dan een heel mooi uitzicht. We hadden ook een gids waardoor we meer zagen en meer leerden over het regenwoud.

Bv: Het leven in het regenwoud situeert zich vooral in de toppen van de bomen omdat daar het meeste licht komt. Er leven dus eigenlijk planten hoog boven op de bomen. De bovenkant van een regenwoud is dus ook veel mooier dan als je er gewoon doorheen stapt. Kikkers, vogels, sprinkhanen zitten eigenlijk ook allemaal boven. De bomen moeten ook vechten voor licht en dus worden de bladeren steeds groter en groeien ze hoog naar boven. De wortels van de planten groeien dan meterslang naar beneden tot ze de bodem raken.
Hierover kunnen we eindeloos praten denk ik (veel bijgeleerd).

Wat hebben we allemaal gezien?

Een woordcrawler (lijkt op een woodpecker), een Toocan (gele of fel gekleurde kromme bek) met zwart lijf, een soort arend, vlinders, zwart-gele vogeltjes (silverbirds) en we hoorden ook een nachtegaal. Het gezang van een nachtegaal is wonderlijk. Echt een liedje dat afspeelt waar je echt stil van wordt.

Eens op de grond hebben we een kleine wandeltocht gedaan, daar zagen we Army ants en cleaning ants, een dodelijke slang (deze was bijna niet zichtbaar maar 1 beet was genoeg om te sterven, deze zat nu op de grond maar leeft normaal gezien ter hoogte van je hals :s), en een soort salamander.

Het is normaal dat je niet veel dieren ziet omdat ze hun echt goed verstoppen want in het regenwoud leven veel dieren die de andere opeten dus verstoppen ze hun echt goed.

Het regenwoud was echt wonderlijk en we zouden erover kunnen blijven vertellen. Veel weetjes dus als we terug zijn.

Hopelijk kan ik de foto's uploaden want ze zijn tamelijk zwaar.

Als we teruggingen, wouden we de bus nemen naar huis maar er was een heel lief koppel die hun privébus wou delen met ons dus zijn we gratis naar San Jose gebracht in een luxebus + kregen we nog tips van de privégids die ze meehadden. Zo weten we dus nu ook dat bepaalde wagens een geluidje maken waardoor de mensen weten dat er daar prostituees binnen zijn + dat prostitutie legaal is in Costa Rica (heel handige weetjes dus) 😊

We zijn dan nog even naar de zoo gegaan maar we kregen een felle regenbui dus zijn we snel naar het appartement gegaan.

@Michiel: je eerste kaartje is bijna op komst, maar er is hier in San Jose blijkbaar maar 1 brievenbus om kaartjes te versturen 😊

Vele groetjes aan iedereen!

Vele kussen van Nore,Dominique en Serina.

Tot: 0.088s; Tpl: 0.025s; cc: 12; qc: 46; dbt: 0.0454s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb