Salatiga

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Semarang
July 21st 2012
Published: July 21st 2012

Vandaag een excursie gemaakt naar de Gedung Songo tempels in de bergen buiten Salatiga. Vanmorgen had de Merapi vulkaan die hier ook ligt een kleine uitbarsting gehad. Gelukkig stond de wind de andere kant uit, dus we konden de excursie door laten gaan. Sjaak en Whistie (de eigenaren van het pension) hebben ons begeleid op deze excursie. De hindoistische tempels stammen uit de 8e eeuw en zijn op deze plek herbouwd geworden. Nog steeds zijn ze aan de renovatie bezig. Oorspronkelijk zijn het 9 tempels verspreid over diverse plekken op de bergen, maar er staan er nu nog 5. Het is een stevige klim de bergen in, die ook per paard mogelijk is. De kinderen zijn per paard gegaan. Zowel Tom als Lisa hebben los zonder begeleider met het paard gereden. De begeleider liep er achteraan. We kwamen ook langs een geiser waar de zwaveldamp keihard uit de berg wordt gespoten.

Na het bezoek zijn we richting een koffieplantage gereden. Naast koffie, wordt er op deze plantage ook Cacao en diverse andere gewassen verbouwd. We hebben enkele koffiebonen geplukt en meegenomen. Eens kijken als ze gedroogd zijn of we ze thuis kunnen roosteren (?)

Hierna zijn we langs het meer naar een rubberplantage gereden. Een groot bos waar aan elke boom een bakje hangt waar het rubber inloopt. Helaas was het nu een een beetje aan het einde van het seizoen, waardoor er niet zoveel rubber in de bakjes lag. Lisa en Tom hadden enkele sliertjes van de boom afgetrokken. Het lijkt op een soort siliconenkit, echter superelastisch.

Nadat we thuisgekomen waren, zijn Lisa en ik even naar de stad gegaan om wat snoepjes te kopen. We kwamen weer langs die fietsenzaak van gisteren en we werden door die man geroepen om even te komen zitten. Bleek die vent redelijk engels te spreken. Toen ik hem vertelde dat ik ook een fietsenpik was, kwam de man helemaal los. Ben zelfs met hem op de foto gegaan. Op de terugweg hadden we weer zo'n busje genomen die hier overal rondrijden. Dat zijn van die kleine Suzuki busjes met achterin 2 bankjes. Op een gegeven moment zaten we met 13 mensen (buiten de chauffeur) in het busje. Ze blijven gewoon volproppen. Daarna moesten we vanaf de grote weg nog een stukje bergop lopen naar het pension, maar daar kon je dan weer de "scootertaxi" voor nemen, dus Lisa en ik elk achterop zo'n motor.

's-Avonds weer heerlijk gegeten en leuke verhalen aangehoord van Huib, een andere gast in het pension. Deze man heeft behoorlijk veel reizen gemaakt en had allerlei leuke anekdotes.

Morgen volgt een lange autoreis richting Bromo vulkaan.

Tot: 0.143s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.0805s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb