Paradise!

Published: October 18th 2007

Hei alle sammen!

Vi er i paradis vi:-)
De siste tre dagene har vi vaert paa Caye Caulker Island utenfor Belize City.
Dette er en ganske liten oey, med kun 1200 ca fastboende. Et lite samfunn 45 minutter ut fra City med baat. Vi har rom paa det fineste og sikkert nyeste hotellet paa oeya. China Town Inn. Vi har lest at det skulle vaere en god del dyrere her, men vi synes ikke det er saa ille. Litt dyrere enn i Mexico, men helt greit. Dette er en utrolig sjarmerende oey. Husene staar paa paaler over bakken pga den lave beliggenheten over vannet. Ikke akkurat stedet aa vaere naar orkanen herjer.
Folk her er utrolig bedagelige og laid back. De stresser seg ikke akkurat i hjel. Her tar man ting som det kommer, "Yah man!"...
Da vi kom ble vi hooket tak i av en fyr som vi har blitt kompis med. Han viste oss hotellet, hjalp oss aa booke dykke/snorkletur, leide sykler for oss osv. Mot en aldri saa liten komisjon selvfoelgelig, hehe..

I gaar ble vi med paa baattur til The Big Blue Hole. Et merkelig fenomen langt der ute. Det er en gigantisk grop

Caye Caulker
i havbunnen med synlig rev i en sirkel rundt. Det ble oppdaget for 500 aar siden. Den et ca 200 meter dyp, og 300 meter i diameter. En kjempestor grop midt uti havet. Erik dykket 40 meter ned og saa masse flott fisk og hai paa 10 meters avstand! Det var en utrolig opplevelse da vi rundet kanten paa vei ned i dypet. Der nede var det stalakitter som dannet seg rundt kanten av aapningen. Et helt utrolig syn! Det ble enda mer magisk da det plutselig dukket opp hai paa venstre side, de var veldig nysjerrige paa oss. Saa spenningen var til aa ta og foele paa. Det ble ikke mindre spennende da det dukket opp 10 haier til! Heldigvis var de revhai som er helt ufarlige, bare nysjerrige paa hva slags vesner vi var. Dette maa bare proeves! Miriam snorklet i overflaten og koste seg i finvaeret sammen med kokken/kapteinen. Han var god guide for henne i vannet, han pekte og forklarte hva de forskjellige fiskene var, og viste forskjellig revformasjoner. Veldig fint.

Turen tok i overkant av 2 timer en vei. Det var ganske hoeye boelger, saa Miriam ble ganske sjoesyk selvfoelgelig. Vi var 10 personer

Caye Caulker
pluss mannskapet paa 3. De lagde mat til oss og soerget for at vi hadde kaldt drikke hele tiden, herlig!

Det ble tre dykk tilsammen. Et i The Blue Hole og to andre ute paa revet. Ogsaa helt fantastisk undervannsliv.
Etter andre dykket, spiste vi lunsj paa en oey som var reneste Robinson Crueso verdig. det var et fuglereservat og et sted som man kunne ta med seg mat og slappe av i ly fra solen. Det mest utrolige av alt var at det bodde en kar der, Parkranger som vi maatte betale et gebyr til for aa beskytte revet .

Paa turen tilbake ble vi servert en knallgod cocktail, jeg tror tom det var litt rom i den, hehe..

I kveld har vi blitt "spesiellt invitert" av James, vaar nye gode venn, paa fiskerestaurant, The Happy Lobster. Han skal lage et spesiellt godt fiskemaaltid til oss og 6 andre. Vi gleder oss til det.

Imens nyter vi solen og late dager her paa oeya. I morgen drar vi herfra med sorg i vaare hjerter;-)...
Vi har booket fly fra oeya i morgen tidlig. Vi skal ta et smaafly herfra til Belize City, og videre flyr

Caye Caulker
vi til Honduras. Saa tar vi det derfra.

Hasta la vista amigos!
Dere hoerer snart fra oss igjen.
Send gjerne brev tilbake:-)

vv
v

Caye caulker

Tot: 0.078s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.042s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb