Terkhiin Lake / Khovsgol Lake

Mongolia's flag
Asia » Mongolia » Khovsgale Lake
September 30th 2007
Published: October 1st 2007

Zonsondergang Khovsgul LakeZonsondergang Khovsgul LakeZonsondergang Khovsgul Lake

Onze beste benadering tot een postkaartje
Saain bain uu

Net 10 zuiderse dagen en Siberische nachten achter de kiezen. Vanaf zonsondergang valt de temperatuur met een rotvaart naar beneden. Gevoelstemperatuur -80C (in werkelijkheid waarschijnlijk iets warmer, zowat -10C tot -20C). Gelukkig staat er in elke ger een stoofje. Het hout moest er tot de laatste splinter aan geloven. Net voor slapenstijd hielden we altijd een sprintje: de stoof werd tot de rand gevuld. En dan kwam het moeilijke stuk. In die gigantische hitte deden we onze halve kleerkast aan: sokken, thermisch ondergoed, broek, T-shirt, soupull en nekverwarmer. Alsof je in een sauna zit in volledige ski-outfit. Het was nochtans noodzakelijk. De koude zat rustig buiten te wachten tot al het hout was opgebrand. En dan... Kabloeeem!! -80C die eerst aan je kleine teen komt likken om dan razendsnel van je hele lichaam bezit te nemen. Bibberen en beven totdat iemand de moed had gevonden om midden in de nacht uit zijn slaapzak en onder de lagen dekens uit te kruipen om de stoof opnieuw aan te steken. En dan begon de hele cyclus opnieuw. Het begin van de herfst...

Deze keer waren we met een groepje van zeven: een Amerikaan, een Canadees, een Portugese, gids,
De brokkenbusDe brokkenbusDe brokkenbus

De eerste van vele platte banden
chauffeur en wij twee. De ongeveer 2000km hebben we opnieuw afgelegd in een Russische minivan, maar ditmaal in een van de eerste modellen die van de band is gerold... Na de eerste dag hadden we al twee platte banden en dit daggemiddelde hebben we pas op de valreep niet kunnen aanhouden. Op dag 6 is een stang onderaan de wagen gebroken. Baggi (chauffeur) heeft dit euveltje op een uur of twee verholpen. Resultaat was dat we 's avonds in het donker moesten verder rijden. Baggi is daar van de baan gesukkeld en tegen +- 50km/u zijn we de wijdse Mongoolse steppe ingeschoten. Na een paar kleinere bobbeltjes kwamen we een groter heuveltje tegen en vlogen we een meter hoog de lucht in om dan met volle kracht op de voorste wielen te landen. Ongelooflijk, maar ditmaal geen platte band. Enkel de krukas lag in twee, evenals de voorste en achterste wielassen... Terwijl Baggi de schade aan het opmeten was, zijn wij met zessen bij een mini-ger iets verderop gaan aankloppen. Als sardienen in een blik de nacht doorgebracht. Wij dachten dat we daar een paar dagen zouden moeten doorbrengen, maar in de vroege namiddag had Baggi de van terug zeevaardig
Erdene ZuuErdene ZuuErdene Zuu

Klooster in Karakorum
gemaakt. Een klein wonder hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.

Enfin, enkele platte banden en koude nachten later kwamen we eerst aan Terkhiin Nuur (White Lake) aan. Echt wel een indrukwekkende natuur. Paardje op en in een drafje naar een nabijgelegen vulkaan gereden. Onze Amerikaanse reisgenoot heeft daar 's avonds een stukje marmot geproefd en hij heeft het zich de volgende twee dagen beklaagd. Het volgende meer was Khovsgol Nuur. We hebben een tweedaagse te paard gedaan aan dit meer omringd door naaldboombossen. Door de intrede van de herfst waren die gekleurd in een prachtig geel. En overal zo weinig volk...

Tot in Bejing!

Groetjes, Anne en Yves

De paardenfluisteraarDe paardenfluisteraar
De paardenfluisteraar

Onze gids voor de paardrijtocht naar de vulkaan (White Lake)
GroepsfotoGroepsfoto
Groepsfoto

Vlnr: Yves (verborgen achter de lens), Anne, Mike (USA), Sylvain (Canada) door de ogen van Mariana (Portugal)
YaksYaks

Aan White Lake
Snotneus 2Snotneus 2
Snotneus 2

Aan Khovsgul Lake
Gered van de vrieskouGered van de vrieskou
Gered van de vrieskou

Bevroren op ons paard ondanks de staalblauwe hemel. Dankbaar ons gewarmd aan het stoofje in deze ger.
Snotneus 3Snotneus 3
Snotneus 3

Aan Khovsgul Lake
Khovsgul LakeKhovsgul Lake
Khovsgul Lake

Water voor de afwas...
Fasten your seatbelts!Fasten your seatbelts!
Fasten your seatbelts!

Onze gestrande bus, verlicht door de volle maan en de truck van behulpzame passanten
Als sardienen in een blikAls sardienen in een blik
Als sardienen in een blik

Met z'n negenen slapen in een ger voor drie...
Snotneus 4Snotneus 4
Snotneus 4

Het kleinste sardientje

Antwerps
Yves, Anne - prachtige fotos! Spreken ze daar nu echt Antwerps? groetjes, Lieven

Wauw
Inderdaad, zoals iemand het al eerder beschreef, reikhalzend uitkijkend naar een nieuwe blogentry, moet ik toegeven dat de foto's een zeer hoge National Geographic gehalte hebben. Zeer tof om via de blog jullie reis te kunnen volgen. Groeten, Benoit

Knuffelbaar ?
Snotneus 3 en 4 zien er wel heel snoezig uit (snoezelig ook !). Zijn ze zo ook, of bedelen ze ook voortdurend ? Ik ben ook een blog aan het volgen van een Knack-reporter - Nick Hannes - die in Mongolië zit. Zijn beschrijving van bedelende kinderen in UB zijn niet vertederend... Weeral mooie foto's. Kwijl, kwijl !!! Tot volgend straf verhaal

Foto's
Leuk verhaal, Yves & Anne en hééél mooie foto's. Zo kunnen we meegenieten met jullie en natuurlijk léven we ook mee! Doe het nu maar even rustig aan en geniet dubbel in Bejing. Knuffels. M&P
4th October 2007

Prachtig!
Yves en Anne, Ik vind het geweldig om jullie verhalen te lezen... wat een avontuur! En de foto's zijn werkelijk prachtig! Geniet ervan en blijf schrijven zodat we jullie fantastische reis kunnen volgen! Vele groeten vanuit Essen, Katrien
8th October 2007

camionette
Haha, Ik heb in Turkmenistan in precies dezelfde camionette gezeten, maar we hebben geen enkele platte band gehad. Misschien lag het wel meer aan de banden dan aan de camionette :)

Tot: 0.24s; Tpl: 0.014s; cc: 22; qc: 100; dbt: 0.1873s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb