Hej igen


Advertisement
Japan's flag
Asia » Japan » Osaka » Hirakata
September 24th 2008
Published: September 25th 2008
Edit Blog Post

JinjaJinjaJinja

Ett tempel nära där vi bor.
Hallå! Innan jag skulle skriva det här inlägget fick jag kolla vad jag egentligen skrev om förra gången. Det borde väl betyda att det var ett tag sedan jag skrev här sist kan man tycka. Jag har pluggat en hel del. Det är en ganska så bra kurs, men grejen är den att man måste göra det mesta vid datorn eftersom mycket information finns på internet. På vår kursportal finns det också föreläsningar och andra små filmer, så det blir tyvärr en hel del tid hemma framför datorn. Lite synd är det för jag tyckte att det var helt okej när man kunde gå bort till biblioteket och plugga där. Nu har det istället blivit mycket tid ensam hemma, men det ska det bli ändring på nu hade jag tänkt.

Igår kom Tommie hit till Hirakata och idag började skolan igen, så det är mer folk man känner häromkring nu. Redan förra veckan gjorde jag dock två korta besök på Kansai Gaidai för att först äta med Mamis kompisar och sedan med Tomomi och Natsuki. Det var kul att träffa de två små igen, det var ju ändå ett tag sedan sist. Lite fler folk som jag känner stötte jag
En drakeEn drakeEn drake

Det kommer vatten ur munnen på draken här så att man kan tvätta händerna.
på där också - de blev lite förvånade. Skolan är som den är. Ingenting verkar ha förändrats. Maten smakar likadant, även om det finns fler sorters glass att välja mellan nuförtiden. Det känns inte alls som att man har varit borta länge. Jag tror nog att jag kommer gå till skolan lite oftare än vad jag hade tänkt från början. Det är ju trots allt sista gången man kommer att träffa de flesta av dem som man har lärt känna här så man får väl passa på.

På lördag ska Mami ta kort inför skolavslutningen (som i och för sig är om ett halvår, men ju tidigare desto billigare) så jag vart med när hon och en kompis skulle välja hakama en dag i förra veckan. En hakama ser väl ut ungefär som en kimono skulle man väl kunna säga. Jag får inte ladda upp några bilder här för hon vill inte att någon ska se den innan avslutningen tyvärr. Detta ledde till att hon behövde köpa lite mer saker också, så i förrgår tog vi en tur till Kyoto för att köpa dem och kolla i lite andra affärer också. Några direkta sevärdheter blev det dock inte den
Lite stenar och såLite stenar och såLite stenar och så

En till bild från templet.
gången.

Igår kom Tommie som sagt. Han fick ta sig hit till Hirakata själv, där jag mötte honom tillsammans med Mami, Tomomi och Natsuki. Jag är ledsen att behöva säga det, men det var kul att han kom hit faktiskt. Nu känns det ännu mer som vanligt. Som att komma hem sa Tommie. Och hem till oss, där han nu först ska bo i en vecka, kom han efter en liten busstur, vartefter det blev Kappa Sushi i vanlig ordning. Så mycket mer än det hanns väl inte med igår innan vi gick hem igen för att lägga oss. Vi la oss vid tio, Tommie sov i tio minuter innan han vaknade igen och sedan låg vi alla tre och klagade över att vi var hungriga innan vi gick upp för att äta pannkakor och titta på tv. Japansk tv är bra konstig i vanliga fall, men det blir ännu värre framåt natten. Kanske får göra ett inlägg bara om tv-programmen någon gång.

Nu ska jag väcka Tommie och Mami och sedan ska vi gå till Tomomi och äta middag.

Hej hej


Additional photos below
Photos: 27, Displayed: 24


Advertisement

Mami och ChieMami och Chie
Mami och Chie

Jag fick ju inte ladda upp några andra bilder, så det fick bli den här när de betalar istället.
HakamaHakama
Hakama

Här är små barn som har hakama. Så man vet hur det ser ut i alla fall.
Hello Kitty CurryHello Kitty Curry
Hello Kitty Curry

Jättespännande lunch som jag testade häromdagen. Inte så gott, men det kunde man väl ha räknat ut innan.
Aj!Aj!
Aj!

Man får akta sig när man går ut från duschen.
Lågt i takLågt i tak
Lågt i tak

Det är precis så att man kan stå raklång i köket.
TvättidTvättid
Tvättid

Mami väntar kanske på att tvätten ska bli klar.
Hmm...Hmm...
Hmm...

Ganska spännande massage.
RamenRamen
Ramen

Middag i Kyoto.
Barnstol på toaBarnstol på toa
Barnstol på toa

Man får inte sätta eld på sitt barn här.
KyotoKyoto
Kyoto

Floden vid Shijo-stationen i Kyoto.
HiraktashiHiraktashi
Hiraktashi

Parken, eller vad man nu ska kalla det, i centrum.
TommieTommie
Tommie

Här har han precis kommit fram.
Kansai GaidaiKansai Gaidai
Kansai Gaidai

Det blev ett snabbt besök på skolan igår.
Misato och TommieMisato och Tommie
Misato och Tommie

Fick träffat Misato som bodde i vårt Seminariehus också.
Kappa SushiKappa Sushi
Kappa Sushi

Här är det snart dags för rullbandssushi.
SushiSushi
Sushi

Tommie verkar ha fått syn på något väldigt intressant (eller så är bilden arrangerad).
Sushi igenSushi igen
Sushi igen

Här väljer de vad de ska beställa.
NatsukiNatsuki
Natsuki

Här är Natsuki på väg hem.


Tot: 0.083s; Tpl: 0.019s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0417s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb