Klaar in het klooster


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand
April 4th 2016
Published: April 4th 2016
Edit Blog Post

Mijn dagen in het klooster zitten er op. Was het leuk? Nee. Ben ik wat meer over me zelf te weten gekomen? Zeker weten. Ik heb er geen spijt van. Ik ben vast een hoop vergeten maar ik ga proberen jullie een beetje een indruk te geven van wat ik heb meegemaakt. Dit is hoe elke dag er zo'n beetje uitzag:

04:00 Ik wordt op onsubtiele wijze wakker gemaakt door de bel, een beetje als een kerkklok. Ik pak mijn meditatiematje en vertrek naar de bibliotheek. Voor en na elke meditatiesessie toon je respect aan Buddha. Bovendien doe ik vier keer per dag, onder andere na het wakker worden, een opwarming. Een serie langzame bewegingen die je klaar maakt voor de meditatie. De meditatie bestaat uit loop en zit meditatie afgewisseld. Op dit moment van de dag ben ik uitgerust maar hongerig, de meditatie gaat vaak oké.

06:30 De bel verlost mij uit de meditatie, het is tijd voor het ontbijt. Na meer dan 19 uur zonder eten is dat iets waar je naar gaat uitkijken. In de eetzaal krijg ik een kom met soep. Vaak is er een bijgerechtje bij, meestal in de vorm van bananen. Ondanks dat mijn lichaam hunkert naar voedsel is het nog geen etenstijd. Als iedereen zijn plekje heeft ingenomen wordt er eerst een soort gebed opgezegd. Dan houdt een monnik een toespraak die ik niet kan verstaan. Met een scherm voor zijn hoofd zingt de monnik een liedje, daarna spreekt de monnik zijn zegeningen uit over het eten en kunnen de monniken beginnen. Ook wij, de meditators spreken twee verschillende zegeningen uit. Vaak begint het eten, meestal overheerlijk en gezond trouwens, iets over 7en. Soms valt er een ritueel weg en soms is er een extra toespraak of lied. Al met al is het ontbijt een spannend aangelegenheid. Na het ontbijt is het tijd om jezelf op te frissen, wat schoon te maken en alle blaadjes op te vegen. Dat vegen vindt ik de eerste dag een beetje onzin. Binnen een paar uur liggen er weer nieuwe. Maar als de dagen vorderen ga ik zorgvuldiger te werk en veranderd het in een vredige bezigheid. Bovendien kan ik genieten van de aanblik van de schoongeveegde tegels.

8:30 vaak begint om deze tijd na een opwarming de twee meditatie sessie. De honger is nu ook verdwenen en ik ben opgefrist. Ik voel me heel goed. Mijn concentratie begint al te verbeteren.

10:30 De bel voor lunch gaat. De lunch bestaat uit rijst met een prutje en een aantal bijgerechten: fruit, salade, groentes en kroekoep behoren tot de mogelijkheden. Er is keuze tussen vegetarisch en vlees, net als bij het ontbijt. Om uit te proberen hoe het is eet ik alleen vegetarisch. Mijn ontbijt op de 9e dag is per ongeluk een uitzondering. De rijst schep je zelf op en als je klaar bent mag je altijd nog wat meer halen. All you can eat dus. Ik eet stevige maaltijden omdat er in de nabije toekomst niet veel op het menu staat. Toch moet je oppassen, eet je te veel dan wordt je erg slaperig. De rituelen voor de lunch duren (meestal) wat korter dan voor het ontbijt omdat de monniken ergens anders eten. Net als bij het ontbijt doe je de afwas zelf in verschillende teiltjes. Het eerste teiltje is heel smerig, de laatste brandschoon.

12:00: na nog wat andere kleine dingetje (soms vegen, soms douchen soms iets anders) begint na nog een opwarming mijn middag meditatie. Vaak met een pauze ertussen mediteer ik tot ongeveer half vijf. De eerste dagen vindt ergens in de middag de beste meditatie plaats. Later verschuift dat naar na de 'report'. Waarschijnlijk door mijn getrainde concentratie.

16:30. Ik vertrek ik naar de plek waar de vader van de monniken vertoeft. Hier breng je na ongeveer drie kwartier wachten, wat met de airco niet onaangenaam is, een raportage van de dag uit. Dit duurt ongeveer vijf minuten waarin je ook nog wijze raad krijgt. Bovendien leer je soms een nieuwe ingewikkeldere mediatie techniek en kan je een vraag stelllen. Je rappoteert of aan de monnik vader of aan een andere monnik. Die andere monnik heeft mijn voorkeur, hij is een van de relaxste mensen die ik ooit ben tegengekomen. Op de dag dat ik vertrek uit het klooster kom ik erachter dat hij een universiteitsmaster in meditatie heeft. Het is heel fijn om 5 minuutjes te praten na de hele dag stilte ( er mag niet gepraat worden door de meditators, ik spreek naast de report hooguit twee zinnen per dag). Na report is het tijd voor de snack. Omdat er geen vast voedsel mag worden gegeten na 12en bestaat deze snack uit zoete bonensap, soyamelk of een andere soortgelijke substantie. De honger verdwijnt niet maar het helpt in ieder geval een beetje.

18:00 het is tijd voor de laatste twee meditatiesessies. Opgesplitst door een wandeling waarin ik de pyromaan in mij los laat en vol plezier wat wierook brand. Zeker de laatste loop- en zitsessies zijn loodzwaar. Ik ben moe en hongerig en dit is het moment waar op ik mij vaak het slechtst voel. Toch zijn het deze laatste loodjes waarin je de vooruitgang boekt. Met alle wilskracht die nog in je lichaam over is probeer je het laatste zwak restje focus te sturen. Het bliepen van de timer is een verlossing.

22:00 bedtijd! Uitgeput val ik, zoals het hoort nog steeds in witte kleding, neer op het matras. Ik ben dunne matrassen gewend van de dorms waar ik slaap op reis maar het exemplaar in het klooster mag nauwelijks de naam dragen. Het is dunner dan de doorsnede van het dopje op mijn fles water en je voelt het houten frame van het bed. Toch val ik door de uitputting en de honger haast onmiddelijke in een diepe slaap. Mijn bewustzijn draagt de regie over en mijn gedachtes hebben vrij spel. Het gevolg is 6 uur vol heldere dromen. Soms gaan ze precies over de gedachtes die ik overdag heb verdreven in meditatie.

Hier een overzicht van de dagen

Dag 1: ik arriveer, na een stevig ontbijt uit voorzorg, om kwart voor negen in het klooster. Wij moeten wat formuliertjes invullen en worden wegwijs gemaakt. Ook is het veel wachten. Een goede oefening voor de komende tijd. We krijgen de opdracht blaadjes op te vegen. Wij eten de lunch mee en krijgen in de middag nog wat stukjes fruit, een aangename verrassing. Daarna is er
les in de meditatie en na de rituele openingsceremonie om zes uur, die bestaat uit het nazeggen van woorden en het op tafel zetten van schalen, oefent iedereen nog wat meditatie.

Dag 2: ik slaap op wonderlijke wijze door de bel heen en wordt om 5:30 wakker. Geen straf want het is een kleinere stap voor mijn ritme en het ontbijt is dichtbij. Ik moet flink aan het leven in het klooster wennen. Tijdens de meditatie in de avond merk ik hoeveel pijn mijn lichaam doet van de hele dag lopen en zitten.

Dag 3: ditmaal wel op tijd begin ik s ochtends met de meditatie. Ik doe veel te veel mijn best en mediteer acheraf gezien te veel. In de avond komt het er eigenlijk op neer dat ik op een matje zit en mij slecht voel. Alles doet pijn, ik verveel me en het zweet loopt over mijn voorhoofd. Waarschijnlijk is dit de pittigste sessie van het hele avontuur.

Dag 4 het mediteren lukt niet goed en mijn eigen ongeduld zorgt voor frustatie, de grootste vijand de innerlijke rust. Bovendien ben ik een beetje ziekjes door de hitte (het is nu hot season) De monnik geeft me de tip mee niet al te veel te mediteren en elke dag een beetje in de natuur te chillen. Een goede tip die ik ter harte neem. Na de report voel ik me een stuk beter maar de meditatie in de avond is nog steeds zwaar. Ik doe wat rustiger aan in de avond dan normaal.

Dag 5 deze dag verslaap ik me weer een uurtje. In tegenstelling met de dag ervoor ben ik heel kalm en voel me prettig, ondanks dag de meditatie nog steeds niet gaat zoals ik wens. Tijdens report heb ik, door de avond ervoor en het verslapen, voor de eerste keer de opgegeven uren niet gehaald.

Dag 6 vandaag is het de 524e verjaardag van de tempel. Geen report maar wel een speciale ceremonie in de avond. Er komt een hele oude belangrijke monnik en in de nog niet helemaal afgebouwde nieuwe tempel gebeurd van alles. Er worden allemaal rijkdomen in de sokkel onder de buddha gedaan waarna het gigantische beeld langzaam om zijn plek wordt gezet. Daarna steekt iedereen allemaal kaarsjes aan die om de stupa staan. Een heel betoverend gezicht. Het is heel druk, veel mensen uit de stad komen genieten van de plechtigheid. Ik ga mediteren en als ik terug kom is het lekker rustig. Wel blijk ik een ander stuk van de viering gemist te hebben. Het ontbijt bestaat voor de gelegenheid uit een maaltijd die wij normaal voor lunch eten. Bij de lunch is het paddestoelenprutje dat ik al 5 dagen achterelkaar gegeten heb vervangen door iets anders. Een goede dag. Helemaal als de snack blijkt te bestaan uit chocolademelk. Ook merk ik dat ik meer verbonden ben met de natuur. Ik laat de miertjes (er zijn er heel veel, het is verboden dieren te doden in het klooster) vredig over mijn hand kriebelen.

Dag 6, ik weet niet precies
Wat er hier allemaal gebeurde, de dagen lijken zo erg op elkaar. Volgens mij begon ik hier echt vooruitgang te boeken.

Dag 7 de dag begint al om 3:30. Wie mediteert heeft minder slaap nodig. Ik kom vlak voor report in een hele diepe trance tijdens de meditatie, het is allemaal wat overweldigend. Na de report gaat de meditatie nog steeds wel goed. Mijn focus is vlijmscherp, ik sta er versteld van hoe snel je zoiets kan trainen.

Dag 8 meditatie gaat nog steeds goed maar het wordt niet zo intens als gisteren. Het niet praten begint erg lastig te worden. Er zijn zoveel mensen waarvan ik denk dat ze heel leuk zijn en er zijn zoveel dingen die ik wil zeggen en kwijt wil. In de avond boek ik veel vooruitgang

Dag 9 na een moeizame start on 3:30 met wat hoofdpijn. Kom ik tijdens de middag sessie in een hele goede meditatie. Ook na report gaat het goed en als ik s avond naar bed ga ben ik vervuld met een diepe innerlijke vrede. Geheel volgens de Boeddhistische filosofie kan ik alle dingen, goed en slecht accepteren. Door de getrainde mindfullness wordt je veel meer bewust van de omgeving. Ik neem alle prachtige details van het klooster in mij op.

Dag 10. Ik ben wat onrustiger dan gisteren. Voor report hoor ik dat de sluitingsceremonie vandaag was, ik had er op gerekend dat ik nog een dag had maar besluit toch met de rest van de mensen met wie ik begonnen ben te vertrekken. Ik hunker naar de vrijheid. Dat moet een beetje hals over kop door de verassing. Praten is heel onwennig. Ik blijk de enige te zijn die zich aan de zwijgplicht gehouden heeft. Ik check in in mijn hostel en ga nog even naar de nightmarket. Het is er veel te druk en het zijn iets te veel indrukken op het moment. Ik eet een bananencrepe en val uitgeput in slaap.

Dag 11: ik wordt een paar keer 's nachts wakker en zit net na 7en al aan het ontbijt. Nog steeds drink ik alleen zittend en ik moet nog even wennen aan het leven buiten het klooster. Ik heb twee uur massage achter de rug, af en toe leek het meer op een ji-jutsuwedstrijd waarin ik aan de verliezende hand was. Mijn lichaam is er flink van opgeknapt. Ik ben uitlunchen geweest met de mensen van het klooster. Een chique tent die een beetje boven budget is maar het smaakt heerlijk. Voor het eerst eet ik Westers eten. Ik ben net te laat om mijn visa op te pikken dus dat ga ik morgen doen. Ik ben op dit moment eindelijk weer een beetje gewend aan het 'gewone' reisleven. De Boeddhistische filosofie bevat een paar mooie elementen. Het idee van inpermanentie, alles veranderd constant en niks is voor altijd, is op de een of andere manier heel rustgevend. Ook het bewustzijn in het moment spreekt me aan. Zoals de wijze monnik heel langzaam zei:' the future is not here, the past is away'. Woorden om bij te leven. Als de loopmeditatie goed gaat krimpt de wereld tot mijn voeten en de vloer eronder. Als de zitmeditatie goed gaat gebeuren er een hele hoop dingen die lastig te beschrijven, maar heel fijn zijn. Ik ben vast een hoop vergeten, maar hoop jullie wel een beetje een idee te hebben gegeven van mijn tien daagjes. Morgen nog een dagje Chiang Mai en dan richting Myanmar. Ik heb er zin in.

Veel liefs,

Klaas

Advertisement



4th April 2016

Knap
Dag Klaas, wat knap, 10 dagen in stilte mediteren. Ik ben net aan een cursus mindfulness begonnen (8 lessen ik heb er 5 gehad) en zie op tegen de stiltedag (van 10 tot 16 uur) op 16 april. Maar dat stelt niets voor als ik dit lees. Hopelijk kan je er nog een poosje van nagenieten. Groetjes, Mieke
8th April 2016

Leuk
Ha Mieke, Wat leuk dat je van mijn blog kan genieten en steeds een berichtje achterlaat! Veel succes met de mindfullnes! Groetjes uit Yangon

Tot: 0.271s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0584s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb