Yogyakarta: rustdag

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta
July 24th 2012
Published: July 24th 2012

Vandaag een lazy day! David en ik zijn gisteren begonnen met een antibioticakuur (jawel alle twee geveld door een vieze bacterie) en besloten om een platterustdag in te lassen, zodat we zeker de Borobudur niet hoeven te missen. We logeren in het Phoenix hotel (Mercure, Accor), waar elk hoekje pure luxe uitademt, wat een verschil met de vorige hotels! Het gebouw zelf werd opgericht door de succesvolle zakenman Kwik Djoen Eng in 1918 en is een extreem mooi voorbeeld van een mix tussen 19e eeuwse Indische architectuur, Europese art nouveau en Chinese invloeden. Het gebouw werd beschermd en gerenoveerd en na verschillende eigenaars en uitbaters nu dus in de Accorketen.

Het hotel heeft meerdere conference rooms, een chic zwembad (waar we een soort salamanders gespot hebben), meer dan 100 kamers met elk een eigen balkonnetje en een fantastisch restaurant. Het ontbijtbuffet loopt door zo ver het oog reikt: westerse tafel met brood, koffiekoeken, beleg en fruit, een sapjesbar (zelf te mixen), ontbijtgranenbar, Sundanese keuken (met wel 20 verschillende gerechten: rijst, stoofpotjes, groentenpannenkoekjes), soepbar (eigenlijk rijst met dan kommetje bouillon, waar je dan nog pijpajuintes bij kan doen, gedroogde ajuintjes, sambal, kip, gember, enz), Europese ommelet en pancakesbar (wordt gebakken zoals je wilt), enz enz enz.

Nu we beter zijn hebben we dus keus zat om aan te sterken, enkel van pikante dingen, zure vruchten en rauwe groenten blijven we voorlopig af. Net nog een klein uitstapje gedaan naar de Sosrowijayanwijk waar veel losmen (B&B achtig) en restaurantjes gelegen zijn in nauwe straatjes en waar veel Euopese toeristen verblijven. Ook hier kaartjes gekocht, dus hopelijk ligt er binnenkort eentje in jullie bus!

Tot: 0.127s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0752s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb