Super-Lili matkustaa

Asia » Philippines » Negros Oriental » Dumaguete
December 22nd 2012
Published: December 22nd 2012

17.12. Maanantai

Vihdoin tänään reissu on alkamassa. Ensin lento Hong Kongiin ja sieltä jatko Manilan kautta Dumagueteen ja Liquid Diving -keskukseen.

En tiedä johtuuko tämä pakkaushelvetti siitä, että ollaan ensimmäistä kertaa vauvan kanssa matkalla vai siitä, ettemme lähteneetkään suoraan työviikon perään. Nyt nämä ylimääräiset viikonlopun päivät ovat olleet pelkkää yli-insinöröintiä ja kaikkea mahdollista on säädetty aivan loputtomiin. Tai no, faif on säätänyt ja minä olen meuhannut, että puuttuvat saadaan ostettua paikallisesta ostoskeskuksesta. Olin täällä Peten kanssa marraskuussa 2011 ja tiedän aika hyvin mitä on saatavilla ja mistä.

Illalla lähdimme klo 23.40 lennolla Hong Kongiin. Istuttiin Lilian sylissä ja oli todella rauhallinen koko matkan eikä valittanut edes korvia. Pettymyksenä voitaisiin sanoa, että Finskin long haul -palvelu on kyllä mennyt valitettavasti alaspäin. Pieniä asioita jotka jäävät potuttamaan. Esim vettä ei saanut lennon alussa sitten millään, kun aiemmin koneissa odottaneet vesipullotkin oli säästetty pois. Yhtään hymyä ei tullut vastaan koko ketjun aikana checkauksesta landaukseen. Hymy on ilmainen, käyttäkää sitä!!

Mä en saanut millään unta ja katsoin pari leffaa lennon aikana. Faif ja erityisesti Lilian nukkuivat melko hyvin, mutta mä tosiaan vain maks 2h. Kaikki kauhuskenaariot huutavasta vauvasta olivat turhia, koska lähinnä Lilian naureskeli ja hymyili ohikulkijoille. Selkeästi nautti reissusta.

18.12.2012

Saavuttiin noin klo 16 paikallista aikaa lentokenttähotellille Honkkarissa. Siellä Lili hurmasi taas kaikki hymyllään. Tiesin, että Aasiassa ollaan lapsirakkaita, mutta silti yllätys oli, että lähes kaikki vilkuttivat ja lirkuttelivat Lilille ja halusivat vähän palluttaa häntä. Mentiin huoneeseen hetkeksi lepäämään. Olin varautunut siihen, että nukutaan vaan heti lisää kamalan lennon jälkeen, mutta pienet torkut riitti ja sitten lähdettiin Marriottin bussilla kentän läheiseen Tung Chungin ostoskeskukseen, lähinnä syömään. Oli kyllä kivaa aloittaa reissu hyvällä safkalla. Tilattiin tulisia fried noodles, muutama eri dim sum, osterimunakas, erilaisia vietnamilaisia spring rollseja, tuoretta mangomehua, szechuan kanansiipiä.

Palattiin hotellille kympin aikoihin ja olettiin, ettei Lilian nuku piiiiitkään aikaan seuraavia yöunia. No Lili ei usko jetlagiin kummisetänsä tavoin ja pienten alkutorkkujen jälkeen veti perään 7 tunnin yöunet. Illalla klo 22 oli kuulemma 4,9richterin maanjäristys, mutta ei me mitään huomattu.

19.12.2012

Herättiin seiskan aikoihin ja vedettiin pikapikaa kamat kasaan, jotta päästiin checkaamaan Cebu Pacificin jatkolennolle Manilaan. Otettiin kentällä aamupalaksi taas spring rollseja ja nuudelisoppaa sekä paistettuja nuudeleita. Taas kerran pakko todeta, että HKG on aivan mahtava paikka. Melkein ihan sama mihin safkapuikot tökkää, niin mukaan tarttuu älyttömän hyvää ruokaa.

Lennolla Lili todellakin hurmasi kaikki lentoemot virnuilemalla ja naureskelemalla. Ostettiin 6kk lahjaksi Cebun lentokonepehmolelu. Ollaan koko porukka oltu flunssassa ja kaikenlaisia korvatippojakin tuli mukaan lentojen varalta. Käytiin lähtöpäivänä vielä lastenlääkärilläkin, joka katsoi korvat, nielun ja kuunteli keuhkot ja antoi varalta mukaan antibioottikuurin. Mutta mä olin ainoa, joka kärsi ja korvat menivät aivan lukkoon lennolla. Manilan vaihdossa käytiin tietenkin Mrs.Fieldsin cookie-kahvilassa lounaalla Chocolate Super Fudge Chewie -cookien kera. (faif unohti syödä cookien ja muisti sen vasta nyt 21.12. ja siellä oli nyt läjä muurahaisia seurassa... Eli jäi sitten syömättä. Kyllä jotain outoa on tapahtunut, ei ole ennen jäänyt cookieita kuleksimaan ympäriinsä!) Tunnin jatkolento meni mun osalta vähän paremmin eikä korvat enää poksuneet niin paljoa...

Oli taas todella kivaa tulla tänne Liquid Dumagueteen! Aivan mahtavat omistajat ja henkilökunta. Vain pari hlöä tullut lisää vuoden aikana. Bopha typhooni meni tästä paikasta yli noin pari viikkoa sitten, mutta itse majapaikka selviytyi aivan minimivaurioilla. Dumagueten keskustassa tosin oli yksi laivaterminaali siirtynyt satama-alueella noin 200m toiseen paikkaan!!

Illalla dinnerillä oli kivaa, kun heti tuli joku joka halusi pitää Liliania, jotta saataisiin syödä rauhassa.

20.12.2012

Yö meni melko hikisesti. Oli todella kosteaa ja tuulista ja Lilianin oli vähän vaikeaa nukahtaa. Vielä vaikeampaa oli faiffilla, joka sai vain 4h unta. Aiottiin lepäillä tämä päivä ja toipua tukkoisista nenistä ennen sukelluksia. Mulla erityisesti on todella vaikeaa katsella vierestä kun muut menevät sukeltelemaan ja me vain hengaillaan. Noh kai siihen pian tottuu.. Lähdettiin kyydillä klo 13 keskustaan lounaalle HayaHay-nimiseen kalaravintolaan. Olen odottanut grillattua seepiaa kuin kuuta nousevaa ja niillä oli se loppu! voi helv... No saatiin me kuitenkin pöytään huikeiden mango- ja calamansimehujen lisäksi jackfruit salaattia, grillattua pork bellyä(loistavaa), valkosipulikatkarapuja, mustekalaa, Lapu Lapua (punainen grouper) ja miekkakalaa. Oltiin siis kuitenkin ihan tyytyväisiä... Ainoa ongelma oli tolkuton kuumuus ja kosteus. Liliankin oli aika nahkea, kun tuuletustakaan ei oikein voi käyttää ettei vauva vilustu.

Mun hankkiessa pedicabia (eli sellainen sivuvaunullinen mopoviritys) Robinsonsin ostoskeskukseen, faiffin ja Lilin piiritti paikallinen lapsilauma tuijottaen Liliä ja hokien christmas... Jätettiin lahjat jakamatta ja päräytettiin kauppaan. Oli muuten mielessä,että olisimme ottaneet turvaistuimen mukaan Suomesta. Nyt mennään takseilla, mopoilla ja millä tahansa, millä on pyörät, Lili sylissä. Maassa maan tavalla vaikka välillä liikenne kyllä hirvittää. Ja pakokaasun määrä... No, Lilian nukahti pedicabissä syliin, vaikka aluksi tuntui vähän jännittävän ja piti tiukasti kiinni isän paidasta.

Kaupasta saatiin vauvalle vähän lisää hellevaatteita sekä vaippoja. Muuta ei oikeastaan mentykään sinne hakemaan. Yllätys oli, että vauvaosasto oli paljon isompi ja siellä oli jopa enemmän tiettyjä juttuja kuin esim keskustan Stockalla. Ja siis länkkärikamaa. Tietty sieltä löytyi väärennettyäkin tavaraa tyyliin kehnosti printattuja Sponge-Bob paitoja yms hintaan 1,5e/paita.

Illalla dinnerillä saatiin taas hypytyspalvelua ja syötiin rauhassa peribrittiläinen mashed potates ja meat pie with gravy. Täyttävää ja hyvää, joskin paikallinen maistuisi kyllä paremmin. Yö meni loistavasti, kun Lilian vaan sai unenpäästä ensin kiinni sängyssään ja saatiin nukuttua yli 8h.

21.12.2012

Maailmanloppu ei tullutkaan. Aamulla satoi kyllä aivan poskettomasti, mutta se ei liene vielä täyttävän maailmanlopun kriteereitä. Tai no Meksikossa ei vielä ole vuorokausi vaihtunut, joten katellaan vielä. Todella epätarkkaa touhua Mayoilta kun eivät kertoneet kellonaikaa. Tai no eihän ne maailmanloppua ennustaneetkaan, sattui vain loppua into päivittää kalenteria. Brekkarin jälkeen lähinnä hengailtiin yläkerran sohvilla mun haaveillessa sukelluksista. Yritin sopia refreshdiveä illaksi, mutta ei taida tulla mitään, koska korvat ja nenä edelleen aika tukossa. Lili saatiin helpolla nukkumaan kun roudattiin matkarattaat meidän terdelle, jossa faif työnteli niitä edestakaisin.

Lili on muuten ihan fight clubin -jäsenen näköinen. On raapaissut pari naarmua kasvoihin ja saanut kuumasta/kosteasta näppylöitä naamaan, käsiin ja jalkoihin. Huhhuh...

Illalla dinnerin jäkeen saatiin hetki istuskeltua rauhassa omalla terassilla, jonka jälkeen jo klo 22 yritettiin nukkumaan. Jetlag iski aika isosti, joka on meillä aina pahimmillaan kolmantena tai neljäntenä yönä. Mä nukuin maks 4h ja faif reilusti sen alle. Lili otettiin aamuruokailun jälkeen meidän väliin, jossa se koitti kovasti seurustella, heilutteli käsiään ja potki jokellusten kera. Koitettiin vaan nukkua eikä aloittaa Lilin kanssa touhuamista. Saatiin sit aamusta ylimääräinen tunti unta kun Lilikin siitä hyytyi.

Täällä edelleen tosi tuulista ja lämpöä onneksi vain 28c. Aika mukava siis, mutta aurinko saisi kyllä paistella enemmän.

Myöhäisen aamupalan jälkeen faif ilmoittautui refresh divelle, joka jännitti taas ihan tolkuttoman paljon 8) Ei taaskaan pystynyt syömään mitään ennen sukellusta ja ihmetteli miten ihmeessa voisi mennä sukeltamaan. Divemasteriksi tuli paikan ainoa paikallinen opas ja faif yritti keksiä siitäkin aiheesta jotain valitettavaa ja syitä miksi ei voisikaan mennä sukeltamaan. Mä jäin Lilin kanssa chillailualueelle siksi aikaa. Parin puklun ja kilarin jälkeen sain onneksi nukkumaan. Hankin myös sukellusvakuutukset - melko viime hetkessä taas. Ensi kerralla voisi uusia jo ennen lähtöä eikä 5min ennen dyykkiä. No nämä on taas vuoden voimassa...

S: Mentiin sukelluspaikalle perämoottorilla hirveässä aallokossa. Aurinko paistoi ensimmäistä kertaa just nyt sitten ja olin aivan hiessä märkkärin alla kun päästiin paikalle. Takaisintulo oli jo sen verran keikkuvaa kyytiä, että päätin jättää toisen dyykin tekemättä. Sain tehtyä skillsit eli maski ja regulaattori pois ja pari tasapainoharjoitusta. Tuulen takia hiekkapohjassa oli huono näkyvyys ja koralli oli suurimmaksi osaksi kuollut taifuunissa, mutta sain ainakin ekan sukelluksen pois alta. Toivottavasti jatkossa tulee nautittavampia sukelluksia! Ja erityisesti tasaisempia merimatkoja...

Tot: 0.101s; Tpl: 0.017s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0664s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb