The rough north of Vietnam


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Northeast » Ha Giang
March 4th 2013
Published: March 4th 2013
Edit Blog Post

Het is al even geleden dat ik nog een post geplaatst heb. Dat heeft ook een goede reden, er is de afgelopen week weinig spannends gebeurd.

Nadat ik een dikke week geleden terug ben gekeerd uit Ha Long Bay naar Hanoi ben ik voornamelijk bezig geweest met het zoeken naar respondenten voor interviews met NGO's of organisaties onafhankelijk van de overheid. Hun perspectief in verband met mijn thesisonderwerp is namelijk net zo belangrijk als dat van de overheid en lokale bevolking. Veel mailtjes later heb ik dan eindelijk één iemand gevonden die met mij wou spreken. Iemand die gewerkt had voor UNESCO nog wel.

Het interview was heel interessant en zal zeker veel bijdragen aan de resultaten van mijn onderzoek. Ondertussen wacht ik nog op antwoord van de andere organisaties die ik heb aangeschreven, maar dat blijkt iets minder vlot te gaan.

Naast respondenten zoeken, interviews uittypen en een stuk thesis schrijven heb ik Hanoi nog een beetje verder verkend. Aangezien ik in de eerste week dat ik daar was al bijna alle toeristische bezienswaardigheden bezocht had bleef er niet meer veel over. Gisteren ben ik met een HanoiKid (uniefstudenten die je vrijwillig meenemen op een tour door hun stad) naar Bat Trang geweest. Bat Trang is een ambachtsdorp even uit het centrum van Hanoi, waar pottenbakkerij en keramiek dé grote specialiteit is. Los van heel wat potjes en een huis dat was overgebleven uit de tijd van de Franse overheersing was er echter niet veel te zien.

Gisterenavond was het dan eindelijk tijd voor een nieuw avontuur! Om 21u ben ik met de "slaap"bus vertrokken richting Ha Giang, helemaal in het noorden van Vietnam, niet ver van de grens met China. Het noorden van Vietnam is erg bergachtig en gekend om zijn prachtige landschappen. Ha Giang is echter nog helemaal niet zo toeristisch en dat heb ik vandaag dan ook aan den levende lijve ondervonden. Na een zeer korte nachtrust had ik eerst een afspraak met het management van de streek. Zij zijn bezig met het uitbouwen van een Geopark waar 4 ecomuseums zouden komen. Mijn taak hier is om hen iets te vertellen over mijn ervaringen met het reeds bestaande ecomuseum in Ha Long Bay, waar ik twee weken geleden was. Heel gemakkelijk verliep de afspraak niet, de tolk die me werd toegewezen spreekt heel weinig Engels en ik denk niet dat ze alles begrijpt wat ik zeg.

In ieder geval moet ik nu opnieuw wachten op een "border license", toeristen mogen hier niet zomaar komen en moeten eerst een aanvraag indien. Waarom dat is weet ik ook niet.

Ik besloot dus om vanmiddag wat door de stad te dwalen en het plaatselijke marktje te bezoeken. Zoals ik dus al zei zijn ze hier helemaal geen toeristen gewoon en werd er dus veel gewezen en gestaard. Soms een hartelijke glimlach, soms een "Hello", maar soms ook een heel onbegrijpende blik. Gekke ervaring!

Ik kijk heel erg uit naar morgen! Dan gaat er iemand met me mee om het Geopark te bezoeken. De natuur moet hier wondermooi zijn en zeker in dit seizoen, nu alle bloemen in bloei staan. Verder ga ik deze week ook 4 dorpen bezoeken waar etnische minoriteiten wonen. In die 4 dorpen gaan de ecomusea komen. Ik ben heel benieuwd wat me nog te wachten staat, maar ik hou jullie op de hoogte!

Advertisement



Tot: 0.073s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0424s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb