Goud, grens en geluier in Amritsar


Advertisement
India's flag
Asia » India
May 20th 2016
Published: May 20th 2016
Edit Blog Post

Beste iedereen,

Om 5:30 dringt de Delhi aroma mijn neusgaten binnen. Ik voel mij net een zombie maar dat geeft niks. Geautomatiseerd vind ik voor de derde keer mijn weg naar het hostel. Ik plof neer op het dak om nog even te slapen. Wat later kan ik direct naar de slaapzaal verhuizen, inchecken wordt voor mij gedaan. Delhi is heter dan de vorige keer dat ik er was. Ik kom metaforen tekort om de hitte te beschrijven. De dag gaat voorbij zonder dat ik heel veel doe. In de avond is het weer karaoke avond. Het is een mager feest vergeleken met het enthousiasme van de week ervoor. Als ik de volgende dag wakker wordt voel ik mij niet niet zo lekker. Toch ga ik richting het huis waar Mansi en Lucky samenwonen. Hun ouders mogen dat niet weten dus als die op bezoek komen worden alle foto's van de muur gehaald. Ik krijg chonna paturah als ontbijt. Niet veel later komt de griep ook op bezoek. Ik ben in goede handen, er wordt een bedje voor mij gemaakt en voorzien van groene thee. Shashank en bhawna arriveren met de lunch. Ik krijg yoga les, er wordt gedanst en wij bekijken de filmpjes van de bungeejump. Ik begin ook wat koorts te voelen. Ik besluit in de avond toch terug te gaan naar het hostel, ondanks dat ik mag blijven slapen. Mansi geeft mij wat chocolade mee. Beleefd sla ik het aanbod af om haar ipod mee te nemen zodat ik tijdens mijn reis muziek kan luisteren. Ik drink nog een groen theetje en stop wat gember in mijn mond. Dat blijkt te helpen volgens de Indiƫrs. De volgende dag voel ik mij wat beter en ik besluit de trein naar Amritsar te nemen die Ayush van het hostel geboekt heeft. Het is goed dat ik de treintijden zelf even nakijk want de trein vertrekt 16:30 in plaats van 6:30. Ik ben te laat om wat eten aan te schaffen en heb best trek. Gelukkig wordt ik voorzien van een snack en drie gangen in de trein. Meals on wheels. In de avond kom ik aan in Amritsar. Het is net of ik mijn hoofd in een volle stofzuiger zak stop. De hele stad lijkt te verbouwen en veel van de wegen zijn half gesloopt. Ik vertrek naar de gouden Sikh tempel. In het tempelgebied mag iedereen slapen. Ik ga naar een plek speciaal gereserveerd voor buitenlanders. Op een 20 meter lang bed slaap ik met een hoop andere. De volgende dag loop ik een rondje om de watertank van de tempel en eet een ontbijt in de gigantische eetzaal van twee verdiepingen. Het waterkommetje wordt gevuld door een man die een karretje voortduwt. Als hij een soort handrem in duwt komt er uit een kraantje aan de zijkant water. Ik help met de afwas. Een bezigheid die plaats vindt in twaalf meterslange wasbakken. Ik vertrek naar een hostel waar ik de hele dag relaxed. Amritsar is ook heel heet, dus overdag te veel tijd buiten besteden is onverstandig. Ik ben hier nu vier dagen. Hoogtepunten zijn de grensovergang met Pakistan die elke dag ritueel gesloten wordt. Ik zit samen met een leuk Amerikaans koppel in de brandende zon. Ondertussen dansen alle vrouwen in het midden van de podia. India rolt zijn spierballen, de mensenmassa blijft juichen en joelen. Vervolgens doet de marachaussee een getooide hanendans om de andere kant van de grens te imponeren. Ik doe een kookcursus. Met zeven hostelgasten assisteren wij in de keuken en maken wij een chilli paneer. De hoeveelheid ui, knoflook, olie en boter die in de pan verdwijnen zijn schokkend. Ik heb de gouden tempel ook in de nacht bekeken en neem een reinigende dip in de watertank. Het rituele gezang, de beden uit de luidsprekers en de magisch schitterende gouden tempel maken dat er bij mij van binnen een rust neerdaalt terwijl ik in mijn onderbroek en met mijn longi als tulband in het water zit. Ik doe een foodwalk, een wandeling door de stad waarin wij allemaal kleine gerechtjes krijgen tot iedereen propvol zit. Er staan wat computers in het guesthouse dus ik kan wat onderzoek doen naar Nepal en Europa. Ik breng veel tijd door met de Canadese William. We praten over filosofie en spelen potjes schaak met warme melk met honing. Achterop zijn motor ga ik naar een park waar een verrassende rust heerst. Mijn tijd in India is bijna voorbij. Ik ga vanavond met de nachtbus naar Delhi en daarna met de nachtbus naar Varanasi. Mijn laatste stop in India en een plek die heel graag wil bezoeken.

Veel liefs,

Klaas

Advertisement



Tot: 0.329s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0554s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb