The Golden Triangle!

India's flag
Asia » India » National Capital Territory » New Delhi » Dwarka
February 23rd 2012
Published: February 23rd 2012

Foran Taj Mahal <3 Foran Taj Mahal <3 Foran Taj Mahal galskapens land, nemlig India.

Etter å ha vært her vèl ei uke nå kan vi med hånda på hjertet si at dette landet er sprøtt, rart, vilt, merkelig, crazy og så langt vekk fra livet vårt i Norge som man kan komme. India slutter aldri å sjokkere. Elefanter, kameler, kuer og apekatter. Alle lever de side om side med oss. De er ute på veiene og inne i byene. Trafikken er et kapittel for seg selv. Det finnes absolutt ingen trafikkregler, hvertfall ingen som trenger å overholdes. Her er det lov å sitte 5 stk. på en og samme scooter. Ja, du leste riktig. Det er også lov å drikke alkohol mens man kjører. Setebeltet har vi ikke brukt den siste uka. Ikke fordi vi ikke har hatt lyst. For tro oss, når sjåføren din kjører sikksakk mellom tuk-tuk’er, mennesker og lastebiler i 100 km/t. kunne du gjerne tenkt deg et. Men nei, det finnes nemlig setebelter i svært få biler her i India. Det finnes forresten heller ingenting som heter vikeplikt eller aktsomhet i trafikken. Så vi har kommet fram til at den eneste regelen er: “Gjør som du selv vil”. :-)
(Slapp av urolige foreldre – litt overdrivelse må til for å skape en god blogg. Vår sjåfør er ikke så ille).

Men en liten tankevekker: Mer er 118 000 mennesker døde i trafikken i India i 2008. Høyere enn noe annet land i hele verden, og det på tross av at det bare er 12 biler per 1000 menneske her :-O

Vi har blitt litt bedre kjent med byene Jaipur, Agra og New Dehli. “The Golden Triangle”. I Jaipur besøkte vi først og fremst det enorme Amber Fort. Det består av en rekke bygninger og murer bygd under tida der mogulene regjerte. Murene strekker seg rundt hele Jaipur. Utrolig vakkert. Vi besøkte også City Palace, som var en liten nedtur etter Amber Fort, skulle nok heller tatt det motsatt rekkefølge. Men morsomt å ha sett begge deler. På kvelden spiste vi god mat. Og for å spørre noen som kjenner India bedre enn oss; Er det vanlig at kelneren raper deg to ganger rett opp i ansiktet når han serverer deg maten? Ikke mye tips der gitt…

I Jaipur fant vi også ut, nysgjerrige som vi er, at det foregikk et 25-års bryllupsjubileum i etasjen under på hotellet vårt. Og da tar det ikke mange minuttene før vi står i døråpningen med kulerunde øyne og kikker inn på den storslagne feiringen, men det tar heller ikke lang tid før vi begge to er dratt opp på dansegulvet med hendene fulle av mat og kaker. Det sto ikke på gjestfriheten hos denne familien i alle fall! Dagen etterpå gikk turen videre til Agra. Og til det ikke ukjente Taj Mahal. Noe som helt klart var et av høydepunktene for oss. Og vi ble ikke skuffa. Ble “noen” bilder her i fra. Og det ble også bilder fra “Monkeytemple” og Fatehpur Sikri og alt det andre vi har sett på.

I morgen går turen videre til Nainital, “Corbett Tigerpark” og Rishikesh(med NYY sjåfør). J

Vilt, men allikevel så morsomt!

På gjensyn alle sammen. Vi savner dere :-)

29th February 2012

Hei hei jenter, moro å lese og se bilder:) kos dikkan vidre:) klem Laila og Helge
1st March 2012

Såå koslig det er ut !!!! Håper allt er bra med dere!!! :D

Tot: 0.089s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0438s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb