Lekker curries kanen in India


Advertisement
India's flag
Asia » India » Andhra Pradesh » Hyderabad
August 13th 2009
Published: August 13th 2009
Edit Blog Post

Kuala Lumpur, Maleisie… 11 augustus 2009…. Exact 13 jaar geleden kwamen Jacq en ik elkaar tegen in Wuustwezel, Belgie… 11 uur geleden liet ik haar achter in St Kilda, Australie... tsja, hoe veranderlijk het leven al niet kan zijn in een aantal jaren!! Tsja.... ff wel wennen hoor, weer zonder mijn lieve vrouwtje en dit keer voor bijna 3 weken. Drie weken waarin ik vooral veel zal genieten van overheerlijke Indiase curries, het lekkere warme weer, hopelijk veel sporten in de gym en de hardloop baan rond het hotel, maar vooral ook veel op kantoor zal zitten... heb zo’n flauw vermoeden dat ik helemaal volgepropt ga worden met kennis en informatie over de software van mijn nieuwe werkgever.... want daar doen we het natuurlijk allemaal voor, nieuwe baan, nieuwe ronde, nieuwe kansen... maar helaas ook nieuwe informatie!! Tsja, zo makkelijk als de laatste bij Manhattan waren (simpelweg omdat ik gewwon geen reet deed omdat ik het helemaal gehad had met die idioot van een baas van me) zo druk en complex zijn de eerst eweken bij JDA geweest!! De vakantie in Indo was zalig, maar die is allaaaaaaang weer vergeten kan ik je wel vertellen...

Maar goed, het is alweer erg lang geleden dat we de laatse keer de site hebben geupdate dus het wordt er wel weer eens tijd voor. Helaas is dat nou net het enige waar het de laatste weken aan ontbreken heeft, tijd... zowel Jacq als ik waren blij als we zo af en toe ff tijd voor elkaar hadden... en helaas komt het door het aloude vervelende noodzakelijke kwaad... werken... Jacq viel met haar neus in de boter sinds terugkomst in OZ... de eigenaar op haar werk zit 8 weken in Europa voor vakantie en bovendien hadden in een week tijd iets van 3 collega;s ontslag ingediend... kortom, er werd iets extra’s verwacht. Nu is dat niet zo’n probleem, maar wel als je hebt afgesproken 20 uur per week te werken, om dan ineens 5 dagen achter elkaar te moeten werken, en dan ook nog eens wisseldiensten (in de avond tot 9 uur en dan de volgende morgen weer om 6 uur present). Dus ja, die was blij dat ze nog leefde en af en toe tijd had om te sporten!! Gelukkig gaat dat de komende weken wat veranderen omdat er 2 nieuwe meiden zijn aangenomen. Al is Jacq daar ook weer niet blij mee, want nu is haar schema weer veranderd en kan ze niet de dagen werken die ze wil. Ook weer zo’n Ozzie manier van doen: haar bazin had gevraagd ff aan te geven welke dagen ze wilde werken zodat ze een nieuw schema met die meiden kon maken.. nou goed, Jacq had aangegeven wat ze wilde, maar dat kon toch maar niet want ze moest eigenlijk wel maandag avond werken. Nou goed, Jacq weer ff overleggen met mij en toen een 2e voorstel neergelegd. Maar nee, dat kon eigenlijk toch ook niet want ze moest toch ook wel woensdag avond werken... nou goed, Jacq werd al gefrustreerd en zei wat ze dan wel kon kiezen, want dat was haar gezegd. Ja, zei die griet... eigenlijk heb ik dat verkeerd gezegd, want je kan enkel maandag en woensdag werken, maar je mag wel donderdagochtend erachteraan doen. Nou goed, dat doet ze natuurlijk niet want dan is ze woensdag om half 10 in de avond thuis en mag ze de volgende ochtend om kwart over 5 opstaan om weer te werken... nou goed, die griet gaf wel toe dat ze het een beetje verkeerd had gebracht naar Jacq. Is weer typisch Ozzie: gewoon niet iets willen zeggen waarvan je denkt dat de ander het niet leuk zal vinden, dus dan zeg je het maar gewoon niet en lul je eromheen. Moet je vooral mee aankomen bij Jacq, haha!! Nou goed, we zitten hier nu 4 jaar en raken er ondertussen aan gewend, dus je gaat er maar mee mee. Leuk is anders natuurlijk, maar we worden er beide wel wat relaxter door merken we. Ook niet verkeerd, want in NL is alles misschien een beetje te strak af en toe, dus het is niet verkeerd om de culturele middenweg tussen NL en AU te bewandelen, en dus wel eerlijk en open dingen te zeggen en doen, maar je tegelijkertijd niet druk maken om zaken en je niets aan te trekken van anderen en enkel aan jezelf denken. We worden nog nieuwe mensen zo joh, haha!!

Maandag de 20e mocht ik dan eindelijk bij JDA beginnen... 2 dagen van vooral veel mensen ontmoeten, veel gesprekjes met jan en alleman over wat er allemaal gaande is in het bedrijf, en alle administratieve zaken die samenhangen met een nieuwe baan. Woensdag dan gelijk voor 4 dagen naar Singapore toe voor een training in presentatie techniek. Was dus wel spannend, gelijk de rest van mijn team leren kennen en eindelijk mijn baas face to face ontmoeten. Hij woont namelijk in Singapore en had hem tot nog toe enkel over de telefoon gesproken. De rest van mijn team zit verspreid over heel Azie (India/ ZO Azie/ China/ Japan) dus die zie je ook niet dagelijks. Kortom, goede gelegenheid om gelijk ff iedereen te leren kennen en een biertje te doen maakt de communcatie toch een stuk gemakkelijker na met elkaar in de bar te hebben gehangen, niet?!?! De training zelf was verder niet echt bijzonder, heb al vaker zo’n presentatie training gehad, en niets nieuws onder de zon al iis het wel goed om zo af en toe ff te worden opgefrist. Moet daarnaast zeggen dat ik wel onder de indruk ben van mijn baas. Hij heeft ruim 14 jaar bij Oracle in de sales gezeten en daar een van de sterkste teams van sales consultants geleid. Kortom, iemand met verstand van zaken en de kennis om zijn team goed te sturen. De rest van het team is allemaal ook erg nieuw, met slechts een man of 2 die langer dan een jaar in hun baan van sales consultant zitten. Hoewel sommigen al lang in de firma werken, merk ik wel dat ik op het vlak van de sales een stapje voor heb op ze door mijn ervaring bij Manhattan en ook in NL. Dus ook al ken ik de producten totaal niet, op het vlak van de soft skills ben ik op zijn minst gelijkwaardig aan de rest, dus dat gaf wel een goed gevoel. Het verblijf was verder op zich wel aardig, geen bijzonder hotel, maar wel lekker kunnen hardlopen langs de Singapore rivier, beetje sporten in de gym en op de vrijdag ook de gelegenheid gehad om een biertje te doen met mijn oud collega’s bij Manhattan! De MD van ZO Azie was namelijk verzocht om op te stappen, en het was zijn laatste dag dus ging het kantoor ff een biertje doen. Gelukkig was dat vlak bij mijn hotel, dus dat kwam mooi uit. Ff kunnen bijkletsen met mijn oude manager bij Coles (hij is ondertussen ge-emigreerd en gepromoveerd tot eind verantwoordleijke in ZO Azie) en mijn oud-collega in Singapore die hetzelfde werk deed als ik. Was dus wel ff gezellig, beetje ouwehoeren, potje poolen (nee Ray, niet zo serieus als wij uiteraard, maar was wel ff gezellig op een overdekt terras met lekkere temperatuur dus was goed geregeld!).

Wel blij dat ik dus zondag eindelijk thuis was, al was het wel jammer dat ik de ‘red eye’ vlucht had en ’s morgens om half 6 thuis in bed kon kruipen bij Jacq. Daarna nog ff lekker paar uurtjes geslapen, om er om half 9 slaapdronken uit te gaan en te ontbijten (althans, koffie drinken) omdat Jacq om 9 uur moest werken. Daarna ben ik nog lekker ff paar uurtjes teruggegaan omdat ik pas om 1 uur hoefde te voetballen dus kwam mooi uit!! Met de voetbal gaat het de laatste wedstrijden trouwens aardig. Uit de eerste 10 wedstrijden hadden we pas 7 punten, maar de laatste 5 wedstrijden hebben we opeens onze vorm gevonden geloof ik, en hebben we 10 punten gepakt!! Vorige week was wel erg balen... apart verhaal trouwens, ff nieuwe alinea beginnen!!

Goed, was dus klaar om weg te gaan, en op het punt dat ik de deur uit wilde moest ik nog ff snel mijn portemonnee pakken. Nou goed, Jacq was al naar haar werk toe, en ik kon hem dus niet vinden. De avond ervoor waren we bij Ange en Marco geweest, en had Jacq mijn portemonnee gebruikt om onderweg ff wat te kopen bij de benzinepomp. Portemonnee niet teruggegegeven dus kon hem niet vinden... afijn, na 25 minuten maar naar beneden gegaan en ff snel in de auto gekeken, en lagtie dus daar.... niet fijn dus, en al helemaal niet omdat ik ruim een half uur te laat op de voetbal was en als gevolg op de bank zat.... en daar ging het dus mis! Begon enorm te balen dat ik niet kon spelen, wetende dat ik naar India zou gaan en dat het na terugkomst uit India erg druk zou worden op mijn werk en ik dus misschien ook maar weinig zou kunnen spelen omdat de competitie in september eindigt. Begon me te beseffen hoe snel het seizoen alweer voorbij was, en dat ik misschien nog maar een paar jaar lekker competitief kon voetballen.... tsja, en toen begon de hele negatieve en melodramatische bui... besefte me opeens dat ik jaartje ouder werd, en hoe erg het zou zijn als ik niet meer zou kunnen voetballen... die bui duurde helaas de rest van de dag, en heb er ’s middags met een biertje in de kroeg samen met Jacq s ff goed over gesproken, en ook flink gelachen hoor, want is natuurlijk te belachelijk voor woorden al dat melodramatische gedoe, haha!!

Avond ervoor dus bij Marco en Ange geweest. Marco was jarig geweest tijdens onze vakantie in Indo dus wilden ff langs voor zijn verjaardag. Hij had een receptenboekje van zijn zus gehad, waarin een heerlijke erwtensoep stond die hij zou maken... heerlijk dus!! Jacq had er ook zin in, en wilde ook iets lekkers maken omdat marco ook regelmatig appeltaart heeft gemaakt voor Jacq haar verjaardag. Nou goed, ze had al een keer tiramisu gemaakt (maand of 3 geleden en die was erg geslaagd!) en had besloten die weer te maken... iedereen enthousiast natuurlijk, vooral ook omdat Jacq eigenlijk niet zo’n keukenprinsesje is en normaal niet veel kokkerelt... nou goed, na een eerste poging die mislukt was en de vuilnisbak inkon, was de volgende poging goed geslaagd! Die poging was vrijdagavond, lekker samen in de keuken, “So you think you can dance” op de achtergrond en lekker beetje keuvelen in de keuken samen, erg gezellig! En het eindresultaat mocht er wezen hoor, jeetje wat lekker!! Zaterdag dus gezellig bij Marco en Ange langs, fotootjes bekeken van Indo, lekker zitten bijkletsen met hen want het was ook al een week of 6 geleden dat we hen hadden gezien. ’s Avonds wel weer lekker thuis slapen omdat we het weekend ervoor ook geen heel weekend hadden door mijn Singapore trip en ik 2 weekjes later dus naar India zou gaan.

Verder zijn we weer lekker aan het genieten van St Kilda en omgeving, en gaan weer af en toe lekker hapje eten (zijn bij Pizza e Birra geweest op een dinsdag, en nog een keertje naar Sweet Basil (Thai) in Prahran) en gaan ook weer af en toe lekker ff samen de kroeg in op zondagmiddag. Het is nog steeds wel fris, maar we beginnen te merken dat de winter erop zit dus beetje het gevoel alsof we uit onze winterslaap ontwaken, haha!! Was vorige week al een keertje 19 graden en dit weekend wordt het geloof ik 21 op de zaterdag dus de lente komt eraan!! Vandaar ook dat we op zondag weer lekker wat willen doen, hele winter binnen gezeten dus het mag weer... verder genieten we gewoon lekker van de rust die we hebben, filmpje gepakt, lekker koken thuis... feit dat ik die baan bij JDA nuheb en we dus nog een tijdje in OZ blijven heeft toch wel een soort van rust op ons doen neerdalen. We beseffen nu dat we echt voorlopig nog hier zitten, en het lijkt wel alsof dat ertoe heeft geleid dat we ons oude leventje weer oppakken. Afgelopen maanden hadden we dat eigenlijk niet gedaan, en vooral zo min mogelijk geld uitgegeven zodat we dat geld konden gebruiken om evt terug te keren of om op een lange reis te gaan. Nou goed, nu is dat voorlopig niet nodig dus dan moet je wel door me thet leven he!!

Verder niet al te veel te melden. Op de laatste voetbal wedstrijd afgelopen zondag na dan... kan het niet laten! Na het debacle van de week ervoor was ik erop gebrand een lekkere wedstrijd te spelen, de laatste voor ik er een paar zou missen door mijn India trip. Nou goed, dat lukte aardig, we wonnen met 4-0 en na de wedstrijd in de kleedkamer werd ik door de trainer er speciaal uitgehaald als beste van het veld. Nu doen ze dat nooit dat ze iemand bij naam noemen, dus ik was wel tevreden!! Voelde me ook gelijk niet meer zo oud als de week ervoor, haha!!

Zit nu 2 dagen in India en op het feit na dat ik alleen ben bevalt het goed. Mijn vorige ervaring in India was verblijf in een aftands guesthouse, met smerige douche, slecht bed, etc. Nu zit ik in een zeer luxe hotel, met een groot zwembad, grote tuin, schitterend mooie en grote gym, en een aantal restaurants waar je uit kan kiezen. Heb al de eerste dag gelijk 3x curry op (bij het ontbijt is de curry niet zo pittig, maar d elunch op kantoor was goed te nassen en in de avond in het hotel hebben ze een Indiase culinaire week, wat betekent dat je kan kiezen uit een hele berg curries, met daarnaast koks die op diverse kookstations verse curries/ parathas/ dosa’s etc maken. Tel daarbij op het feit dat onbepertk Kingfisher bier in de prijs zit inbegrepen en ik kom mijn avond wel door!!! Uiteraard heeft de jetlag wel toegeslagen... kwam dinsdag om 1 uur in de nacht aan in het hotel, en moest helaas nog een documentje afmaken van mijn bezoek aan de Philip Morris fabriek in Melbourne (had ik dat al verteld? Geloof het niet he... ben afgelopen maandag dus voor mijn eerste officiele bezoek bij Philip Morris langsgeweest. Zij zoeken software om hun productie proces (versnijden van tabak, toevoegen van allerlei smaakjes en de assemblage van een 140-tal verschillende sigaretten) te optimisaliseren. Nou goed, dat is dus precies de software die wij hebben: het plannen en optimaliseren van productie lijnen, rekening houdend met de capaciteiten van die lijnen, personeel, de route van de producten over de diverse machines, etc. Was erg interessant kan ik wel zeggen, en ik ben blij dat ik uit de wereld van de distributie weg ben. Dit is wat ik in Venlo tijdens mijn studie allemaal heb geleerd, en vind het geweldig. Merk nu wel dat ik na 10 jaar werken met warehouse software het een beetje eentonig begon te vinden. Nu bij JDA bestrijken ze gewoon veel meer van de logistiek: productie planning dus, maar ook strategische optimalisatie van je netwerk: waar ter wereld moet je je fabriek neerzetten, waar je magazijnen, welke leveranciers moet je kiezen, etc. Daarnaast was ik de week ervoor 2 dagen naar Foster’s in Melbourne geweest (je weet wel, van het bier en de wijn) omdat die ook geinteresseerd zijn in een aantal van onze producten. Kortom, begin er langzaam in te komen. De eerste weken mertke ik dat mijn motivatie ver te zoeken was en datik gewoon echt geen zin meer had om te werken. Dat is nu wel aan het veranderen volgens mij, en denk dat het vooral komt door de negatieve wijze waarop ik bij Manhattan ben weggegaan, en mijn gevoel over die ex-baas van me, de eikel!! Maar goed, alles zal rechie kom zoals ze in Zuid Afrika zeggen!). ff terug waar we gebleven waren: moest dat documentje dus nog afmaken, dus lag er helaas pas tegen kwart over 2 in de nacht in, wat kwart voor 7 Melbourne tijd is, en dat na een 13 uur lange vlucht... niet fijn, vooral niet als je dan om 6 uur alweer wakker bent :-S. Nou goed, ben maar lekker naar de gym gegaan om mijn lichaam ff wakker te schudden en om er maar gelijk in het ritme te komen, moet wat toch?? Daarna ook saunaatje gepakt en toen heelrijk uitgeleefd in het restaurant, haha!! Die eerste dag op kantoor ging goed, hebben een super groot kantoor met bijna 700 man, dus was ook interessant om te zien. Kreeg dus technische training over hoe de software er achter de schermen (qua architectuur dus) uit ziet met een aantal collega’s van het pre sales team die verantwoordelijk zijn voor het opzetten van de demo systemen. Merk dat ik als ‘blanke’ wel wordt voorgetrokken boven hen, de training is van een of andere vent die al 10 jaar bij JDA werkt en rapporteert aan de baas van het Indiase kantoor. Hij is een Pakistani uit de VS, en ik merk dat het heel normaal is in India om een beetje hooghartig te doen tegen het personeel, en ze een beetje voor lul te zetten. Nou doet hij dat bij mij gelukkig niet, en merk dat ik dus anders word benaderd door zowel hem als de rest van het team... heel vervelend vind ik dat, maar leg me er maar bij neer dat het een cultureel verschil is. Gelukkig stopten we p tijd die eerste dag want ik was echt kapot, dus was half 7 weer op kantoor. Gelijk maar naar de gym gegaan anders was ik in slaap gevallen... daar mezelf een half uurtje lekker rotgerend in een zware interval, en toen ff afgesloten met een saunaatje en daarna dus dat heerlijke buffet met Kingfisher! Nu is het donderdag, helaas weer om 5 uur wakker, maar voel me wel wat minder jetlagged dan gisteren (voelde me echt lichamelijk beroerd gisteren, licht in hoofd, koppijn, maar nu ben ik enkel moe dus het gaat de goede kant op).

Nou goed, dat is het eigenlijk wel denk ik zo... ik zit dus nog ruim 2 weken curries te kanen, en Jacq lekker thusi in St Kilda. Gelukkig hoeft ze komende weken dus neit zo veel te werken, en bovendien komt een goede vriendin van haar uit NL op vakantie. Komt paar dagen naar Melbourne toe van de week, dus hjeeft ze iemand om mee op te trekken en is ze ook niet alleen. Vind ik wel een prettige gedachte!!

Nou, volgende update als ik weer terug ben... houd je taai allemaal en tot snel!!
Jackie en Robin



Advertisement



Tot: 0.23s; Tpl: 0.012s; cc: 22; qc: 90; dbt: 0.1678s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb