Dykking med hai og skilpadder...

Thailand's flag
Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Phi Phi Don
November 23rd 2009
Published: November 23rd 2009

Phi Phi øyene med dykking og avslapping.

Endelig var turen kommet til at vi skulle prøve å dykke i dette eksotiske farvannet. Kristine gledet seg nok mest siden hun har dykket her nede mange ganger før, og visste godt hvilke spennende opplevelser som vi hadde i vente.
Yngve gledet seg også, men han gruet seg også siden det var noen år siden sist gang med slikt utstyr. Det ble derfor avtalt at en divemaster skulle følge ekstra med.

Vi booket med et firma med det nordiske navnet, Viking, og det viste seg at de hadde meget dyktige instruktører. Kim fra Sverige ble vår guide denne spennende dagen, og sammen med han, samt 3 andre instruktører startet vi tidlig på morgenen. Vi var oppe allerede klokken seks siden oppmøte var kl. 0715. Etter at utstyret var lastet opp bar det utover mot Bida Nok hvor vi skulle ha vårt første dykk. Litt vind og bølger var det denne dagen, men under overflaten var det ikke merkbart etter at vi gikk ned.

Vi hadde et dykk på nesten en time. Lunsjen ble inntatt i en fantastisk bukt på Phi Phi Ley som er kjent fra filmen The Beach. Tydeligvis flere som ville se denne fantastisk stranden hvor de på filmen var helt alene. Den var faktisk full av båter og folk, som alle ville besøke denne kjente stranden. En skuffelse synes nå vi da, når vi så hvor mye folk det var mulig å presse inn, der vi i filmen ser den helt folketom.

Etter lunsj var det et nytt dykk på nesten en time igjen, og det var på Malong Wall. Opplevelsene var fantastiske, og vi fikk sett både leopard hai, samt flere havskillpadder på nært hold. I tillegg en masse forskjellige fine fisker. Kristine fikk prøvd sitt nye kamera med undervannshus, og noen flotte bilder følger med.

Dagen ble avsluttet på ”restauranten” Papaya. Det er vel mer eller mindre en garasje med bord, men har fantastisk thaimat!

I dag tittet solen frem for alvor her på Phi Phi, og vi tok en longtailbåt ut til deilige Long Beach. Snorkelutsyret var med, og jaggu fant Yngve en cuttlefish. En spesiell blekksprut, som ser ut som et flyvende teppe. Vi fikk jaget den opp fra gjemmestedet, og den byttet farger etterhvert som den beveget seg over bunnen. Tøft!

Vi har bestemt oss for å slappe av her på øya frem til avreise lørdag natt. Kose oss og slappe og nyte de siste dagene. Livet smiler...

PS. Tusen takk for alle hyggelige kommentarene og hilsener fra dere. Veldig koselig at dere følger bloggen vår!! Vi prøver å dele våre tanker og opplevelser på turen, slik at dere kan få tips og lyst til å dra hit dere og, det unner vi alle!

Tot: 0.09s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0508s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb