welcome!

Malaysia's flag
Asia » Malaysia » Sabah » Kota Kinabalu
April 22nd 2008
Published: April 23rd 2008

Endelig var jeg i Malaysia!!!
Kom til regn og hoey foktighet for to dager siden, til staten Sabah, paa oestkysten av Malaysia-Borneo, naermere bestenmt Kota Kinabalu.
Dog himmelen hver kveld blir moerkegraa, regnet kjoeler ned varm og sliten asfalt, og lynnedslagene lager zebrastriper paa himmelen, og river moerket apart, saa elsker jeg Malaysia allerede!!

Menneskene er herlige (dog ufattelig rare...kommer tilbake til dette punktet..), naturen helt vidunderlig, og attraksjonene er uendelige.
I gaar gjorde jeg ikke stort, det vil si, ikke fysisk, men psykisk snakker vi rush hour!
Elsker den foerste dagen i et nytt land, en ny by, en ny gate. Der arkene er blanke, og hjernen likesaa. All planleggingen og utfordringen i aa sette sammen puslespillet som ender i et fargerikt bilde av din fremtid. Alt er opp til deg. Det er bare aa begynne!
Saa i dag ble jeg plukket opp i en jeep klokken 08.30, og dro av gaarde opp i fjellet, der jeg sammen med en annen mann, river-raftet! Kjempegoey, og kjempevaatt!!! Det var ikke akkurat skummelt, for det var for nybeggynnere, men det var en ny opplevelse, og nye opplevelser er alltid spennende! Bodyraftingen var allikevel det som tok kaka! Aa seile nedover elven, bli dratt under vann av den heftig sterke stroemmen, faa vann sprutet opp i nesa som ketsjup fra en snart-tom-ketsjupflaske, gispe etter luft med flytevesten dratt opp til oerene...Great!

Malaysia har alle sider av en god sak: tindrende blaatt vann og mosegroenn regnskog, bare sletter og mystiske fjell, smaa krypende biller og langnesede probicis aper, vakker fuglesang og durende motorsykler.
Til og med menneskene er en salig miks. En pose full av godt og blandet, soett salt og syrlig.
Kristne og muslimer, indere og filippinere, hoye og smale, korte og stutte, moerke og lyse, morsomme og rare. Kremt...kanskje mest rare... merkelige er vel ordet jeg leter etter.
For i hvilket annet land kan du spise malaysisk mat og hoere indisk musikk? Hvor i verden ser du damer gaa i Hidjab og Levis bukser samtidig? Hvilke mennesker ignorerer deg totalt, som om du var lutboller og ventesuppe, hvis du spoer paa engelsk, og de ikke kan annet en malaysisk, men paa samme tid stopper for aa gi deg skyss, hvis du ser ut til aa vaere lost? Hvem er saa merksnodige at de spiser jellyfish og seacucumber? Hvem i all verdens dager og rike, finner paa den latterlige ideen om aa frityrsteke iskremen sin (!)?!!?
Jo: det er Malaysere.
Velkommen til Malaysia, mine venner!

Tot: 0.178s; Tpl: 0.026s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.1399s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb