derailleur in't wiel in Nadee.

Laos' flag
Asia » Laos » West » Vang Vieng
February 21st 2009
Published: February 21st 2009

derailleur in't wiel in Nadee.

Na een grondige selectie van alle bikes in town pikken we er de twee beste uit. We betalen elk 30.000 kip ofte drie euro en gaan op pad voor een tocht die ons zo'n 40 km leek.

OK het vertrek werd wat uitgesteld door het late ontwaken (9.30) maar toch het plan leek haalbaar. De eerste 15 km werden wat moeizaam afgelegd door et vele stoppen aaan misleidende wegwijzers van creatieve laoten (is wat korter) die dan 10.000 kip vragen voor de passage over hun domein naar de één of andere grot of lagoon. Na een tijdje leren we onze les en bij de eerste tolpost voor een grot moeten we ineens niet betalen omdat we een ticket willen...

Grot nr 2 was zeer indrukwekkend en zonder enige begeleiding of veiligheidsmaatregelen mag iedereen, met of zonder zaklamp en tegen betaling, de grot binnen en zelf zijn weg zoeken. Best wel leuk zo eens gewoon je gang gaan. Dit zou in Belgiê of Frankrijk niet mogelijk zijn. !! het zijn de grotten van Lascaux!! na een hele dag hersensputten valt het nu ineens op tafel. We hebben ook grotschilderingen gezien, en we dateren ze uit het spuitbustijdperk zo'n 100.0000 minuten geleden.

Bij deze grot stopt de normale toeristenroute. Wij trekken verder door op zoek naar een passage tussen twee massieven om zo de volledige tocht af te maken. Guy geef en er ne lap op en in het wiel gaat het nog net. Na enkele pepsies, een lao beer, en wat noodlesoup zijn we op km 32, in de verzengende hitte. Het heeft gisterennacht flink gestormd en de vochtigheid is niet weg. We stoppen even en trekken dan tegen het advies van een local in toch verder. We trekken door verschillende rivier soms al rijdend soms al waadend. En plotseling schiet "den derailleur van guy in't wiel".

Hoe geraken we terug in Vangvieng? Na wat onderhandelen en wat buren tegen elkaar uit te spelen krijgen wa het voor mekaar van voor 200.000 kip met fiets en al vervoerd te worden. Uiteindelijk blijkt het af te leggen traject zo'n 65 km.

Nog even een noot i.v.M. het drugtoerisme; tot op heden valt het volgens ons echt wel mee. Je ziet af en toe wel "iemand van Mars" maar het is niet zo dat er hier openlijk en massaal wordt gebruikt. In phnom Penh heben we meer aanbiedingen gekregen voor boem-boem en hasj heroïne dan hier. Straffer zelfs: ginds veel hier geen enkel. En het is niet dat we al om 10 uur in bed kruipen. Uit bed daarentegen ;-)

Tot: 0.034s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0182s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb