(Trying to do some) Research


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Northeast » Quang Ninh » Halong Bay
February 21st 2013
Published: February 21st 2013
Edit Blog Post

Ey, ma Vietnam is dat nog communistisch? You bet it is!

Dat heb ik de afgelopen dagen wel aan de levende lijve ondervonden.

Na twee dagen wachten op toelating om interviews te doen met personeel van het management van Ha Long Bay en met lokale mensen van de floating village, heb ik dan vandaag eindelijk meer nieuws gekregen. Na een eeuwigheid wachten kwam vandaag alles dan in een stroomversnelling terecht.

Vanochtend had ik een afspraak met één van de verantwoordelijken van het management department. Ik kreeg te horen dat ze geïnteresseerd waren in mijn onderzoek en dat ze zeker willen meewerken. (Daar hebben ze 3 volle dagen over moeten nadenken). Meewerken is wel een groot woord hier, achteraf bekeken.

Ik mocht alle interviews vandaag doen. Maar aangezien ik zo'n 15 interviews gepland had kan je al wel raden dat dat al niet ging lukken. In de voormiddag zou ik een drietal interviews kunnen doen met de personeelsleden van het management en in de namiddag zouden ze me dan meenemen naar de floating village waar ik enkele lokale mensen zou mogen bevragen.

Ik had me voor mijn reis wel wat voorbereid op mogelijke moeilijkheden met de overheid en vertragingen maar dat alles zo hard gecontroleerd wordt, daar had ik me niet aan verwacht. Bij ieder interview was iemand van het management aanwezig om ambetante vragen af te ketsen of om snel een vraag te beantwoorden als ze niet wilde dat de respondent die zou beantwoorden. Ik voelde me dus ook helemaal niet op mijn gemak tijdens de interviews.

Ik heb wel helemaal geen spijt van mijn keuze om onderzoek te doen in het buitenland. Ook al is het moeilijk en vraagt het veel geduld. Ik kan onderzoek doen in een prachtige omgeving en ik leer héél veel dingen bij over de lokale cultuur, het politieke systeem enz. Dat alleen al is onbetaalbaar.

Doorheen de afgelopen dagen heb ik dan ook heel veel gehad aan mijn tolk. Zonder hem was ik compleet verloren geweest! Hij heeft me uitgelegd hoe het systeem werkt en dat het heel normaal is dat alles niet zo vlot verloopt zoals dat bij ons gaat. Hij heeft een erg kritische geest en ook tijdens de interviews heeft hij me af en toe een beetje moeten temperen als hij voelde dat sommige vragen niet zo geapprecieerd zouden worden.

Morgen vertrekken we samen terug naar Hanoi. Daar ga ik wat aan mijn thesis werken en natuurlijk nog wat sight seeing doen. Samen met Bieke, mijn thesisbegeleidster ga ik nog op zoek naar mogelijke NGO's of organisaties onafhankelijk van de overheid die zouden kunnen bijdragen aan mijn onderzoek. Er is dus nog wat werk aan de winkel.


Additional photos below
Photos: 4, Displayed: 4


Advertisement



21st February 2013

Helaba!
Hey mie! Leuk om uw avontuur via deze weg te kunnen volgen :-)! Ha Long Bay ziet er, ondanks de mist, echt prachtig uit. Blij te horen dat alles goed gaat! Hopelijk willen de interviews de komende dagen wat beter vlotten, al zal die overheidscontrole niet te onderschatten zijn denk ik. Misschien lossen ze na verloop van tijd wel meer op uw \'ambetante\' vragen ;-)! Ik duim er in alle geval voor! Zo, doe het nog goed daarachter, wees voorzichtig en geniet er vooral van!

Tot: 0.099s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.0529s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb