Den nye skole


Advertisement
Philippines' flag
Asia » Philippines » Cebu » Cebu City
September 19th 2010
Published: September 19th 2010
Edit Blog Post

I denne uge er vi startet på en ny skole, hvis navn er det længste skolenavn jeg nogensinde har hørt, så sæt kaffen over og find slumretæppet frem, for her kommer det:

Mandaue City Comprehensive National High School.

Det er den største skole i Mandaue, den by der er smeltet sammen med Cebu City, med næsten 4000 elever og 102 lærere. Jeg er i to klasser i aldersklassen 12-13 år, og i forhold til Cabancanlan virker det til at ressourcerne hos skolen og eleverne er flere på MCCNHS. Her er mere plads, både udenomsplads og i klasseværelserne, selvom det naturligvis stadig ikke er i nærheden af danske forhold.

Min praktiklærer, mrs. Ruiz, er en slagkraftig lille dame, der altid før en time finder sit lille spejl frem for at tage sin knaldrøde læbestift på, og i øvrigt altid underviser i 5 cm. høje hæle. Hun har givet mig frie hænder til at undervise, dog skal det være i drama, da det er det der skal undervises i i 2. kvartal i første highschoolklasse. Jeg synes generelt at det er ærgeligt at lærerne er underlagt så strikse lærerplaner ovenfra, som det er tilfældet. For lærerne hernede er særdeles veluddannede og fagligt stærke, så set med mine briller er det oplagt at give dem mere frihed til at planlægge undervisningen. Men det ser ud til at kulturen er således at man følger autoriteterne ovenfra, både i skolesystemet og samfundet som sådan.

- Anders Thorsen

Advertisement



Tot: 0.068s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0491s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb