Kip it Riel

Asia » Laos » South » Don Det
February 14th 2009
Published: February 16th 2009

Kip it Riel

We hebben de overgang van Cambodja naar laos goed verteerd... Opgestaan om vijf, brommers op naar het gebied waar de dolfijnen zwemmen, boot in en een uurtje dobberen in alle stilte op de Mekong. De kapitein liet ons in ware gondelier stijl meedrijven met de stroming en gaf ons meerdere malen de kans dolfijnen te zien adem-happen. ven wat geluid en een verschijning aan het oppervlak en weer onder. De autofocus van de camera en de ochtendlijke reflexen van de bediener geven een mager resultaat. Weer een beeld dat we niet zullen kunnen delen (zoals zovele). Het was de moeite al was het maar om het ontwaken van de bevolking mee te maken; vuurtjes worden opgestart of aangewakkerd, jongentje plassen de helling af, kleren worden van de wasdraad genomen en aangetrokken, banden worden opgepompt,...

Om acht uur zaten we of een VIP-bus met plaats voor 12 aziaten. Gezien de medepassagiers ook uit het euro of dollargebied kwamen werd et al gauw een samenproppen van buitenlands geld in een veel te kleine ruimte. De vergelijking met een funktionele en succesvolle toeristenfuik kan niet sprekender. Ook al hadden we ons op voorhand vergewist van het feit dat het geen stapeloefing zou worden bij de verkoper van de tickets. Toppunt was dat we halverwege nog drie passagiers (zweden) extra kregen. Ook zij hadden goed betaald voor een plaats in de bus. De prijzen varieerden van negen dollar (onze prijs) tot 17 dollar voor de Fransen onder ons.

De grensovergang was op zich wel amusant. Ook hier was het weer "dollar-fishing" één om cambodja te verlaten en dan, na 500 meter niemandsland, nog eens twee om de stempel voor Laos te krijgen. Waarom??? Geen idee... (zie foto en het was idd zaterdag)

Na zo'n zes uur, in totaal, bus zaten we op een bootje richting Don Det, één van de vele eilandjes in dit gebied. een zeer gemoedelijke sfeer, veel wereldreizigers die even wat rust zoeken, geen elektriciteit dus de generator van dit Indisch restaurant draait op volle toeren, veel muggen en ander ongedierte en ook zeer leuke internationale babbels.

Uiteindelijk pikken we zo rond drie nog een tocht mee naar de mekong-waterval van Phaphel (of zoiets); Indrukwekkend me dunkt, een zwemmetje op de juiste plek en foto's op een andere.

Hier betalen we met Kip. 10.000 kip is één euro en het bier kost hier 1€ per halve liter. Eten doen we voor zo'n drie €; We blijven hier...

Neen dus, we plannen morgen een fietstochtje rond twee eilanden en met wat geluk varen we overmorgen zo'n elf uur over de Mekong naar Pakse.

Voor de vrouwtje enkele bloemetjes (zie foto's) vanwege valentijn.

Tot: 0.081s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 45; dbt: 0.0424s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb