Man of the forest.

Malaysia's flag
Asia » Malaysia » Sabah » Sandakan
February 16th 2008
Published: February 16th 2008

Aapjes kijken tijdens riviercruise.Aapjes kijken tijdens riviercruise.Aapjes kijken tijdens riviercruise.

Je moest heel goed opletten voor de neusapen.
Dag allemaal,

Vanuit Singapore zijn we met het vliegtuig van Brunei airways naar het Malaysische Borneo gevlogen.In Brunei(wat ook in Borneo ligt)hadden we een stopover van 9 uurtjes.Dit was allemaal s'nachts en we dachten dat we op het vliegveld van Brunei op stoeltjes moesten doorbrengen(slapend).Maar tot onze grote verrassing hebben ze op het vliegveld een rustplek(restingplace).Waar je voor minimaal 2 uur kan doorbrengen,wij hadden dus ongeveer 8 uur nodig.De rustplek was gewoon een kamer met een 2persoonsbed(als je wil)en een badkamer.Wij waren blij want we konden gewoon slapen.Volgende ochtend vlogen we om 8 uur door naar Kota Kinabalu en te bedenken dat het maar 20min. vliegen is.Maar het kon niet anders.

In K.K.werden we opgewacht door een taxichauffeur van onze Summerlodge.Meestal sturen we van te voren een mail naar de desbetreffende hotel/lodge ,waar we dan verblijven,of ze ons kunnen ophalen van vliegveld of busstation...gratis.En meestal doen ze dat want als je niks vraagt gebeurd er ook niks(hehehe).Heel veel backpackers/toeristen doen dit dus niet...dus misschien een idee.

In K.K. kun je weer van alles doen zoals whitewaterrafting,berg beklimmen(mount Kinabalu) en ook een riviertocht voor de neusaap.De neusaap is alleen hier op Borneo te vinden en wij zijn opzoek gegaan
Neusapen.Neusapen.Neusapen.

Alleen in Borneo te vinden.
naar die befaamde neusaap.Met de bus,2.5 uur,richting Zuid-Sabah(district van Borneo) waar we per boot over de rivier de neusaap gingen zoeken.Maar het voor het mooie zaten ze te ver af voor ons.Gelukkig kun je de neusaap snel herkennen(hihi).
Voor de rest is in K.K.niet veel te beleven,grote stad met ongeveer 200.000 inwoners.Dus na 4 dagen zijn we vertrokken met de bus naar Sepilok(23 km van Sandakan af).Busrit duurde 6 uurtjes,het was een helse rit,want zowel naast ons,schuin achter ons en achter ons,zaten mensen te kotsen of te braken.Heel erg gezellig allemaal.Vanwege de vele bochten en de vlotte rijsteil van onze buschauffeur werden de mensen onwel.Wij gelukkig niet!!!Pierre zei nog tegen de chauffeur; "You drive like HELL"maar het enige wat hij deed was lachen!

Wij verblijven in Sepilok Jungle Resort .Het is 5 min.lopen naar de Sepilok Rehabilitation Centre voor Oerang Oetangs.Ideaal voor ons want hier kwamen wij voor!!De resort grenst dus aan het regenwoud waar de oerang oetangs leven.Grote tuin met allerlei bruggetjes en vijvers,vogels en insekten.We zaten echt in het REGENWOUD want het goot van de lucht en het hield niet op.Zelfs onze regenjassen waren niet bestand tegen dit soort regengeweld.Klets en kletsnat waren we.

De Sepilok Centre is een centrum die oerang oetangswezen opvangt en na een tijd weer uitzet in het regenwoud dat grenst aan het centrum.Als dat gebeurd dan krijgen ze nog een tijdje voeding,bananen,melk en suikerriet.Dit gebeurd dus op die zgn. voedingsplatforms die je ziet op de foto's.Maar na verloop van tijd worden ze al zelfstandiger,qua eten en leven in de jungle en komen ze niet meer terug voor voeding!!.
Het is geweldig om die gastjes te zien van dichtbij(2 keer zelfs heeeeel dichtbij,zie straks de filmpjes) en het is ook natuurlijk bijzonder omdat ze met uitsterven worden bedreigd.De oerang oetang komt dus net als de neusaap alleen nog op Borneo voor.Daarom is deze centrum er ook.Je kan ze zelfs adopteren.Pierre heeft er ook een geadopteerd,O nee,het is Snoekkie met haar bruine oogjes. :-)
We zijn bij de oerang oetangs twee keer geweest en het blijft een geweldige ervaring.
Ook naar de stad Sandakan aan de oostkust geweest maar daar was weinig te beleven,wel iets gekocht,een paraplu want dat was echt nodig(hihi).

Terug weer met de bus naar Kota Kinabalu en hier zijn we 1 nachtje gebleven om dan weer dezelfde vliegroute terug te nemen om dan vervolgens 17 februari via Singapore naar Perth,Australie te gaan.

Groetjes,

Pierre en Liza

Gelukkig,er zijn weer katjes!!Gelukkig,er zijn weer katjes!!
Gelukkig,er zijn weer katjes!!

Waar Snoek is zijn katten.
Onze tuin.Onze tuin.
Onze tuin.

In Sepilok,Jungle resort, hebben we een tuin van hier tot Enkhuizen.Erg mooi allemaal!!
De naam zegt het al.De naam zegt het al.
De naam zegt het al.

Oerang utang betekent "man of the forest"!
Viper.Viper.
Viper.

Is zeer giftig,nederlands woord voor deze slang wisten we niet!

Nou,Nou wat mooi
Piërre en Liza wat prachtig die natuur en de poesjes wat een schatjes.en natuurlijk weer enge beesten. Maar gelukkig ook de neusapen kunnen vinden en de rest van de familie want die kan je toch niet overslaan En ook de nodige foto`s van de apen dus die zijn gelukkig toch ook maar weer vast gelegd hè Jullie zijn dus ook aardig wat gewend zo!! niet wagenziek geworden. En de gezondheid van jullie ook alles okè???? Hier gaat alles goed en het weer is ook beter wel koud maar gelukkig droog.Nog veel plezier en een goede reis. En natuurlijk veel beleven!! maar dat zal best lukken zo.En Piërre en Liza jullie hebben zo een prachtig Boek met jullie reis verhalen misschien kan je dat voor een goede prijs verkopen dan hebben jullie een gedeelte reisgeld verdient IDEE!!!!GROETJES AD en FRIEDA

globetrotters
hoi, nou zeg dat jullie zover zijn gaan reizen, in de Apenheul zie je ze ook, ga een keer mee naar Apeldoorn,hihihihi,geintje, toppie wat een skatjes en dat stoere, net Pierre, het ziet er allemaal geweldig uit!!! vies he, kotspubliek, bah, oordopjes in en een zakdoek met een luchie, hebbie nergens last van,brrrrr,in elk geval weer mooie plaatjes en leuke mail thank you, we gaan printen,pffff, leuk toch!? veel lieve groetjes yvon dirk an san boef en buuf riet doei xxxxxxxxxxxx

man in de regen
halo lui hier een bericht van onz we zijn wel een klijn beetjr jaloers op jullie ! met ons gaat het wel oke jettie moet wel met haar beugel leren leven wany ze komt er waarsijnlijk niet meervan af. ik ben voor mijn rijbewijs c gezakt dat had ik wel verwacht! want de instucteur zij al dat ik te wijnig lessen had gekregen! ik ben veel te brutaal met de vrachtwagen en dat kan natuurlijk niet anders valt de wagen om!!!!!!!! nu doe ik je de groeten van ons ome peter en tante jettie. dag! dag!!!
19th February 2008

ha die wereldreizigers!! mooie foto's van de apen, fantastisch dat ze er nog zijn, hopelijk blijft dat zo!! tsja en zo'n slang is dan minder fijn, zeker als die ook nog supergiftig is! gelukkig is hij fel gekleurd, kan je hem goed zien!! nu zitten jullie in australie maar daar heb je ook gezellige beestjes hoor dus let goed op! heel veel plezier daar, enjoy!! groetjes brenda
24th February 2008

Oerang Oetangs
Wat zullen jullie veel ervaring krijgen met het vliegen. Heb zelf al eens meerdere uren op een luchthaven moeten verblijven. Dat is ’s avonds geen pretje. Blijft toch mooie om dieren in hun eigen omgeving te bewonderen. Kost wel wat maar dan klaar je ook veel voor terug. Bedankt voor de tip. Bij ons is het droog en overdag een graadje of 10. Veel plezier tijdens jullie trip naar Australië. Echt een land voor backpackers. Misschien een idee om een autootje te huren/kopen. Het schijnt dat backpackers die weer gaan vliegen hun auto voor een leuk prijsje van de hand doen.
28th February 2008

Oerang oetangs
Jullie krijgen het al aardig onder de knie. Al dat vliegen gaat waarschijnlijk ook steeds makkelijker. Nog bedankt voor de tip. Nu al dat gereis is het toch geweldig om oerang oetangs van dichtbij te zien. Het kost wel wat maar krijgt er genoeg voor terug. Heel veel plezier in het land van de backpackers. Heb misschien een tip voor vervoer. Er zijn regelmatig studenten die een sabbatical hebben genomen maar nu weer huiswaarts gaan. Sommige zijn in bezit van een autootje. Deze gaan voor een klein prijsje van de hand. O ja het lijkt wel voorjaar in West-Friesland.
6th March 2008

Neusaapjes
Omar vroeg nog hoe je de neusaapjes kon herkennen, hij zag ze nl. niet zo goed op de foto! Bij de laatste foto van Pierre met blauwe regenjas zei hij: wie is dat? Nou, dat is nou een neusaap, haha Veel plezier in Australie, Fouad, Laura, Omar en Yassine
14th March 2008

Haai?
Lieve allebei, Al tijdje niets gehoord. We hopen dat jullie het naar je zin hebben daar aan de andere kant van de wereld. Het weer hier is kl..e, storm, hagel, regen, koud....en dan dit weekend weer tussen de 10 en 15 graden....het blijft iets onbegrijpelijks....het klimaat?!? Hier alles prima! Druk met onze plannen, school, werk enzo. Had je mijn mail van afgelopen maandag nog ontvangen? Nou, genietse daar! En tot horens. We missen jullie. Dikke knuffel en zoen, Jan en San. xxx

Tot: 0.04s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.0195s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb