Ao nang

Asia » Thailand » South-West Thailand » Krabi
March 17th 2015
Published: March 30th 2015

Till Ao Nang

En till tidig morgon. Denna gång för att åka vidare mot Krabi. Denna morgon möts vi av apor på balkongen. De tittar suspekt på oss och spanar in i rummet. Vi stänger dörren och låter dem klättra runt där ute. De springer vidare och kontrollerar systematiskt varje bungalow för att se om någon lämnat något på sina balkonger. När vi går förbi dem omringar de oss och försöker ta våra väskor. De är som ett gäng rånare, tur att de bara väger några kilo. Jag vrålar och stampar i marken för att skrämma iväg dem, då håller de sitt avstånd. Vi skyndar snabbt iväg.

Vi åker samma små minibusssar som tidigare. Denna gång inte lika fullproppade med folk, som tur är, men varmt är det. Det dröjer dryga två timmar innan vi anländer till ytterligare en väntplats. Vi kliver ut och instrueras att sitta och vänta. Efter ett tag frågar jag när vi ska åka vidare, thailändaren svarar "this is Krabi". Man behöver tydligen ta en taxi från själva busshållplatsen in mot staden, för bussarna gick tydligen inte hela vägen. Vi sitter bara på en knytpunkt. Hade varit bra om man visste det innan...

Vi pratar med andra lika förvirrade turister och planerar om. I närheten av Krabi ligger en mindre stad som heter Ao Nang. Detta är en turistort med populär sol och bad-strand. Därifrån skulle man sen kunna åka till Phi Phi, vilket var vårt nästa mål, så vi tar en taxi dit för en hundralapp(ca 27 kr).

Ao Nang är verkligen en turiststad. Nästan alla restauranger har flaggor från olika länder och olika specialiteter. En finsk restaurang, en svensk med svenska menyer, italiensk osv. Enda thailändska man hör här är "tuktuk?"

Vi bestämmer oss för att övernatta på ett billigt ställe och åka vidare direkt nästa dag.

Lite småcharmig stad ändå. Fina restauranger och generellt trevligt. Vi äter på en riktigt utsmyckad restaurang med djungeltema. Servitriserna är utklädda till vad som skulle kunna vara aztekiska kungligheter, och vi får dyrare, men riktig mat. Thailändsk mat är i regel billig och innehåller en hel del glutamat. Smakar väldigt lika, men detta var finfin thaiinspirerad mat. Det behövde vi.

Sen sova och åka till Phi Phi på nästa dag.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0389s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb