New Dehli

Asia » India » National Capital Territory » New Delhi
February 20th 2012
Published: February 19th 2012

Namaste!

Etter en lang flytur fra Kenya ankom vi til slutt hovedstaden New Dehli i India. Her er det virkelig store motsetninger i forhold til Norge. Alt er annerledes! Trafikken er et rent kaos. De tuter i hytt og pine og tålmodighet er hvertfall et ukjent ord for dem.. Vi ser stadig nye ting som sjokkerer oss, faktisk mer enn i Afrika. De siste to dagene har vi hatt med oss en privastjåfør som har kjørt rundt og guidet oss på en noe gebrokken engelsk gjennom byen. Og vi har fått med oss mye! Sjåføren vår(hvis navn er ukjent - eller rettere sagt glemt) går rundt med en turban fordi han tilhører en retning innenfor hinduismen som kalles Sikh. Snodige greier! Vi besøkte også et tempel som sikhene gikk til for å be. Skoene måtte vi ta av før vi kunne gå inn i tempelet. I tillegg måtte vi vaske føttene våre i en vanndam slik at vi sikkert ble mye skitnere enn det vi var fra før. Hodeplagg måtte brukes og vi fikk derfor utlevert et lite skjerf til å skjule håret. Gøy å føle at man ble infisert av både fotsopp og hodelus på samme tid. Inne i tempelet satt folk overalt å ba. Det var en veldig spesiell opplevelse! Det forundrer oss ikke at det var en slik en som drepte Gandhi... (Huff, den var fæl).

Vi besøkte også et sted hvor de solgte håndlagde kjoler, vesker, duker og skjerf i kashmir og silke. Vi ble vertet opp med chai te og fikk til og med prøve sari. Begge gikk vi ut noe fattigere enn da vi kom. I India føler vi oss ganske spesielle! Her blir vi sett opp til på alle måter! Det er ikke få ganger vi har blitt bønnfalt om å bli tatt bilde av sammen med en annen inder og heller ikke få ganger at vi buster folk i å snikfotografere oss. Nå venter vi bare på en bryllupsinvitasjon etter at vi har hørt dette har skjedd med andre hvite. Og da kan man ikke si nei, for det er superfrekt!

Når det gjelder matopplevelsen kan vi ikke si at vi har blitt særlig imponert. I går kveld gikk vi gatene opp og ned i Dehli for å finne en noe rensligere restaurant enn disse kjøttbulene som finnes overalt. Matlysten var ikke topp ettersom både luktene og synet av hvordan maten ble tilbredt gjorde oss kvalme. Takk gud for Imodium! :P I all fortvilelse støtte vi på en norsk gutt i samme situasjon. Sammen kjørte vi Tuk-tuk(en liten taxi på tre hjul), som var en opplevelse i seg selv, til en annen og mer ordentlig bydel. Vi ble derfor mette denne kvelden også. Vi har tenkt å prøve å bli noe tøffere etterhvert, fordi vi begge syntes at tandoori og tikka masala smaker godt, hvertfall i Norge 😉

I skrivende stund ligger vi senga og tenker på morgendagen og resten av uka. Da skal vi besøke byene Jaipur og Agra der Taj Mahal er det store høydepunktet. Vi gir livsteng fra oss så fort vi har muligheten. Håper alle har det bra hjemme i Norge og slipper og høre på det konstante rabalderet, slik som det vi har utenfor vinduet vårt. Men folkens; India er et fargerikt og morsomt land og det er veldig spennende å være backpacker her!

Vi skal skrive mer og legge ut fler bilder, men nå er det natta her i India 😊 Vi ligger forressten en del timer foran dere her altså 😊

Stor klem fra Ann Kristin og Christina.

Tot: 0.049s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0226s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb