Kopje onder

Asia » Laos » West » Vang Vieng
February 20th 2009
Published: February 20th 2009

Kopje onder

Vandaag kayak, voor zestien dollar hele dag op pad, water en eten incl., elk een kayak en de trip werd aangekondig als categorie twee tot vier. Ik veronderstel dat plat water nul is en stromend water één, dan hebben we zeker spuitwater en kraantjeswater gehad maar van een brandhaspel was maar één keer sprake. Dus een noordzeestorm bleef achterwege en een tsunami is misschien iets voor het nat seizoen in de zomer. Toch was de tocht zeker de moeite, een bont gezelschap toeristen zo'n twintigtal(!!) krijgen een korte maar geanimeerde briefing en weg zijn we. Zo rond half twaalf pas dobberen we op't water. Met veel moeite krijgen we de beloofde single kayaks. We volgen een redelijk brede rivier en af en toe is er wat stroomversnelling. Dus we babbelen er op los, ik met een franse student uit Marseille die al acht maanden in shangai studeert en nu drie weken verlof heeft. Zo rond half één naderen we de enige echte stroomversnelling niveau brandslang en na een wandeling en wat uitleg waagt iedereen zijn/haar kans. Enkele actiefoto's geven een idee.
Op dezelfde plek krijgen we bbq geserveerd, eenvoudig, lekker en veel. Het enige echte spannende aan het vervolg van de tocht was een sprong in het water van twaalf meter. Het water bleek inderdaad diep genoeg. De omgeving was schitterend (weeral) en de aankomstplaats authentiek; wassende kinderen, vrouwen die algen aan het platslaan zijn, mannen die boomstammen tot balken hebben verwerkt en er de rivier mee oversteken.

Van de hele bende toeristen waren er maar twee die terug naar het noorden moesten, de rest had deze trip geboekt als alternatieve manier van reizen naar Vientiane. Uiteindelijk hadden ze nog ruim tachtig km voor de boeg. Wij deden de gekende veertig km terug naar Vangvieng. Morgen de mountainbike op voor een dagtripje naar die mooie bergen en enkele grotten en ergens een lagoon...

Even de skiers veel plezier wensen, hier veel hellingen maar geen liften... Hopelijk kost het bier ginds evenveel als hier ;-)

Tot: 0.102s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0727s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb