Angkor Wat

Asia » Thailand
January 5th 2010
Published: January 6th 2010

Hoi allemaal, woensdag 6 januari
Eerst even situeren waar we nu zitten: Siem Reap in Cambodja, waar we de afgelopen twee dagen de tempels van Angkor Wat bezocht hebben.
Een klein stukje geschiedenis:
De tempel Angkor Wat is een hindoeïstische tempel in de Cambodjaanse provincie Siem Reap, en wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen uit de periode van het Khmer-rijk. Rond de tempel lag de stad Angkor Wat.
De tempel Angkor Wat is gebouwd tussen 1113 en 1145, tijdens de regeerperiode van Suryavarman II (regeerde van 1113-1150), en is de grootste etagepiramide op het Zuidoost-Aziatische vasteland (bron Wikipedia waar nog veel meer te lezen valt over dit tempelcomplex natuurlijk).
Angkor Wat is de grootste tempel van het complex, maar zoals jullie later zullen lezen, gaat onze voorkeur uit naar een andere tempel, namelijk de Bayon.
Nadat we hier maandagavond na een vrij avontuurlijke reis zijn aangekomen, hebben we het stadje Siem Reap verkend 's avonds, heel gezellig, nog warmer hier dan in Thailand en we zullen Margo maar al vragen om de verwarming bij ons thuis een paar graadjes hoger te zetten zondagochtend als we weer in België aankomen! :-)
Dinsdagochtend eerst rond de onderhandelingstafel gaan zitten met twee tuk-tukchauffeurs die alletwee een opdracht voor twee dagen in de wacht willen slepen natuurlijk. Alleen is de ene een beetje inhalig en vraagt hij twee keer zoveel als de andere... tot hij merkt dat we een deal sluiten met de andere. Ineens kan hij het ook doen voor een veel lagere prijs, maar ja, daarmee komt hij rijkelijk te laat en onder een scheldvloed van woorden die we niet verstaan vertrekken we dus met Sokun, die onze tuk-tukchauffeur zal zijn gedurende de komende twee dagen. En we zullen geen spijt krijgen van onze keuze. Hij blijkt een betrouwbare en aangename kerel te zijn.
De eerste dag bezoeken we natuurlijk de grote tempel van Angkor Wat, met de drie torens die zo bekend zijn. Indrukwekkend ja, kolossaal ja, maar... en misschien zijn wij al een beetje te verwend...we zijn toch ook een beetje teleurgesteld. We vinden het allemaal prachtig, maar het heeft niet dat "wow"-effect op ons dat we wel hadden toen we Machu Picchu zagen of toen we bovenop de piramide in Tikal zaten. Het blijft natuurlijk hoe dan ook een schitterend bouwwerk en je blijft maar nieuwe dingen ontdekken die werkelijk heel mooi zijn.
Na Angkor Wat zetten we onze dagtocht verder. Sokun brengt ons naar alle tempels die we willen bezoeken en staat op ons te wachten als we met ons bezoek klaar zijn. 's Middags nodigen we hem uit om samen met ons te lunchen in een van de eettentjes van de site en hij vertelt, in vrij goed Engels trouwens, honderduit over Cambodja, de geschiedenis en de oorlog. Die heeft hij niet zelf meegemaakt maar zoals ontelbare families in Cambodja, heeft ook zijn familie heel erg geleden tijdens de recente geschiedenis van Cambodja.
Daarna scheuren we weer met een rotvaart naar de volgende tempel :-) Sokun is dan wel een heel lieve kerel, maar een goeie chauffeur is hij niet echt en gas geven durft hij niet echt. We begrijpen waarom als hij ons later vertelt dat hij pas vorige week als tuk-tukchauffeur begonnen is! Maar we geraken dus wel overal en er bestaat zeker geen risico dat we uit de bocht zullen gaan met hem !! Chi va piano va sano...
Elke tempel die we bezoeken heeft iets te bieden, ze zijn allemaal verschillend, ze werden ook gebouwd door verschillende koningen en in verschillende tijdperken en dat maakt het natuurlijk heel interessant. We gaan hier die tempels echt niet allemaal in detail beschrijven, dat hebben anderen al vóór ons gedaan en al die boekwerken worden je op de site wel honderd keer aangeboden :-) Toen de stad en het tempelcomplex herontdekt werden waren ze helemaal overgroeid door het oerwoud en dat heeft natuurlijk veel van de tempels sterk beschadigd. De restauratiewerken zijn aan de gang maar zullen beslist nog tientallen jaren duren. Je vindt hier ergens een fotootje waarop je kan zien hoe de natuur zich meester gemaakt heeft van de stad, toen deze door zijn bewoners, om nog onbekende redenen, werd verlaten.
We sluiten de eerste dag in Angkor Wat af met de zonsondergang die we bekijken vanop de tempelberg: een hele mooie afsluiter van, alweer, een heel mooie dag. 's Avonds gaan we Cambodjaanse barbecue eten, waarbij een aarden pot met gloeiende kooltjes in een gat in de tafel wordt gehangen. Daarboven op komt dan een speciale pan waarop je vlees en vis kan bakken en waarvan de rand dieper is gemaakt zodat je daarin tegelijkertijd groenten en noedels kan koken. Leuk en lekker !
Maar niet te laat gaan slapen want morgen om halfvijf op (tjaaaa, vakantie he :-)) om de zonsopgang boven Angkor Wat te gaan bekijken. Sokun staat al klaar als we om vijf uur het hotel uitwandelen (nu ook met spleetoogjes, maar dat is omdat we niet uitgeslapen zijn :-)) en we vertrekken onmiddellijk naar het tempelcomplex. We zijn trouwens niet alleen: er heerst een drukte van jewelste op de baan naar Angkor Wat, een soort tuk-tukhappening, want je ziet eigenlijk niks anders op dit vroege uur.
De Cambodjanen zijn goede commercanten: als je op de site aankomt kan je er verse koffie kopen, eitjes laten bakken, een stoel huren om de zonsopgang heel comfortabel te kunnen bekijken: zodra ze een gat in de markt zien, vullen ze dat ook wel op. Maar, het moet gezegd: we horen de, meestal jonge, gidsjes die hun diensten aan de toeristen aanbieden, heel wat talen spreken: uiteraard Engels, maar ook Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Japans en Chinees en waarschijnlijk nog andere Aziatische talen die wij niet herkennen.
De zonsopgang mist een beetje zijn effect in het droge seizoen omdat er nauwelijks sprake in van een kleurenspel in een wolkenloze hemel. Blijkbaar is hij in het regenseizoen veel spectaculairder, maar we vinden het toch wel mooi, vooral dan het moment waarop de zon echt helemaal tevoorschijn komt achter de torens van Angkor Wat en de okerkleurige steen van de tempel langzaam laat oplichten.
We rijden meteen door naar de Bayontempel, waar het eerste diffuse ochtendlicht op valt en waar nog maar heel weinig bezoekers zijn op dit vroege uur. En nu komen we werkelijk onder de indruk: dit is een schitterend bouwwerk, met maar liefst 54 torens, waarop in de vier windrichtingen gezichten in steen zijn uitgehouwen. Het is nog steeds niet zeker wie deze gezichten voorstellen, de koning of de bodhisattva, 'hij die naar verlichting streeft' . Maar ook als je niet weet wie hier afgebeeld wordt, kom je onder de indruk van deze prachtige tempel. We worden er helemaal stil van.
In veel van de tempels stuit je trouwens geheel onverwacht op een monnik die een boeddhabeeld verzorgt, je aanbiedt om even te rusten, wat wierook te branden en je dan ook nog een gelukslintje om de pols bindt.
Nadat we de laatste tempel bezocht hebben die we op ons lijstje staan hadden, stelt Sokun ons voor om een ritje te maken op het platteland. We maken dus een hele grote boog rond Siem Reap en rijden door een aantal kleine dorpjes. Cambodja is nog steeds een arm land, dat merk je aan vanalles en nog wat, maar je ziet ook dat het land bezig is uit de ellende te kruipen waar het jarenlang in geleefd heeft. Er wordt druk gewerkt aan de huizen, wegen en bruggen worden heraangelegd, en zoals we eerder zeiden, de Cambodjanen blijven niet bij de pakken zitten en zijn bijzonder inventief als het op handel drijven aankomt. Ze leven voor de toekomst, zo ook onze Sokun, die op de terugweg naar het hotel een spaarvarken koopt, eigenlijk geen varken, maar een enorm spaarpaard: "that is for my future" vertelt hij ons. Voor zijn "good luck" zullen wij de eerste dollar in zijn paard steken.
Gisteravond dan nog een beetje op de night bazaar rondgelopen, het wordt tijd om eens aan de souveniertjes te denken :-), een hapje gegeten en nog een drankje achteraf. We ontmoeten nog twee jongens met wie we op de bus naar Siem Reap zaten twee dagen geleden. Zij vertellen ons hun werdervaren met de reisorganisator waar wij ook zo'n troubles mee gehad hebben en de man is blijkbaar de grootste oplichter van Cambodja :-) Hij had hen een hotelkamer aangesmeerd toen we aan de grens stonden te wachten, good price sir, all other hotels full etc etc maar net voor ze Siem Reap binnenreden zei de chauffeur dat hij ze naar een ander hotel moest brengen omdat het hotel dat ze twee uur eerder gereserveerd hadden fully booked was ondertussen :-))
Maar we mogen dit voorbeeld beslist niet veralgemenen. Onze indruk van Cambodja en de Cambodjanen is heel positief en de meeste mensen hebben hier, gelukkig maar, ook hun mooie glimlach teruggevonden, waarvoor ze tijdens de donkere jaren van Cambodja allicht niet meer de nodige energie hadden. Ons verblijf was kort hier maar we zijn blij dat we dit stukje Cambodja in onze reisroute opgenomen hebben.
En vandaag gaan we gewoon genieten van het hotel dat we zelf gereserveerd hadden :-), vanochtend gewoon lekker luieren aan het zwembad en vanmiddag gaan we fietsen huren en nog een beetje in de omgeving rondtoeren.
Morgenochtend vertrekken we terug naar Thailand, Bangkok en dan moeten we ons stilaan beginnen voor te bereiden op de terugreis. Ondertussen lezen we al jullie hartverwarmende berichtjes over de aanhoudende kou in België! het mag nu echt wel wat warmer gaan worden, maar wij zullen in ieder geval met een warm gevoel in ons hart van deze reis terugkeren en misschien helpt dat ook om ons te wapenen tegen de vrieskou! (maar een goeie fleece zal ook wel van pas komen :-))
Groetjes van ons beiden en we komen in Bangkok nog een keertje terug met een laatste afsluitend blogje, dat onze ervaringen, indrukken, emoties en gevoelens aan het eind van deze reis zal proberen samen te vatten.
Doei! Johan en Michael

6th January 2010

Hey Jo & Michaël, Ja, het einde komt in zicht, maar toch blijven genieten tot de laatste minuut hé. Breng zoveel mogelijk zon mee!!!!! want hier is het allesbehalve warm en deze nacht zal het terug sneeuwen. Alé, tot later nog eens. Dikke knuffel Karin&Robert
6th January 2010

hallo, jaja, lach maar met onze kou hier, maar nog nie aan denken,jullie kunnen nog enkele dagen van de warmte en de mooie tempels en streken genieten Heel mooie foto's

prachtige plaatjes
Wederom erg mooie foto's en een vermakelijk verslag. Hartelijk dank voor de sneak preview. Over 4 maanden gaan we het met eigen ogen zien. Morris

prachtig jullie reportage.
Ik vind het gewoon héééééééééééél mooi geschreven met prachtige foto's. Mss omdat ik zelf in 2000 een rondreis gemaakt heb kun je je daar ook beter in meeleven. Ik hoop dat het voor jullie beiden een onvergetelijke reis geworden is maar daar moeten we niet aan twijfelen natuurlijk. Hier is het echt meer dan berekoud en er is deze nacht weer sneeuw bijgevallen. Ikzelf word nog wat zieker met de dag maar ja wat zou je willen altijd binnen en buiten om de mensen aan de pomp te bedienen. Morgen komt de dokter bij Paul een bloedafname doen en "k zal eens informeren of hij geen wondermiddeltje heeft. Vandaag zal het in ieder geval van in de zetel naar de pomp en vanaan de pomp weer de zetel in. Hou jullie haaks en we horen het wel op facebook als jullie terugzijn. Have a nice flight en breng wat zon mee steek ze in jullie hart. Liefs. xx @nnie
7th January 2010

genieten tot de laatste seconde
Hey achterblijvers ! Toch maar goed dat jullie die trip naar Cambodja geboekt hebben, als we deze blog lezen! Zoals jullie weten zijn wij gisterenmorgen geland in Zaventem in een temp van -7°, met de bus naar Antwerpen, even stappen naar het Bouwcentrum, met tram 2 naar Hoboken en te voet door onze straat, in de sneeuw, om aan te komen in ons huis dat ook stond te rillen in 8°. Maar ja, we nemen dat er allemaal bij want het was weer zo leuk die vakantie en dat zullen jullie er beslist zondag ook wel over zeggen. Er zijn ergere dingen in 't leven. Dikke knuffels en kusjes van jullie tijdelijke reisgenoten en ja, breng toch maar wat zon mee. Hendrik & Thawatchai

Tot: 0.091s; Tpl: 0.018s; cc: 14; qc: 54; dbt: 0.0477s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb