litt mer av alt

Japan's flag
Asia » Japan » Nagasaki
July 17th 2009
Published: July 17th 2009

Siste dagen i Kyoto tok vi toget til Osaka. Regnsesongen er visst over naa og for foerste gangen siden vi kom lot vi paraplyene ligge hjemme. Og gjett om det ble varmt!! Sol fra skyfri himmel og luftfuktighet til tusen. Var litt godt da, men vi svettet som noen svin. Vi dro paa akvarium, og siden vi hadde vaert saa lure aa kjoepe billetter foer vi dro saa slapp vi en halvtimes koe i varmen.
Det er det stoerste akvariet jeg har vaert i, det var masse otere her, noen seler og et par delfiner, noen havskilpadder og en megasvaer tank med to hvalhaier i (smaa, but still.. var litt trist, men veldig fascinerende).

Etter aa ha sett alt sammen dro vi aa spiste is, saa tok vi et pariserhjul som reklamerte for at de var verdenst stoerste. Det var i alle fall god utsikt paa toppen.

Vi stirret litt paa et par pirater som stod og delte ut lapper, og saa litt paa noen morsomt kledde japanere som danset.

Eneste kjipe var at varmen gjorde at jeg og Vegard fikk mer og mer vondt i hodet, all vann i verden var ikke nok til aa redde oss. Saa vi dro hjem etter aa ha vaert inne paa en arkade og var paa hotellet saann i femtida. Vegard ble bra igjen, men jeg laa under dyna resten av dagen. Var litt kjedelig.

Nagasaki

Vi tok toget tidlig til Nagasaki fordi det er helt i andre enden av Japan, men vi undervurderte Shinkansen og var framme i tre-tiden. Vi fant hotellet etter et lite besoek paa internett for aa grave fram adressen. Det er en koselig liten ryokan med fire gjesterom. Eneste setback her er at det kun er japanese style toilets.. det vil si at det er ikke noe saerlig mer enn et pissoar lagt ned i gulvet. Saa man maa sitte som om man er paa tur i skogen.. det er helt ok for nummer 1, men litt mer problematisk for nummer 2. Saa vi er flittige brukere av do paa restauranter.

Etter en liten hvil dro vi til Crazy horse, hvor baade jeg og Vegard var forrige gang vi var i Japan. Det var koselig og vi satt og pratet med bartenderen helt til klokka 2300. De tok bilde av oss og hang opp paa veggen og vi fikk skrive en hilsen. Koselige folkene. Vi donerte en 20 kroning til dem og jeg fikk en kjempefin Totoro noekkelhank.

Historic tour

Vi fikk et kart over Nagasaki av ryokan-mannen og bakpaa fant vi forslag til tre turer man kunne ta. Siden vi bare skal vaere her i tre dager saa passet det perfekt. Vi bestemte oss for aa starte med den historiske turen.
Vi dro til (uff, har ikke noe aa sjekke navn med, saa stuff kan vaere feil) Dejima som er en menneskeskapt oy hvor nederlenderne var naar de handlet med japan i perioden det ikke var loev for utlendinger aa komme hit. De var saa redd for kristendommen og slike skumle greier. Etter det dro vi til Hollander slope som var en fin bakke med masse gront (de kalte alle utlendinger for Hollendere i gamle dager, for de fleste var nederlendere). Saa dro vi til en gammel kirke, der var det en pus som ikke saa helt frisk ut. Triste greier. Vi kjopte oss en rar deig-ting med kjott inni, det smakte himmelsk. Etter aa ha sett inni kirka dro vi opp til Glover garden, en kjempeflott hage og masse engelske hus. Var visst noen rike folk som bodde her, Vegard vet mer om saann enn det jeg gjoer.

Det er utrulig mange falker/hauker her, de flyr over hodene vaare og skriker, er utrulig stilig.

Paa kvelden dro vi paa en restaurant hvor vi maatte ta av oss skoene og sitte oss i et lite avlukke. Det var veldig personlig og koselig. Alt stod paa japansk, saa vi saa bare paa bildene naar vi bestilte. Damen kom med en stor bolle vann som hun satt oppaa en grill midt paa bordet vaart, ogsaa kom hun med et stort fat kjott og en bolle med salat, sopp, nudler og bonnespirer. mmmmmm. Saa det vi gjorde (hun viste oss det) var aa putte kjottet og salaten oppi den stooore bollen med vann og koke det. Kjottet var saa tynt at det ble brunt paa 1,2,3. Vi dyppet det saa oppi soyasaus og spiste det. Beste maaltidet i nagasaki. Vi ble kjempemette.

Peace Tour

I dag tok vi peace touren, vi tok foerst trikken til peace park. Trikken her er KUL! Det koster 100 yen aa ta den i hele byen (ca. 7 kroner). I peace park var det masse skolejenter med korte skjoert som var overst i en lang trapp. Det var interessant. En fin fontene som skulle se ut som fuglevinger ellerno.. og en hel masse statuer som var donert av masse land som ikke finnes lenger. Nederst i parken var en stor statue av en mann med masse muskler. Vegard syntes det gav et urealistisk bilde av idealmannen.

Etter parken dro vi til et museum til en lege som var veldig flink og hjalp mange mennesker etter at byen ble atombombet back in the days. Museet saa veldig shobby ut, saa vi droppett aa gaa inn. Vi tuslet saa til en stor kirke som ble bygget etter at kristendommen ble lovlig igjen. Den ble totalodelagt etter bomben, men er bygget opp igjen. Jeg trur fronten er fra originalen though.

Saa gikk vi til atomic bomb museum, her var det masse interessant. Utrulig hvor lite plutonium man trenger for aa odelegge en hel by og drepe tusenvis av mennesker.

Like utenfor museet er en park hvor senteret er omraadet hvor bomben traff, det staar en svart pilar her med noe japansk skrift paa. Bomben sprakk ikke paa bakken, men noen hundre meter eller saa oppi luften. Gjorde sikkert vondt uansett.

Saa dro vi for aa se paa en torrey gate som overlevde bomba, eller halvparten av den gjorde det. Det var en stor sten-torrey som stod midt i en bakke.

Etter det tok vi trikken tilbake til stasjonen og gikk inn paa kjopesenteret der, i overste etg. viste det seg aa vaere en kino, saa vi kjopte to billetter til Harry Potter. Mens vi ventet paa at filmen skulle begynne gikk vi paa en arkade for aa bruke penger, det er jo bare juks, det er jo helt umulig aa vinne noe som helst der! For oss i alle fall. Naar vi sku dra saa kom det en japaner bort til oss og gav oss to store bamser. Det var snilt 😊

Harry Potter var awesome!! Var ca. 10 stykker i salen, litt trist siden det bare var dagen etter premieren.. men det var jo sent paa dagen og filmen var ikke dubbet til japansk.

Nevnte jeg at det er varmt i Nagasaki? Hvis jeg sa det var varmt i kyoto saa er det ingenting i forhold til hvor varmt det her her! Jeg er roed som en tomat, solkremen bare renner av fordi jeg svetter som en... som en svetter! Men vi drikker masse vann og loeper fraa air-condition til air-condition.

Gatelyktene langs veien spiller musikk, saa det er veldig koselig aa gaa her om kveldene.

Chinese tour

Siste dagen i Nagasaki. Vi spiste frokost paa stasjonen og dro til spectacles bridge; det er den eldste stenbroen i japan og naar sola skinner paa den saa ser skyggen i vannet ut som briller. Det var ganske toeft. I elva under var det masse karper og en og annen skilpadde.

Etter det dro vi til et gammelt kinesisk tempel som ble bygget fordi kineserne skulle vise at de var buddhister og ikke kristne, saa de slapp aa bli drept. Etter det dro vil til et annet tempel som ogsaa var kjempeflott. Kineserne kan det aa bygge templer. Saa dro vi til en shopping arcade hvor vi sitter naa og sjekker nyheter og skriver blogg.

Hvis vi faar tid i kveld saa skal vi dra aa se Transformers, men vi har enna china town og en china museum igjen aa besoeke. Ogsaa maa vi dra en siste tur ned til Crazy horse fordi de selger verdens BESTE gin tonic.

tout le reste
I maarra er det tilbake paa toget, vi er ikke helt sikker paa hvor vi skal, men blir enten Mt. Aso eller Naruto whirlpools. Vi faar se, etter det saa har vi en 3-4 dager i Tokyo foer vi setter oss paa flyet hjem til Norge.

Tot: 0.097s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0342s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb