MY LEGS!

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Bangkok
March 30th 2015
Published: April 11th 2015

Promenaderna, oh, the promenads! För att upptäcka staden lite tänkte vi att det var en bra idé att promenera till tunnelbanan för att åka till jatujak. Det är svårt att uppskatta avstånd på kartan, när det ser ut som att man i stockholmsmått korsar gamla stan, så är det en halvmil i Bangkok. Vi tänkte att vi kan gå ca 4 km till tunnelbanan, och det var ok. På vägen stannade vi även på ett tempel, med en stående buddha i jätteformat. Väl framme så insåg vi dock att det var "Sky train", dvs ett tåg som går på en hög bro genom stan. Låter fancy.

Systemet i kollektivtrafiken är väldigt smidigt. Man går till en automat och trycker på den stationen man ska åka till, det står hur mycket man ska betala, så man trycker in pengarna, och en polett med RFID-chip trillar ut. Man blippar sig genom spärren, och tågen går jätteofta, de blir inte ens lika fulla som i stockholm ens vid rusningstid, och på vägen ut lämnar man tillbaka poletten för att komma ut i spärren. Är dock väldigt strikta regler i tåg och tunnelbana.

Väl framme är det massor med folk, och marknaden är enormt gigantisk. Vi ser inte allt, bara stånd och småaffärer så långt ögat kan nå. Vi vandrar runt, går vilse trots att vi har en karta över marknaden. Den är svår att tyda. Marknaden är för stor för att kunna klämma in allt på ett papper, så den visar bara sektionerna, som i sin tur är uppbyggda av minst 100 stånd/shoppar. Vi hinner inte ens titta på en tiondel innan marknaden stänger, och bestämmer oss för att gå tillbaka nästa dag.

Vi tar samma väg tillbaka, men tänkte ta en tuktuk istället för att gå. När vi kliver av sky train känner vi oss ändå lite krya och ser hur långt vi orkar gå. Vi går hela vägen tillbaka.

Bangkok är så levande. På vägen hem går vi förbi ett flertal marknader där de säljer mat, frukt, kläder och godsaker. Ja, vi köpte kokosbakelser. Vi gick även förbi en konstmarknad utanför deras Art center, där konstnärer sålde sina verk på gatan. Marknaderna är det absolut bästa med Bangkok. Det är en alldeles för stor stad som är för livlig, men marknaderna är fantastiska.

Tot: 0.114s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0868s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb