Balilaista uutta vuotta paossa

Asia » Indonesia » Bali
March 25th 2010
Published: March 25th 2010

Balilainen uusi vuosi sulkee saaren hindualueilla asuvat (eli melkein kaikki) paivaksi koteihinsa. Me emme jaksaneet tanakaan vuonna kokottaa hotellilla, joten lahdimme kavereitten kanssa Medewiin, pikkuiseen muslimien asuttamaan rantakylaan, jossa on huikeat surffiaallot. Kuski oli silla reitilla ensimmaista kertaa, mutta ajoimme harhaan vain pari kertaa. Kun paasimme perille, laskuvesi oli kaukana, joten surffaajiakaan ei ollut meressa monta. Kulutimme aikaamme sitten korttia lyoden, kunnes toinenkin autollinen saapui perille ja saatoimme majoittua - samaan paikkaan kuin viimeksikin, eli eraan suloisen, huoneita vuokraavan perheen luokse. Talo oli ihan maaseudulla, banaanipuiden ja kookospalmujen ymparoimana. Talon takana virtasi joki, jonne menimme tietysti pulikoimaan ja pesemaan paivan hikia. Joessa piti vain pitaa kunnolla rantakivista kiinni, jollei halunnut paatya suoraa tieta merelle, virtaus oli sen verran voimakas.

Joessa oli meidan lisaksi uimassa paikallisia lapsia seka lehmia, ja siitahan syntyi keskustelu suomalaisten ja indonesialaisten lehmien eroista ja yhtalaisyyksista. Thion mielesta naudanliha on Suomessa tosi kallista (taalla se on kuulemma nelisen euroa kilo), ja se yllattyi, etta Suomessa lihan hinta vaihtelee riippuen siita, mista kohtaa elainta pala on otettu. Ja ma kerroin tietysti heti, etta meidan isi on nuorempana ollut lomittajana toissa 😊 Thio ihmetteli myos sita, etta meillapain lehmat lypsetaan koneilla, ja arveli, etta takalaiset lehmat loukkaantuisivat moisesta kohtelusta.

Isantaperheeseen oli kuluneen vuoden aikana syntynyt ihana tyttovauva, joka oli nyt jo reilu puolivuotias. Isa aivan mielissaan esitteli pienokaista 😊

Seuraavana paivana mentiin taas rannalle, ja - yllatys yllatys - istuttiin rantakivilla ihailemassa taiturien tyylinaytteita. On se vaan komean nakoista menoa! (Mulle kuitenkin taitaa kaksi viimevuotista kokeilua edelleenkin riittaa...)

Kylan meininki oli yhta hauska ja leppoisa kuin viime vuonnakin. Autoilla tai mopoilla ei saanut ajaa kukaan, joten kaduilla nakyikin sitten lahinna pallonpelaajia, pyorailevia lapsia, nuorisorinkeja ja muita loikoilijoita. Rentoa!

Illalla kokoonnuttiin taas oman talon takapihalle naapurinrouvien ja -sedan kokkaaman huippumaittavan ruuan aarelle. Tai ensin saatiin vahan myos seurata kalojen grillaamista nuotiolla. Aterointi hoitui paikalliseen tyyliin, eli kaikki istuvat lattialle isoon rinkiin, kulhot asetetaan keskelle ja ulkomaalaisille tuodaan haarukat ja lusikat - paikalliset toki syovat kasin (mutta huom., vain oikealla kadella). Sen lisaksi etta ruoka oli herkullista, se oli myos tulista...

Medewissa harrastimme myos iltajoogausta. Talon pihalla oli kuin sita varten suunniteltu katettu lava, jonka me ristimme tanssipaviljongiksi 😊 Siina oli ihan hyva joogata, kunhan vain vaisteli valoa kohti porraavia lepakoita ja muisti vahtia, ettei katossa majaillut suuri lisko ollut juuri paan paalla...

Medewin jalkeen palasimme takaisin Kutalle, jossa vietimme viela pari paivaa ennen lentoa Sulawesiin. Yhtena paivana kavimme autoretkella Keskisella Balilla, ja vierailimme taas mm. (meille tutussa) apinametsassa. Apinoita oli tana vuonna enemman kuin viimeksi, erityisen paljon nakyi ihan pikkuisia, suloisia vikkelakinttuja. Niista(kaan) mulla ei kuitenkaan ole yhtaan kuvaa - olen nyt keskittynyt enemman videoimiseen, kun kerran sen kameran ostin. (Leffailta tiedossa sitten joskus!) Apinoiden lisaksi ihmettelimme norsuluolaa - luolan suuaukko oli kaiverrettu norsun malliseksi, sisalla oli tosi kuumaa ja kosteaa ja joitakin patsaita. Kavimme myos katsomassa suurta paikallista temppelia, jonka portilla kaikkien piti kietoutua saronkiin, paikalliseen hameeseen. Temppelin takapihalla oli joukko miehia, jotka tekivat uusia kattoja temppelin rakennuksille. Luulimme materiaalia hevosen hanniksi, mutta se olikin peraisin jostain tietysta puusta :o

Sitten lensimmekin jo Sulawesiin, josta kertoo seuraava paivitys...

26th March 2010

JEE!
Olipas kiva yllätys ku tulin käymään täällä ja olit kirjottanu ja laittanu kuvii tänne. :) Siistejä! Innolla oottaa sitä teijän leffaa (vaikka ensinhän se reissukin täytyy tehdä)!!! ;D
29th March 2010

Kyllä kun katsoo lähtökuvaa Suomesta ja sitten näitä kuvia, ihmettelee, miksi olemme niin tolloja että vietämme talvemme täällä jään ja lumen maassa. Eräiden mielestä se tosin on jopa mukavaa ja jotkut henkilöt siitä osaavat kuulemma nauttiakin ja ottaa ilon irti, mutta meikäläisellä ei ole armoa kuulua noihin henkilöihin. Ei kai se auta potkia tutkainta vastaan, perheellisenä ei voi ottaa moisia irtiottoja, täytyy tyytyä kohtaloon, joita pahempiakin varmasti on...:) Kaikkea hyvää ja kokemisen arvoista teille sinne kultaisen auringon maahan!

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 45; dbt: 0.0423s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb