Back in Saigon

April 21st 2009
Published: April 21st 2009

Moi

Matka takas SAigoniin oli kivuton ja muutenkin aika lepposa. VIetnam Airlines lennatti meidat perus ATR potpuri koneella halki ilmojen ja ei muuta sanottavaa kuin, etta hyva lentoyhtio.

Saigoniin saavuttiin sitten suht aikaisin sunnuntai aamupaivalla. Paatettiin ekaks kokeilla meidan jo kokeilemaamme hotellia missa siis yks yo maksaa sen 16dollaria. Onneksemme siella olikin sitten tilaa ja nain ollen buukattiin itsemme sisalle. Huoneen saamiseen tosin oli viela muutama tunti jotenka otettiin aamupalan jalkeen suunta kohti Saigonin Zoota eli elaintarhaa. Sunnuntai paivasta johtuen oli elaintarhassa varmaan kaksimiljoonaa paikallista ja me.
Tarha oli oikein vakuuttava virtahepojen, kiraffien seka elefanttien takia. Elefantteja saikin sitten ruokkia ja niinpa me kokeiltiin sitten sitakin. Paikallisten suurin hupi oli pahoinpidella tai jollain tapaa alistaa elaimia jotka oli hakissa. Naille Vietnamilaisille oli ihan normaalia heitella krokotiileja kivilla ja kaikkea muuta jannaa. Muutaman kerran jouduttiin asiasta hieman kommentoimaan, mutta minkas teet ja todettiin ettei asia kuulu meille.

1200 saavuttiin takas hotellille. Hieman uupuneina laitettiin tv paalle ja alettiin katsomaan F1 skabaa. Okei varmaan kuulostaa todella tyhmalle ajanvietteelle, mutta siina vaiheessa meidan mielesta pelkka jalkojen lepuuttaminen oli oikea ratkaisu. TIlattiin jopa lahi ravintolasta ruuatkin sangylle😊

Illalla lahettiin sitten iltamarkkina-alueelle. TOUDELLINEN kaaos! Siis myynnissa mita vaan. Paa-asiassa vaatteita ja ruokaa.
Loydettiinkin aika paljon kaikkea mageeta. Tosin luultiin, etta meidan laukut on nyt niin taynna etta painoraja ylittyy joten suurin osa tavaroista mita haluttiin jai ostamatta.
sit nukkumaan.

Aamulla taas heratys 0700. Lahdettiin CHu Ci tunneleille.
Chu ci tunnelithan on tunnettuja vietcong sissien kaivamia tunneleita. Yhteensa tunneleille tulee pituutta 250km. Juuri nama tunnelit vaikuttivat omalta osaltaan Vietnamilaisten "voittoon".
Paikka oli vakuuttava. Siella otettiin taas Relateamina kaikki irti kaikesta mita oli tarjolla. Reetta paasi ampumaan M60 konekivaarilla parikymmenta laukausta Laten kuvatessa koko hauskan tilanteen. Reaktiosta paatellen hauskaa oli.
Sitten oli tunneleitten vuoro. Me vedettiin sellainen pienipatka kokonaan paasta paahan jolloin meidna opas jo alkoi huhuilemaan meita palaamaan takaisin maanpinnalle jossa jo kaikki muut venaili.
Tunneleissa elaa sellaisia 20cm pituisia tuhatjalkaisia monkijoita ja niita vaistellen eteneminen tapahtui kontaten. Ihan todella hauska ja mielenkiintoinen paikka.

SIt tulikin taas ilta ja oltiin sovittu treffit Daven ja Lydian kanssa GO2 baariin. D & L tyoskentelee 7vkoa paikallisessa orpokodissa. Todella rankkoja kokemuksia olivat jo nyt 2 vkossa kokeneet ja ei varmastikkaan helppoa kasitella, mutta eriunomaisella asenteella ja yhteisvoimin vissiin jaksavat urakan loppuun. Kaytiin syomassa ja juomassa muutama lasi.

Aamulla taas heratys 0700 nokka kohti Saigonin lantoasemaa. Kone alle ja nyt tata kirjottaessamme ollaan Hanoin lentokentan internet kahvilassa. Yritetaan loytaa hierontalaitos taalta jotta ollaan sitten taysin valmistautuneita viimeiseen siirtymiseen mika alkaa viiden tunnin paasta.

Kuvia lisattiin kaksi kpl.

Kun paastaan kotiin niin laitetaan muutama kuva paapaikoista ja tapahtumista.
Loput kuvat saatte tulla meille katsomaan samalla kun juodaan vietnamilaista kahvia tai muuten vaan ollaan vietnamilaisittain.

Tassa vaiheessa pienta tilastoa:
-Tultiin ryostetyksi 0 krt (yhet aurinkolasit pollittiin rannalla kun ostettiin kookkospahkina)
-Rahaa meni sopivasti eika yhtaan liikaa (paivabudjetti 20 euroa. 30 eurolla per karsa saa jo megaluxusta)
-Ravintolalasku kahdelle henkilolle oli maximissaan 10euroa. (Piti sisallaan sitten ihan kaiken)
-matkustettuja kilometreja kertyi Vietnamissa 3000.
-Skooterilla ajettuja paivia 12 (paivavuokra 5euroa)
-Sukelluksia 0 snorklauksia hieman enemman
-Ydinlause Vietnamilaisista: Kertakaytto ajattelevia kaiken suhteen. Ei ymmarrysta huomisesta.
Mita maalaisempi niin sita parempi ja ystavallisempaa palvelua.
Kaunis maa, mutta lika ja sonta kaduilla ja asutuksien laheisyydessa pilaa
maiseman. Suurin osa roskista lentaa kadesta maahan tai mereen.
Ajokulttuuri on tays kaaosmainen. Nahtiin usea kolari missa pelureina mopo ja
auto. Kuultiin myos tapahtumista missa turistibussi oli kaatunut sillalle. Viikko
aikaisemmin oli turistibussi ajanut rotkoon missa suurin osa venalaisista
oli kuollut.
Maasta loytyy kaikkea. Apteekit ja tavaratalot on pullollaan tavaraa ja
hyvinvarusteltuja.
Ruoka oli todella hyvaa!
Matkustaminen oli halpaa ja helppoa Vietnamin sisalla.
Paikallisten englanninkielitaito on heikko varsinkin jos eksyy 5km turistialueen
ulkopuolelle.
Elekielella parjaa hienosti.

Reetta ja Lauri kiittaa kaikkia blogin seuranneita. Toivottavasti olette saanut selvaa tapahtumista ja muutenkin menosta. Tervetuloa katsomaan kuvia!!!

Tahan lopetamme ja hiljenemme.

ReLateam

Tot: 0.034s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 22; dbt: 0.0159s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb