Samui

Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Samui
March 11th 2015
Published: March 22nd 2015

Snabb vända till lamai och tillbaka

Spontana beslut är det bästa. Lamai är bajs. Vi kom, vi gick runt, vi lämnade. Det fanns en strand och barer. Thats it. En bit ifrån kunde man prova på skytte, vilket kanske hade varit kul, men inte värt att stanna för det. Staden var för övrigt mest full av medelålders strandpotäter. Vi var där max 2 timmar. Vi bestämde oss för att helt planera om hela rutten och dra till Khao Sok och Ko Phi phi. För att vi kan.

Tog en taxi tillbaka till hamnen för en svensk hundralapp, men hellre att veta vad man missar och vara glad än att inte veta.

Hamnstaden var så mycket mysigare. Liten stad som i stort sett var tre gator bred. Den översta gatan var bilvägen, där fanns större affärer, nästa gata var gågatan med alla affärer, en del restauranger och en stor marknad. Staden är ingen turiststad, utan mer ett mellanläge där man stannar en natt för att åka till de andra stränderna. Dvs mycket mer thaikänsla i allmänhet i staden. We like.

Thailändska godsaker är fantastiska! Köpte något som av den säljande thaikvinnan var "bean cake", som är någon form av små bullar gjorda på bönor som malts ner till mjöl och lite annat. Smakar mycket, och inte alls lika sött som vanliga bakelser. Jag köpte 5 påsar *lycklig* (i skrivande stund är de dock slut, go figure)

Vi strosade runt och letade boende. Gick in på ett hotell som såg lite för fint ut för oss, men frågade ändå. 550 baht per rum. Dvs i runda slängar 80 kr per person. Ibland får man lyxa till det tänkte vi och sa ja.

För att återgå till gatorna. Tredje gatan är mer av en bakgata, så den räknas inte, den tredje (fjärde på riktigt) är strandgatan som löper längs hela hamnen och stranden. Det är ingen badstrand, utan bara en fin hamnstrand där enstaka människor promenerar, tittar på solnedgången mm. 2 minuter från hotellet ligger kvällsmarknaden. Det är en matmarknad med mest thailändare där man får riktigt billig mat i en mysig miljö. En vårrulle: 2 kr 70 öre. Thailändsk pannkaka med banan: 9 kr. Färsk fruktsmoothie: 9 kr. You get the idea. Jag blev mätt.
Lyckades också hacka en bankomat som hängt sig i uppstarten. Se bild. Achivement unlocked
Det är enda bilden ni får, fanns inget annat intressant att fota på Samui

Vi köpte frukost till morgonbåten och gick och sov.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0464s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb