Blogs from Banda Aceh, Sumatra, Indonesia, Asia - page 2

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh August 31st 2011

Banda Aceh, c'est l'une des villes qui a été le plus touchée par le tsunami du 26 décembre 2004. On nous a longuement raconté la journée du tsunami à Pulau Weh, le tremblement de terre d'abord, puis la mer qui se retire et enfin la vague qui arrive, quelques heures plus tard. Pulau Weh étant valonné, le tsunami n'a pas fait tant de dégâts. Banda Aceh n'a pas eu cette chance... La ville est une vaste plaine et la vague a tout emporté sur son passage, démolissant toutes les constructions, rendant 500 000 Indonésiens sans-abris et en tuant 200 000 autres. Banda Aceh a alors bénéficié de l'aide internationale, qui a non seulement aidé à nettoyer et reconstruire la ville, mais qui a en plus fortement contribuer à la fin de la guerre sanglante et perpétuelle ... read more
Sur le pont du gros bateau emporte par le tsunami
Je savoure mon dernier sate ayam, les brochettes de poulet a la sauce cacahuete
Banda Aceh, vu d'ici, on comprend mieux pourquoi le tsunami a fait autant de degats

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh April 2nd 2011

If ever you find yourself in Sumatra you really must go to Pulau Weh. It is well worth the flights, boats and buses that are required to get there!! It is stunning; great scenery, people and food... and scuba diving... which is why I find myself here. The drive from the airport includes stunning vistas - locals working in the rice fields, coconut trees galore and simple towns rebuilt after the tsunami that devastated Banda Aceh in December 2004 (something like 20,000 people died here that day). After meeting 3 other people (from France, Germany and France) and all sharing a taxi from the airport to a hotel I finally feel like I’m back in the travel groove!! And I’m loving it!! The lovely Sandra (one of the aforementioned Frenchies!) is a gem. We get on ... read more
Beautiful Banda Aceh mosque
Pulau Weh..
Our diving gang!

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh August 9th 2010

After departing bright and early by ferry from Pulau Weh, I arrived back in Banda Aceh where I had the day to roam around while I waited for my overnight bus back to Medan. For centuries, the province of Aceh at the very northern tip of Sumatra was the gateway into Indonesia for many fleeing to new territory and for others trying to colonize the country and so this is reflected in its name. 'Aceh' is actually an acronym for the Arabic, Chinese, European and Hindi migrant groups who first came to settle the land. Accordingly, Aceh is also considered to be the home and origin of Islam in SE Asia and remains today a fundamentalist Islamic region, having been granted 'autonomy' by Jakarta in 2002 after a decades-long separatist movement. Many a war was fought ... read more
Boat on house
Harbour, Banda Aceh
The day's catch

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh March 2nd 2010

GEVONDEN: - Pula weh, een eiland vlak voor de kust van Banda Aceh - Een eiland met parelwitte standen en een azuur blauwe oceaan waar zich een van de mooiste koraalriffen die ik ooit heb gezien bevind. - Een plek waar je gewoon met je bikini kunt zwemmen. Ik was al gewend geraakt aan het loodzware gevoel van met je kleren in het water. - Een plek waar je al snokkelend even de ellende boven het zeeoppervlakte vergeet. Je voelt je een klein persoontje als toeschouwer van de felgekleurde vissen, kwallen, kreeften en zeeschildpadden (sorry heb geen onderwater camera dus geen bewijzen). - Ik was het even vergeten maar heb geheugen weer opgefrist als je snokkend verbrand je rug heel erg. Mijn knieholtes zijn nog steeds knalrood en pijnlijk en mijn rug is aan het vervellingproces ... read more
Pula Weh

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh February 19th 2010

Ff een snel bericht over het hoofdstuk onderzoeksperikelen. Na vele uren discussie heb ik mijn begeleidster hier eindelijk ervan kunnen overtuigen dat het op dit moment nutteloos is om nog een nieuw onderzoek op te zetten alleen omdat de research assistenten te snel gewerkt hebben. Het argument als het echt alleen om het geld te doen is betaal ik zelf wel die andere helft van het loon, heeft denk ik de doorslag gegeven. Met andere woorden na een paar nachten slecht slapen piekerend over een oplossing heb ik vanochtend de invoices getekend voor mijn research assistants en lijkt ineens er geen problemen meer te zijn. Nog maar een met andere woorden ben ik vanaf vandaag in bezit van alle data (90 kinderen) die ik wou. De komende week hou ik me bezig met het afronden van ... read more

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh February 17th 2010

Hey allemaal, Hoop dat iedereen van de vrije vakantie daagjes aan het genieten is!! Heb al een tijdje niks van me laten horen, komt voornamelijk omdat ik thuis geen internet heb en dus ’s avonds en in het weekend geen verhaaltjes kan schrijven. Maar hier een korte beschrijving van twee weekends vol avonturen en een paar weken vol onderzoeksperikelen. Vorige blog sloot ik af met de boodschap dat ik nog niet helemaal zeker was of ik wou en kon verhuizen. Maar ik denk een paar uur nadat ik dat op internet heb gezet dat ik mijn beslissing heb genomen. Ik woon dus nu in een mooi groot huis samen met Nora (uit Venezuela die ook bij Unicef werkt), Mickeal (de vriend van Nora uit Korea die bij UNDP werkt) en Christina (uit de US die bij ... read more
surfen
zonsondergang

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh February 10th 2010

Een super korte blog!! In het weekend zal ik weer een aantal avonturen op papier zetten. Maar voor nu heb ik een mededeling voor alle mensen in Maastricht en omstreken (Wijnandsrade???): ‘ne Super Sjoene Vasteloavend!!! Maak er een er een paar mooie dagen van!! Niet te zaaaaaat en ik wille alle dolle dwaze party avonturen graag beleven achteraf mee beleven in beeld en tekst!!! Ik loop de rest van de week roed, geel en greun en sjeng aon de geng te neuriën (ik laat wel weten als ze me willen afvoeren vanwege gekke koeien ziekte). Meh me lapke, Dikke poen, Elise ... read more

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh February 3rd 2010

Na een in eerste instantie uitgesteld vertrek door een buikgriepje, ben ik op dinsdag 26 januari dan toch vertrokken naar Banda Aceh. Na een lange vlucht van ongeveer 25 uur met 4 keer overstappen en overal met vertragingen en bagageproblemen ben ik woensdagmiddag doodmoe aangekomen op het vliegveld van Banda Aceh. Mijn eerste weekje op kantoor zit er weer bijna op en de eerste week was alvast een week met up en downs. Een korte samenvatting: De mooie witte jeep met de felblauwe UN letters stond zoals gehoopt op mij te wachten op het vliegveld en bracht me naar het Unicef kantoor. Aangekomen daar was alles verlaten. Na een tijdje zoeken vond ik toch nog een secretaresse die me kon vertellen dat iedereen aan het vergaderen was. Pas na anderhalf uur uitgeput zitten wachten was iedereen ... read more
mijn oude kamer
nieuwe kamer

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh November 30th 2009

Een korte blog over mijn heerlijk weekendje met papa hier in Banda Aceh. Door een annulering van een vlucht enzo was er donderdag namiddag ineens een verandering van de plannen. Door het offerfeest was iedereen op donderdag na half 3 gestopt met werken en was het dus even hectisch om de chauffeur te contacteren. Maar na een hoop telefoontjes van Ingrid, kwam het uiteindelijk in orde. Vrijdag was het offerfeest hier, ik ben maar even buiten geweest maar wat ik heb gezien is niet echt wat ik een feest zou noemen. Om te beginnen heeft de minaret van de moskee vanaf half 5 's ochtends tot 11 uur 's avonds het gebed uitgezonden. Kreeg gewoon hoofdpijn van al dat geschreeuw. Daarnaast worden overal op straat beesten geslacht, hygiëne maakt niet zoveel uit en Gaia en de ... read more
koeien op het stand
strand

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh November 23rd 2009

Het is niet te geloven maar ik ben al op de helft van mijn eerste periode hier. In de afgelopen weken en dagen is er weer heel wat gebeurd. Hieronder een korte samenvatting van alle gebeurtenissen. Laten we beginnen bij vorig weekend. Vorig weekend was een Belgische delegatie in Banda Aceh, en als Belgische “staflid” ben ik het hele weekend met ze mee op pad geweest. De delegatie betond uit 1 man van Unicef België en drie mannen van de VRT die bezig waren met het maken van een documentaire over de getroffen tsunami gebieden 5 jaar na de ramp die vanaf 26 december wordt uitgezonden in het 8 uur journaal op België 1. Maar om alle teleurstelling te voorkomen, nee ik kom niet op tv. Deze mannen waren denk ik de meest Vlaamse mannen die ... read more
uitzicht
katje

Tot: 0.247s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 76; dbt: 0.1524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb